به سمت ظهور در پساکرونا
به گزارش خبرگزاري رسا، حسام الدین برومند در یادداشتی نوشت: این روزها در حالیکه از یکسو پاندمی و همه گیری کرونا جهان را تحت تاثیر خود گذاشته و از سوی دیگر در آستانه نیمه شعبان هستیم؛ یک بحث داغ، جذاب و البته پراهمیت و راهبردی در فضای رسانه ای و مجازی مطرح است : آیا کرونا می تواند از آدرس ها و نشانه های ظهور باشد؟ در همین زمینه، برخی این نگاه را به پیش کشیده اند که کرونا و کووید ۱۹ صرفا یک ویروس یا "بیماری" نیست و گویی یک "بیداری" است. کرونا باعث شده تا توجهات عموم بشریت به معنویت جلب شود.
اخبار متعدد از کشورهای مختلف حاکی از آن است که مردم به دعا و به تعبیری به نماز و نیایش روی آورده اند.
شبکه خبری اسپوتنیک روسیه نوزدهم فروردین، تصاویری را از مراسم دعای آنلاین در کلیساها و معابد کشورهای مختلف جهان به دلیل شیوع کرونا منتشر کرده است. طبق این گزارش، از روسیه تا برزیل، اسلوونی، سوئد، فیلیپین، هنگ کنگ، کره جنوبی و... تا واتیکان همه مشغول دعا شده اند.
همچنین یک کلیپ ویدیویی در فضای رسانه ای و مجازی از ایتالیا منتشر شده که مردم برای دعا به خیابان ها آمده اند و به سجده افتاده اند تا بلکه از شرّ ویروس منحوس کرونا نجات یابند.
کلیپ دیگری هم منتشر شده که نشان می دهد در یکی از پارکینگ های شلوغ ایالت جورجیای آمریکا ، مردم در کنار هم برای رفع کرونا دعا می خوانند. کار بجایی رسیده است که حتی ترامپ هم برای حفاظت در مقابل کرونا، روز ملی دعا اعلام کرده است. و این نمونه ها پرشمار است و از اقصی نقاط عالم زمزمه دعا و نیایش بلند شده است.
اما از سوی دیگر؛ جالب تر اینجاست که به نظر می رسد برخی روایات پیرامون شرایط نزدیک به ظهور با فضای کنونی که کرونا رقم زده است به نوعی همراهی و همخوانی دارد و یا حداقل بشدت قابل توجه و تامل است که چه خبر شده است؟ آیا چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید؟ به عنوان نمونه یکی از روایاتی که حسابی در محافل مجازی گل کرده ،موضوع "مرگ سفید" پیش از ظهور است. نگاهی به این روایات خالی از لطف نیست.
از جمله از امام صادق(ع) نقل شده است: پیش از ظهور قائم(ع) دو نوع مرگ پدیدار می گردد؛ مرگ سرخ و مرگ سفید. به اندازه ای از انسان ها کشته می شوند که از هر هفت نفر، پنج تن نابود می گردند.
در روایت دیگری محمد بن مسلم می گوید: امام صادق(ع) فرمودند : امام زمان(ع) ظهور نمی کند، مگر این که دو سوم مردم جهان از بین بروند. عرض شد: اگر دو سوم مردم کشته شوند. پس چه تعداد خواهند ماند؟ فرمودند: آیا راضی نیستید و دوست ندارید از یک سوم باقی مانده باشید.
همچنین در روایتی از امیرمومنان علی(ع) آمده است : پیش از ظهور قائم(ع) جهان دچار دو نوع مرگ می شود. مرگ سفید و سرخ. مرگ سرخ با شمشیر (اسلحه) است و مرگ سفید با طاعون است.
حدیث شریف دیگری از علی(ع) نقل شده که فرمودند: حضرت مهدی(عج) ظهور نمی کند؛ مگر اینکه یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم بمیرند و یک سوم باقی بمانند. (منبع روایات: نشانه هایی از "دولت موعود"/ نجم الدین طبسی)
بنابراین درباره فضای کنونی حاکم بر جهان که 209 کشور درگیر کرونا شده اند و از سوی دیگر موجی جهانی از دعا و نیایش شکل گرفته و موضوع تطبیق یا عدم تطبیق روایات بر شرایط فعلی جهان پیش از ظهور موعود، چند نکته قابل اعتناست:
1- به نظر می رسد کرونا، انطباقی با "مرگ سفید" مورد تاکید روایات ندارد چون در همان روایت می گوید در مرگ سفید دو سوم مردم جان می بازند در حالیکه در کرونا میانگین تعداد فوتی ها کمتر از 5 درصد است.
2-اما درست است که کرونا قابل انطباق با موضوع مرگ سفید در روایات نیست ولی شاید این تحولی که کرونا در جهان از حیث رو آوردن عموم مردم جهان به دعا و معنویت ایجاد کرده است؛ پایه ای و مرحله ای از نزدیک شدن به مسئله ظهور باشد. همچنانکه کارشناسان و اهل فن بیان می کنند که ظهور دفعتا و به یک باره نیست و به عبارت دیگر این جامعه و بشریت است که باید آماده ظهور شود.
3- اگر کرونا را از علائم و نشانه های ظهور بدانیم این نکته را نباید نادیده گرفت که علائم ظهور اعم از حتمی (مثل خروج سفیانی، یمانی، قتل نفس زکیه و صیحه آسمانی و...) و غیرحتمی اینطور نیست که همیشه متصل به ظهور باشند. ممکن است علائم آشکار شود، اما صدها سال بعد ظهور رخ دهد. مانند سقوط حکومت عباسی که یکی از علائم ظهور است و حدود ۸۰۰ سال قبل و در سال ۶۵۶ هجری قمری حکومت عباسی سرنگون شد، اما هنوز ظهور اتفاق نیفتاده است.( رجوع کنید به گفتگوی خواندنی آیت الله طبسی با خبرگزاری فارس مورخ 23 اسفند 1398)
4-و بالاخره باید گفت؛ ظهور یک مسئله کیفی است و این کیفیت هم در سطح جهانی اتفاق می افتد. یعنی یک آمادگی جهانی برای ظهور باید محقق شود و افراد جامعه و در همه جهان باید به این باور برسند. تعبیر حکیمانه و کنایی منتسب به یکی از بزرگان وجود دارد که ظهور در جمجمه هاست،پیش از اینکه انتظارآن را از جمعه ها داشته باشیم./1360/