۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۵۲۴۱۶
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران مطرح کرد؛

رمضان، ماه گشایش درهای رحمت الهی و پیوند عمیق مخلوق با خالق یکتا

رمضان، ماه گشایش درهای رحمت الهی و پیوند عمیق مخلوق با خالق یکتا
حجت الاسلام ارشاد ماه رمضان را بهترین فرصت برای توبه و بازگشت به سوی خدا دانست و گفت: رمضان ماه گشایش درهای رحمت الهی و پیوند انسان با پروردگار است.

حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح فرازی از دعای شریف ابوحمزه ثمالی پرداخت و گفت: در فرازی از این دعا به خداوند متعال عرض می‌کنیم، بارالها؛ من تو را به خودت شناختم.

وی افزود: شناخت خداوند متعال به خودش از بالاترین مراتب شناخت بوده که در علم فلسفه از آن به‌عنوان برهان صدیقان یاد می‌شود. شناخت خداوند متعال با خودش یک شناخت شهودی و با همه وجود است، در این شناخت همه وجود انسان فانی در حق می‌شود و نسبت به خداوند شناخت و معرفت پیدا می‌کند.

حجت الاسلام ارشاد به فراز دیگر این دعا اشاره و عنوان کرد: در فرازی دیگر آمده بارالها؛ تو مرا بر خودت دلالت و راهنمایی کردی و دعوتم داشتی، این فراز بسیار زیبا است یعنی دعوت خداوند به‌سوی خودش از جانب خویش است یا به‌عبارت‌دیگر خداوند متعال زمینه توبه، برگشت و انابه را برای انسان فراهم می‌کند و خودش داعی و دعوت‌کننده به‌سوی خوبی‌ها است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران گفت: همچنین آمده بارالها؛ اگر تو نبودی من نمی‌دانستم تو کیستی! اینکه انسان جذبه خالص و زلال را به‌سوی پروردگار احساس می‌کند این نشان از عظمت، جلال وحدانیت پروردگار است.

وی ادامه داد: بعدازاین فراز زبان به حمد گشوده و گفته می‌شد بارالها؛ همه حمد مخصوص‌ خدایی است که هنگام خواندن اجابت می‌کند و زمانی که مرا می‌خواند شاهد تعلل و سستی من است؛ این روش ربوبیت خداوند متعال است که فرمود: بخوانید تا اجابت کنم.

حجت الاسلام ارشاد افزود: خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) فرمود: زمانی که بندگانم مرا خواندند به آن‌ها بگو‌ من اجابت می‌کنم؛ تمام حمد از آن خدایی است که هنگام سؤال اجابت می‌کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران بابیان اینکه حمد یکی از باب‌های رحمت الهی است که همیشه مفتوح است، گفت: در ماه مبارک رمضان درهای رحمت الهی ویژه مفتوح است زیرا انسان هر زمان اراده کند می‌تواند در همه ساعات شبانه‌روز با خداوند صحبت کند و بدون هیچ واسطه‌ای، حاجتش برآورده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خواستن و دعوت از غیر خدا مساوی با یاس و برابر با شکست است اگر در بسیاری از مواقع دعای انسان مستجاب نمی‌شود به خاطر دوری او از خداوند است آدمی اگر خالصانه با پروردگار صحبت کند دعایش به‌طورقطع مستجاب است./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات