شماره 93 فصلنامه «پژوهش های قرآنی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، نود و سومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهش های قرآنی»به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی با مدیر مسؤولی سید عباس صالحی و سردبیری احمد آقایی زاده ترابی ویژه زمستان 98 منتشر شد.
این فصلنامه در 7 مقاله و در 170 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
اصول و روشهای تربیتی کمالجویانه در قرآن با تأکید بر سوره لقمان
اکبر صالحی و یاسر اصلانی
چکیده: تعیین و اجرای اصول و روشهای تربیتی متأثر از جهانبینی و ایدئولوژی حاکم بر نظام تربیتی است. قرآن کریم با ترسیم حیات طیبه و نشان دادن راه وصول به آن، از اصول و روشهای گوناگونی بهمنظور ایجاد انگیزه برای وصول به هدف بهره برده است. پژوهش حاضر با هدف برشماری این مؤلفهها از قرآن کریم، بر سوره لقمان تأکید دارد. بدین منظور نخست تفاسیر و ترجمههای موجود و معتبر این سوره مورد مداقه قرار گرفته است. سپس به بررسی مفاهیمی همچون «مبانی»، «اصول» و «روشهای تربیتی» پرداخته و ارتباط بین آنها روشن شده است. در ادامه با توجه به ارتباط منطقی بین این عناصر، به استنباط گزارههای انشایی راهنمای عمل و روشهای تربیتی کمالجویانه متناظر با آنها پرداخته شده است. و در نهایت، مقاله با روش تحلیل مفهومی و قیاس عملی و با استفاده از الگوی بازسازی شده فرانکنا، به بررسی پنج اصل و هفت روش تربیتی سامان مییابد که عبارتاند از: آموزش تفکر منطقی و تعلیم حمکت «مبتنی بر اصل تبیین عقلانی»، میانهروی در گفتار و کردار «مبتنی بر اصل اعتدال»، تبشیر و انذار «مبتنی بر اصل بشارت»، امر به معروف و نهی از منکر و موعظه «مبتنی بر اصل تذکر»، مشاهده طبیعت و تفکر در آن «مبتنی بر اصل شناخت شریعت با طبیعت».
نقد عملکرد مترجمان قرآن کریم در ترجمه تناوب و تضمین نحوی (موردکاوی ترجمههای خرمشاهی، مکارم شیرازی و فولادوند)
جواد محمدزاده و صلاحالدین عبدی
چکیده: تناوب و تضمین نحوی دو اصطلاح هنجارگریز در نحو زبان معیار بهشمار میروند. مقصود از تناوب یعنی خارج شدن حرفی از معنای اصلی خود به معنای حرف دیگر، اما تضمین نحوی یعنی یک فعل، دو معنا را در خود میآمیزد؛ یک معنا از طریق لفظ و معنای دیگر از طریق قراینی که در جمله وجود دارد، حاصل میگردد و فایده اصلی آن، ایجاز در لفظ و شمولیت در معناست. از میان روشهای مختلف ترجمه، ترجمه معنایی مناسبترین روش برای ترجمه چنین واژگانی است. این جستار، با شیوه توصیفی - تحلیلی، در صدد بررسی معنای دقیق تناوب و تضمین نحوی و مسائل مربوط به آنها و نیز بررسی آن در شاخصترین ترجمههای معاصر و بایستههای ترجمه آن در قرآن کریم است. بررسیها نشان میدهد که در بسیاری از موارد، معادلی دقیق با ذکر همه مؤلفههای معنایی برای واژههای «متناوب» در ترجمههای فارسی انتخاب نشده است.
مقایسه دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی در مورد فلسفه و شرایط تعدد زوجات
الهه هادیان رسنانی
چکیده: مشروعیت مسأله تعدد زوجات برگرفته از آیات قرآن کریم است، اما در باب فلسفه و حکمت آن و نیز نوع مشروط شدن آن به شرط عدالت، میان برخی علمای اسلامی اختلاف است. در این مقاله نوع نگاه شهید مطهری به حکمت و فلسفه این حکم و نیز شرط عدالت واکاوی و با دیدگاههای علامه طباطبایی مقایسه شده است. اختلاف موجود میان آرای علامه طباطبایی و شهید مطهری در حکمت و فلسفه این حکم در آن است که از دیدگاه علامه، علت تشریع حکم تعدد زوجات بر اساس طبیعت چندهمسری مرد بوده و حق مرد است، اما از دیدگاه شهید مطهری، علت اصلی تشریع حکم تعدد زوجات، مشکلات اجتماعی ناشی از فزونی تعداد زنان آماده ازدواج بر مردان در اثر مسائل و رخدادهای طبیعی است و لذا حق زن میباشد و نگاه به این مسأله بهعنوان یک حق و تکلیف است؛ حقی برای زنان بازمانده از ازدواج و تکلیفی برای مردانی که باوجود داشتن یک همسر دائم، با دارا بودن شرایط خاص (احراز علم به اجرای عدالت پیش از اقدام به تعدد زوجات و نه سعی در احراز آن بعد از تعدد زوجات-آنگونه که از کلام علامه طباطبایی برمیآید-)، مسؤولیت تشکیل دو تا سه خانواده دیگر را نیز بپذیرند.
پژوهش تطبیقی عصریبودن فهم قرآن از دیدگاه مغنیه و شلتوت
ناصر عابدینی، علی رضا دل افکار و اکبر توحیدلو
چکیده: عصریبودن فهم قرآن بهعنوان یکی از لوازم جاودانگی و جهانشمولی قرآن کریم، به این معناست که میتوان با نگاه جدید به پاسخگویی نیازهای مخاطبان پرداخت و اقتضائات و شرایط فرهنگی اجتماعی هر عصری را در نظر گرفت؛ چیزی که در فهم جدید قرآن تأثیر داشته و مفاهیم این کتاب آسمانی را در هر زمان و مکان و نزد هر قومی با تفسیر جدیدی که این کتاب ظرفیت آن را دارد، تازه ساخته است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، عصریبودن فهم قرآن را در دو تفسیر مهم از فریقین (تفسیر الکاشف و تفسیرالقرآن الکریم)، به شکل تطبیقی کاویده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مغنیه با نگرش اقناعی و شلتوت با رویکرد تقریبی، تفسیر خود را عصری ساخته، یعنی نیازها و اقتضائات زمان و مکان موجب شده که این دو مفسر با دو رویکرد متفاوت در فهم آیات قرآن، هم عصریّت را بهعنوان یک مبنا پذیرفته، و هم قائل به تأثیر عصریّت شده و مواردی نظیر آیات علوم در قرآن، تعیین مصادیق جدید و لزوم پاسخگویی به شبهات پیرامون قرآن را بهعنوان عوامل عصریبودن فهم قرآن ذکر کردهاند. در این میان مغنیه توسعهپذیری معنا در فهم و تفسیر قرآن را بهعنوان یکی از عوامل عصریبودن فهم قرآن میپذیرد و شلتوت آن را مخالف با فصاحت و بلاغت و اهداف تربیتی و هدایتی قرآن میداند.
پژوهشهای نامشناختی قرآن و آسیبهای آن
ملیکا بایگانیان، محمدحسن رستمی و محمد جمال الدین خوش خاضع
چکیده: نامهای قرآن از دیرباز محلی برای تبادل آرای قرآنپژوهان بوده است، اما از منظری نو و با رویکردی تاریخی میتوان پرسشهایی جدید پیش روی این بحث قرار داد. پرسش از چرایی تعدّد نامهای قرآن، دلیل کاربرد نامهایی خاص در هر یک از علوم اسلامی و عدم کاربرد این نامها بهجای یکدیگر، همچنین چرایی تفاوت برداشت از نامهای قرآن توسط مخاطبان اولیه آن و دانشمندان سدههای بعد، از پرسشهایی هستند که در مطالعات سنتی پاسخ درخوری برای آنها نمیتوان یافت. در این مقاله بهعنوان نخستین گام در جهت پاسخ به این سؤالات و زمینهسازی برای کاربست روشهای جدید مطالعه تحولات مفهومی، پژوهشهای نامشناختی قرآن در کتب مختلف تفسیری و علوم قرآنی با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با نگاهی آسیبشناسانه بازخوانی شده است. بر اساس این پژوهش، عمده آسیبهای این حوزه، روششناختی و حاصل رویکرد جمعمحور و نبود رویکرد تاریخی، تطبیقی و علتیاب ارزیابی شده است.
تاریخگذاری سوره قدر با تأکید بر مکّی یا مدنی بودن سوره
رحمان عشریه، علیرضا کاوند و ابوذر خیر اندیش
چکیده: تاریخگذاری یا تعیین زمان نزول سورهها هرچند عنوانی جدید در تحقیقات قرآنی است، اما علوم زیربنایی آن، همچون ترتیب نزول، اسباب نزول و ... از صدر اسلام مطرح بوده است. اهمیت تعیین مکی یا مدنی بودن سورهها باعث تصحیح برداشت، شناخت مصادیق صحیح از غیرصحیح و مانع از حمل معانی و مصادیق نامربوط بر سورههای قرآن است. در مکان و زمان نزول تعداد اندکی از سورهها اختلاف نظر وجود دارد که سوره قدر از جملۀ آنهاست. با گردآوری و تحلیلِ گزارشهای ترتیب نزول، سبب نزول، بررسی اطلاعات سورههایی که به همراه این سوره نازل شده، میتوان به زمان و مکان تقریبیِ نزول این سوره دست یافت. در خصوص سوره قدر تاریخگذاری صحیح، مانع از خلط شأن نزول با تطبیق سوره بر رخدادهایی چند است. این تحقیق با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، در پی اثبات مکی بودن سوره قدر در سال چهارم یا پنجم بعثت پیامبر (ص) است.
جستاری در آراء و اندیشههای صبحی منصور با تأکید بر نماز در قرآن
محمود قربانلو، سید محمدباقر حجتی و سید محمدعلی ایازی
چکیده: صبحی منصور از قرآنیون معروف مصری است که معتقد به قرآنبسندگی هستند. وی در دو کتاب «الصلاة بین القرآن الکریم و المسلمین» و «القرآن و کفی مصدراً للتشریع الاسلامی» میکوشد تا برای مبنای خود، یعنی قرآنبسندگی و نیز مسائلی که بر آن بنا کرده است، بهخصوص نماز، استدلالهایی ارائه کند. مبانی ایشان عبارتاند از: 1- قرآن تنها منبع اسلامی است. 2- تفاوت عنوان نبی و رسول به لحاظ شخصیت حقیقی و حقوقی است. 3- پیامبر دستور به منع کتابت حدیث داده است. وی در مورد نماز بر این باور است که نماز پیامبر همان نماز حضرت ابراهیم است که میان مسلمانان و حتی مشرکان معروف و شناختهشده بوده، ازاینرو خداوند از ذکر جزئیات و تعداد رکعات نماز در قرآن خودداری میکند؛ زیرا ذکر آن لغو و بیهوده بوده است. ایشان در توجیه ذکر نشدن کیفیت تعداد رکعات نماز در قرآن و نیز جزئیات دیگر موضوعات احکام، مانند حج و ... استدلالهایی آورده که منجر به ردّ سنت میگردد. نگارندگان در این گفتار، دیدگاههای او را در دو مورد (مبنا و بنا) بررسی و بر اساس قرآن به آنها پاسخ میدهند. در این مقاله روشن شده که بناهای ساخته شده منصور (بهویژه نماز) با مبناهای او ناسازگار است./998/