به بهانه برگزاری همایش آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، واژه آپارتاید برای کسانی که دوران سیاه و اختناق آمیز نژادپرستی و تبعیضات نژادی رژیم آفریقای جنوبی علیه رنگینپوستان را دیده و یا شنیده اند، یادآور ظلم و جنایت و رفتارهای وحشیانه اقلیت سفیدپوست استعمارگر هلندی و بریتانیایی در کشور آفریقای جنوبی است که حدود ۴۰ سال به طول انجامید.
ایالت متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، از حامیان اصلی رژیم استبدادی آپارتاید در آفریقای جنوبی بودند. هر چند نظام آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی با مبارزات طولانی مردم آفریقایی جنوبی و با استقامت و پایداری رهبران و مبارزان ضد تبعیض نژادی چون نلسون ماندلا و یارانش از بین رفت، اما همچنان آپارتاید و انواع تبعیض های اقلیمی، اجتماعی، ملی، مذهبی، جنسیتی و آپارتاید آموزشی، علمی و آکادمیک به صورت های گوناگون در اقصی نقاط مختلف جهان وجود دارد.
این روزها علاوه بر انواع تبعیض نژادی و قومی و مذهبی، یک آپارتاید آکادمیک و علمی دست به کار شده و قدرتهای سلطهگر از این رهگذر در جهت کنترل علم و فناوری، جذب، انحصار علم و آپارتاید علمی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.
سالیان سال است که استکبار جهانی، پروژه اسارت علم و انحصار علمی را کلید زده و برای رسیدن به اهداف استعماری خویش با ارائه راهکارهای مختلف، طیف وسیعی از نخبگان و دانشجویان خلاق و مستعد را از کشورهای هدف صید میکند و به اشکال گوناگون نخبگان را برای ماندن در آن کشور تشویق می کنند تا پتانسیل و توان علمی خویش را در اختیار و انحصار شان قرار دهند.
در نگاه اسلامی، علم و دانش مقدمه و ابزاری است که انسان خودش را از تاریکی، جهل و نادانی نجات بخشیده و به رشد و تکامل برسد و دین مبین اسلام، علم را وسیلهای برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و نایل شدن به عزت و کرامت انسانی می داند نه وسیلهای برای سلطه جویی و استیلای بر دیگران. لذا تعلیم و تعلم در اسلام از بالاترین فضائل و کمالات انسانی است.
امیر مومنان علی(ع) در این باره می فرمایند: «تعلم العلم، و اعمل به و انشره فی اهله»
دانش را بیاموز و آن را به کار ببند و در میان اهلش آن را منتشر کن(1)؛ لذا هنگامی که جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت های علمی و فناوری صلحآمیز هستهای دسترسی پیدا کرد، رسماً به کلیه مراکز علمی و تحقیقاتی اعلام کرد که آماده است تا این دستاورد گران سنگ علمی را در اختیار دیگران قرار دهد، در حقیقت با این اعلام، در نگاه مادی و قدرتهای سلطهگر علمی، خط بطلان کشید و با هرگونه آپارتاید علمی و آکادمیک مخالفت ورزید.
اتفاقات و حوادث ناگوار و جنایت های وحشتناک جنگی نظیر بمباران های شیمیایی و میکروبی و به کارگیری سلاحهای کشتار جمعی توسط قدرتهای سلطهگر علمی، به عنوان تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می آید و از همین تفکر مادی زورمداری ناشی می شود.
یکی از اقدامات آمریکا و کشورهای همپیمان غربی اش این است که از تحصیل دانشجویان ایرانی و برخی از کشورهایی که با منافع آمریکا مخالفت می ورزند، در پارهای از رشتههای خاص تحصیلی جلوگیری نمایند و همچنین تلاش می کنند تا مقالات و تحقیقات علمی نخبگان و دانشمندان ایرانی را از ارسال به نشریات علمی خارجی باز دارند تا امکان عرضه و انتشار پیدا نکند این گونه اقدامات استکباری نمونه روشن و آشکار تهاجم نرم علمی است که آمریکا و سلطهگران غربی در جهت دستیابی به اهداف قرون وسطایی خویش در عصر جدید دنبال میکنند و در تحت لوای دموکراسی و صلح طلبی از هیچ عملی رویگردان نیستند و همانگونه که میبینیم هر روز مخالفان سیاسی و فکری خویش را با اشکال مختلف شناسایی، کنترل و یا ترور می کنند.
برگزاری همایش وزین «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی» در موقعیت کنونی جهانی و قلدر مآبی آمریکا فرصت مناسبی است تا موضوع جدید و قابل بحث « آپارتاید علمی» بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و دیدگاه اسلام در قبال این پدیده تبعیض آمیز با هدف استقلال صلح و عدالت و امنیت جهانی تبیین شود./813/د102/ب1