۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۴۳۷۴۴

کتاب امام شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات منتشر شد

کتاب امام شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات منتشر شد
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب امام شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی را راهی بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "امام شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات" از سری کتاب‌های درس‌هایی از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را منتشر کرده است.

ممکن است تصور شود که طرح این موضوع به بروز اختلاف میان شیعه و سنی می‌انجامد، ولی این تصور صحیح نیست؛ زیرا نخست اینکه: اگر از بعد سیاسی این مبحث صرف‌نظر شود و در قالب یک مسئله علمی مطرح شود، به شناخت بیشتر دیدگاه طرفین منجر شده، باعث کم شدن شکاف موجود بین مسلمانان خواهد گردید. بحث علمی نشانه آزاد فکری وسعت نظر است و اگر این دو فرقه باهم آزاد به بحث بپردازند و با احترام و محبت برخورد کنند باعث صمیمیت بیشتر خواهد شد.

دیگر اینکه، اتحاد در سایه حقیقت، مفید و ماندگار است و با کتمان حقایق و اتحاد صنعی، هیچ‌گاه محور مطلوبی در جهت وحدت به دست نخواهد آمد. از طرفی، تفرقه‌افکنی‌ها و تجزیه‌طلبی‌ها، نیازمند بیداری جدی و شناخت جوهر اسلام واقعیت حکومت قرآن در پرتو بحث‌های آزاد و به روش علمی است وگرنه با چشم‌پوشی از حقایق و پیروی از تعصبات دور از منطق و جمود فکری به‌جایی نمی‌رسیم.

بلی! برانگیختن احساسات مخالف و برخورد خصمانه باید پرهیز نمود و با رعایت اصل تفاهم و در محیطی صمیمی و سالم به بحث پرداخت. دلیل دیگر این است که تهمت‌ها و دروغ‌ها و... نیازمند پاسخ است.

ساختار کتاب

نگارنده کتاب را در شش فصل نوشته که عناوین آن بدین شرح است: جایگاه رهبری و ضرورت وجود امام، امامت، ویژگی‌های امام، امام و امت، پیامبر و امامت و دوران غیبت.

نویسنده در فصل اول و در بحث جایگاه رهبری و ضرورت وجود امام بدین سؤالات جواب داده است: آیا بحث درباره امامت اختلاف انگیز است؟، آیا دموکراسی عاقلانه‌ترین راه اداره جامعه است؟، آیا جامعه بدون رهبری ممکن است؟

همچنین مؤلف در فصل دوم به بررسی مطالبی همچون تعریف امامت، واژه امام در قرآن و دلایل ضرورت امام پرداخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی عناوین فصل سوم با نام ویژگی‌های امام را چنین سامان داده است: عصمت، علم و علم غیب.

در فصل چهارم مطالب مربوط به عنوان های زیر آمده است:

شناخت امام، حقوق متقابل امام و امت، موقعیت امام در اجتماع، لزوم تفسیر قرآن، امام مغز متفکر و مرشد جامعه، تحقق نقش امام در جامعه، نقش‌آفرینی ائمه و فضایل ائمه.

نگارنده در فصل پنجم درباره پیامبر و امامت به هشت مطلب معرفی جانشین، جایگاه علی، انحرافات پس از رحلت پیامبر، نقش تشیع و ائمه در تداوم اسلام، پیامبر و تشیع، شیعه همان اسلام ناب و مهدی موعود، بشارت به حضرت مهدی در روایات اشاره کرده است.

همچنین در فصل ششم به دوران غیبت پرداخته شده و عناوین زیر در آن آمده است: طول عمر حضرت، انتظار فرج، انتظار منفی و انتظار مثبت، ویژگی یاران حضرت، ظهور دولت حق و خصوصیات دولت مهدی.

کتاب امام شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات منتشر شد

برشی از کتاب:

تشیع در اصول و فروع خود چیزی جر حقیقت اسلام ندارد، یعنی جریان اصیل مکتب اسلام و خود اسلام که نام آن بر زبان پیامبر جاری شده است. اگر شیعه جعفری گفته می‌شود، به اعتبار تلاش‌ها و کوشش‌های امام صادق در نشر فرهنگ اسلام ناب و تبیین معارف تشیع است. به سبب موقعیت مناسبی که بر اثر درگیری بنی‌امیه و بنی‌عباس به دست حضرت افتاد، این امکان پیدا شد که یک جهش و انقلاب فرهنگی توسط آن امام همام به وجود آید.

به قول محمد فکری ابوالنصر-نویسنده معروف سنی-: «شیعه، نه در اصول کاری به ابوالحسن اشعری دارد و نه در فروع کاری به مذاهب اربعه، بر این اساس به مذهب ائمه شیعه سابق‌تر است؛ در نتیجه موثق‌تر و از دیگر مذاهب به پیروی سزاوارتر است؛ چون مسلمانان در سه قرن اول دارای همان مذاهب بودند و نیز از این جهت سزاوارتر به پیروی است که باب اجتهاد در آن تا قیامت باز است و نیز این مذهب هیچ‌گاه تخت تأثیر قدرت‌ها و کشمکش‌های سیاسی، شکل نگرفته است.» اگر محتوای مکتب و اقوال و کتب علمای شیعه مبنای شیعه مبنای قضاوت دراین‌باره قرار گیرد، بسیاری از شبهات و اتهامات دفع می‌شود، استاد ابوالوفاء غنیمی تفتازانی-دانشمند سنی- می‌گوید: بسیاری از محققان- چه در شرق و غرب چه گذشته و جه اکنون- نظرهای نادرست بسیاری درباره شیعه داده‌اند، بدون هیچ دلیل و مدرک قابل‌اعتمادی، این نظرها را برخی بازگو می‌کنند، بی‌آنکه از خود درباره صحت و سقم آن‌ها سؤال کنند.

یکی از عوامل که باعث شده حق شیعه به دست این‌گونه افراد پایمال شود، ناآگاهی آنان از متاب های خود شیعه و اکتفا کردن به آثار و نوشته‌های دشمنان شیعه است، یکی دیگر از عواملی که سبب تضییع حق شیعه شده، استعمار غربی است که همواره سعی در ایجاد شکاف و اختلاف میان شیعه و سنی کرده و کوشیده‌اند نظریات اختلاف انگیز و دور از انصاف و ناآگاهانه را به نام بحث آزاد علمی و دانشگاهی نشر دهند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب امام شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات