سازماندهی بلندمدت مکتب تشیع ثمره مجاهدتهای امام باقر است
حجتالاسلام محمد غلامی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت ولادت امام محمدباقر (ع)، اظهار کرد: امام باقر (ع) دو ویژگی مهم دارند، یکی اینکه نوه «سیدی شباب اهل الجنة» هستند، یعنی جد پدری ایشان امام حسین (ع) و جد مادری آن حضرت، امام حسن مجتبی (ع) است و از این جهت در حق ایشان گفته شده «عَلَویٌّ مِنْ عَلَوِیَّینَ وَ فاطِمِیٌّ مِنْ فاطِمیَّینَ وَ هاشِمیٌّ مِنْ هاشِمِیَّیْنَ».
وی افزود: ویژگی دیگر اینکه رسول اکرم (ص) به ایشان لقب باقر داده است. ابن منظور صاحب لسان العرب میگوید: «لُقِّبَ بِهِ لاِنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ وَ عَرَفَ اَصْلَهُ وَ اِسْتَنْبَطَ فَرْعَهُ وَ تَوَسَّعَ فیهِ، وَالتَّبَقُّرُ التَّوَسُّعُ»؛ امام باقر (ع) ملقب به این لقب است چون شکافندهٔ علم است، پایهٔ علوم اسلامی را شناخت و فروع آن را درک فرمود و آن را توسعه داد و ریشهٔ تَبَقُّر به معنی توسعه است.
حجتالاسلام غلامی خاطرنشان کرد: مقطع حیات طیبه امام باقر (ع) دوران تلاش سازماندهی بلندمدت و مبارزه دامنهدار و پیگیر برای ایجاد انقلاب توحیدی دوم و تشکیل حکومت علوی است.
وی با اشاره به فراهم آوردن آمادگی ذهنی مردم برای طرحریزی یک انقلاب مجدد اسلامی در این دوره، تصریح کرد: انقلاب اول زمان پیامبر (ص) است که قدرتمندان و طواغیت مسیر آن را عوض کردند، لذا فعالیت ائمه (ع) در دوران چهارم زمینهسازی برای ایجاد انقلاب دوم بود.
حجتالاسلام غلامی اظهار کرد: کار انقلاب دوم این است که مجدداً حکومت را اسلامی و جامعه و نظام را به معنای درست کلمه، قرآنی کند و اولین لازمه این زمینهسازی آمادگی ذهنیت عمومی جامعه بود، زیرا ذهنهایی که سالیان دراز روی آنها کار شده و عقیدهشان این شده که علی بن ابیطالب (ع) یک کافر است و اگر کسی لعنش کند به خدا نزدیک میشود، با این ذهنیتها که نمیشود حکومت اسلامی درست کرد، ازاینرو باید ابتدا روی ذهنها کار کرد.
وی تصریح کرد: بعد از آمادگی نسبی ذهن و فضای جامعه، تشکیل هسته اولیه جنبش و مقاومت و ایجاد تشکیلات و تحزّب مرتبط و منسجم، دومین فعالیت ائمه (ع) در دوره چهارم امامت است.
حجتالاسلام غلامی اضافه کرد: اقدام سوم وارد آوردن ضربات پیاپی به دستگاه مسلطِ سیاسی و به وجود آوردن حرکات انقلابی و مقاومتی در میان مردم برای تضعیف تدریجی طاغوت و آماده شدن جامعه برای انقلاب دوباره بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: درواقع در دوران امام محمدباقر (ع) چون اوضاع از چندین جهت به سود امامت و تشیع تغییر یافته بود، امام باقر (ع) در دوران امامت خود گامی پیش رفته و تلاش و مجاهدت شیعی را به سمت آخرین گام، مرحلهای فراتر بُرده است و همین، شاخصه دوران امامت امام باقر (ع) را تشکیل میدهد./9314/ت310/ب1