۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۴۸۳۳۱
گزارشی از آخرین تحولات یمن؛

تجاوز ائتلاف سعودی به 283 مسجد و مقبره یمن

تجاوز ائتلاف سعودی به 283 مسجد و مقبره یمن
وزارت اوقاف و ارشاد یمن همزمان با اعلام گزارشی از تجاوزهای ائتلاف سعودی، اعلام کرد که حملات ائتلاف به 283 مسجد و مقبره در صنعاء خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت اوقاف و ارشاد یمن، امروز (سه‌شنبه)، در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف یمن طی پنج سال تجاوز نیروهای ائتلاف سعودی، گزارش کرد که طی مدت، ۲۸۳ مسجد و مقبره در  صنعاء خسارت دیده است.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «المسیره»، وزارت اوقاف و ارشاد یمن در این ارتباط گفت، در پی حملات و محاصره ائتلاف سعودی، اقدامات مربوط به حج و عمره در این وزارتخانه به مدت پنج سال پیاپی متوقف شده است.

وزارت اوقاف یمن همچنین گزارش کرد که تجاوز نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی منجر به ویرانی چند مسجد تاریخی شده است که قدمت آنها به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسیده است.

این وزارت با اشاره به اینکه وزارت اوقاف در استان‌های اشغالی خسارت‌های سنگینی داشته، در این خصوص گفت که بسیاری از ائمه جمعه و خطباء ترور شده‌اند بویژه در دو استان عدن (جنوب یمن) و حضرموت (شرق یمن).

وزارت ارشاد یمن در ادامه گزارش کرد که ۱۰۵۲ اثر تاریخی، تأسیسات وابسته به اوقاف و مسجد در یمن به دنبال حملات ائتلاف خسارت دیده است.

این وزارت در پایان اعلام کرد که حملات ائتلاف منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ تن کارکنان این وزارتخانه شده است.

پیشتر، «احمد العلیی» وزیر گردشگری یمن در کنفرانسی مطبوعاتی تحت عنوان میزان آسیب حملات ائتلاف سعودی در پنج سال اخیر،‌ با محکوم کردن اقدام ائتلاف سعودی در بمباران اماکن تارخی این کشور اعلام کرد که در زمان اشغال شهر براقش (شمال صنعاء) بسیاری از آثار باستانی این شهر دزدیده شدند.

محمد عبدالسلام رییس تیم مذاکره‌کننده دولت صنعا در یمن در توییتی نوشت: ائتلاف متجاوز از بیان هر مطلب تمسخرآمیزی نظیر ادعای خویشتنداری و متهم کردن ما به نقض (آتش‌بس) دریغ نکرده است، این درحالی است که خود ائتلاف متجاوز می‌داند که ادعای گمراه‌کننده‌اش مبنی بر آتش‌بس (یکجانبه) نه‌تنها اصلاً اتفاق نیفتاده است بلکه (متجاوزان) بر شدت حملات هوایی و یورش‌های خود افزوده‌اند.

وی تأکید کرد: تجاوزگری و نیز محاصره علیه یمن ادامه دارد و این حق ملت ما است که با همه توان و قدرت خود با آن مقابله کنند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی روزهای اخیر از تلاش متجاوزان و مزدوران سعودی برای پیشروی در جبهه‌های نبرد با پشتیبانی هوایی در یمن و خنثی‌سازی آن از سوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور خبر داده است.‎

تشدید اختلافات مزدوران سعودی و اماراتی/جدا شدن یک گردان از منصور هادی
 
رسانه های یمنی امروز سه شنبه گزارش دادند که یکی از گردان های وابسته به شبه نظامیان عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن در جزیره سقطری جدا شده و به شبه نظامیان گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات پیوسته است.

با وجود امضای توافقنامه ریاض، جنوب یمن شاهد تداوم برخوردها بین شبه نظامیان وابسته به امارات و شبه نظامیان دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن بوده است.

پیشتر سایت عربی 21 به نقل از رمزی محروس استاندار سقطری یمن از یورش شبه نظامیان وابسته به امارات به فرودگاه این استان راهبردی و قاچاق کردن عناصر مورد پیگرد امنیتی خبر داده بود.

در نوامبر گذشته، دفتر اجرایی استان سقطری آنچه آن را "سوء استفاده برخی طرف های فعال در سقطری از کارهای بشردوستانه برای نقض نظم و قانون معمول" خوانده بود، رد کرد. دفتر اجرایی استان سقطری این مطلب را در اشاره به موسسه بشردوستانه خلیفه و هلال احمر امارات بیان داشت که در این استان فعالیت می کنند.

استان سقطری از شش جزیره تشکیل شده است و وضعیتی راهبردی در نزدیک سواحل شاخ آفریقا در نزدیک خلیج عدن دارد.

جنوب یمن سال گذشته شاهد نبرد بین شبه نظامیان محلی وابسته به امارات موسوم به کمربند امنیتی و شبه نظامیان هادی بود. شبه نظامیان محلی وابسته به امارات بازوی گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن است.‎

ارسال نظرات