گزیدهای از تفسیر نور استاد قرائتی (۵)؛
تفسیر آیه هفدهم سوره قمر + صوت
استاد قرائتی در تفسیر سوره هفدهم سوره قمر می گوید: هر کسی لیاقت بهره گیری از قرآن را ندارد؛ بهره گرفتن مخصوص اهل ذکر است و نه اهل غفلت.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سوره قمر در مکه نازل شده و پنجاه و پنج آیه دارد و به مناسبت طرح مسأله «شق القمر» در آیه اول این سوره، «قمر» نامیده شده است.
تمام آیات این سوره با حرف «راء» ختم میشود؛ پایان سوره قبل درباره معاد بود، آغاز این سوره نیز سخن از معاد است.
محتوای این سوره، بیشتر مربوط به قیامت، نبوت و ماجرای مخالفان انبیاست؛ همچنین در این سوره، خداوند به سرنوشت شوم پنج گروه یعنی قوم نوح، عاد، ثمود، لوط و فرعون اشاره میکند.
بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ
وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ «۱۷»
و همانا ما قرآن را برای تذکّر (و پندپذیری)، آسان ساختیم، پس آیا پندپذیری هست؟
نکته ها:
قرآن از ابعاد گوناگونی آسان است؛ از جهتِ لفظ که تلاوت آن را آسان و در عین حال زیبا کرده است؛ محتوی که شامل داستان و مثالهای بسیاری است و همچنین مطابقت با فطرت بشری که پذیرش مطالب آن را آسان میکند.
این آیه در این سوره، چهار بار تکرار شده است: در آیات ۱۷، ۲۲، ۳۲ و ۴۰.
با این که قرآن آسان است، «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»، ولی مشابه آن را نمیتوان آورد، گرچه همه آفرینش دست به دست هم دهند: «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ ....
پیام ها:
۱- وظیفه هدایت گران، آسان گویی است: «یَسَّرْنَا»؛
۲- قرآن، آسان است، ولی سست نیست (در چند آیه قبل خواندیم که آیات قرآن «حِکْمَهٌ بٰالِغَهٌ»، یعنی سخنان محکم و استوار است.): «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»؛
۳- رسالت قرآن بیدارگری است:«الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ»؛
۴- هر چه آسانتر بگوییم، مخاطب بیشتری خواهیم داشت: یَسَّرْنَا ... فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ؛
۵- هم نسبت به آیات تکوینی باید متذکر شد: «تَرَکْناها آیَهً فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» و هم نسبت به آیات تشریعی: «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»؛
۶- هر کسی لیاقت بهره گیری از قرآن را ندارد، بهره گرفتن مخصوص اهل ذکر است نه اهل غفلت: «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»؛
۷- همیشه وجود زمینه مناسب، شرط پذیرش نیست؛ گاهی همه شرایط فراهم است، ولی انسان به خاطر لجاجت و هوی پرستی متذکّر نمیشود: «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ».
گفتنی است، علاقهمندان میتوانند فایل صوتی تفسیر این آیات را از فایل زیر دریافت کنند./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش
تمام آیات این سوره با حرف «راء» ختم میشود؛ پایان سوره قبل درباره معاد بود، آغاز این سوره نیز سخن از معاد است.
محتوای این سوره، بیشتر مربوط به قیامت، نبوت و ماجرای مخالفان انبیاست؛ همچنین در این سوره، خداوند به سرنوشت شوم پنج گروه یعنی قوم نوح، عاد، ثمود، لوط و فرعون اشاره میکند.
بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ
وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ «۱۷»
و همانا ما قرآن را برای تذکّر (و پندپذیری)، آسان ساختیم، پس آیا پندپذیری هست؟
نکته ها:
قرآن از ابعاد گوناگونی آسان است؛ از جهتِ لفظ که تلاوت آن را آسان و در عین حال زیبا کرده است؛ محتوی که شامل داستان و مثالهای بسیاری است و همچنین مطابقت با فطرت بشری که پذیرش مطالب آن را آسان میکند.
این آیه در این سوره، چهار بار تکرار شده است: در آیات ۱۷، ۲۲، ۳۲ و ۴۰.
با این که قرآن آسان است، «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»، ولی مشابه آن را نمیتوان آورد، گرچه همه آفرینش دست به دست هم دهند: «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ ....
پیام ها:
۱- وظیفه هدایت گران، آسان گویی است: «یَسَّرْنَا»؛
۲- قرآن، آسان است، ولی سست نیست (در چند آیه قبل خواندیم که آیات قرآن «حِکْمَهٌ بٰالِغَهٌ»، یعنی سخنان محکم و استوار است.): «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»؛
۳- رسالت قرآن بیدارگری است:«الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ»؛
۴- هر چه آسانتر بگوییم، مخاطب بیشتری خواهیم داشت: یَسَّرْنَا ... فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ؛
۵- هم نسبت به آیات تکوینی باید متذکر شد: «تَرَکْناها آیَهً فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» و هم نسبت به آیات تشریعی: «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»؛
۶- هر کسی لیاقت بهره گیری از قرآن را ندارد، بهره گرفتن مخصوص اهل ذکر است نه اهل غفلت: «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»؛
۷- همیشه وجود زمینه مناسب، شرط پذیرش نیست؛ گاهی همه شرایط فراهم است، ولی انسان به خاطر لجاجت و هوی پرستی متذکّر نمیشود: «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ».
گفتنی است، علاقهمندان میتوانند فایل صوتی تفسیر این آیات را از فایل زیر دریافت کنند./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش
ارسال نظرات