کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزشهای اخلاقی در قرآن» منتشر شد
کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزشهای اخلاقی در قرآن» نوشته علی رضوانی به همت نشر معارف به چاپ رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزشهای اخلاقی در قرآن» نوشته علی رضوانی به همت نشر معارف به چاپ رسید.
این کتاب راهنمای خوبی برای دو راهیهای اخلاقی است. انسان در هر لحظه از زندگیاش در وسط دو راهی قرار میگیرد. فلاسفه زیادی خواستند راهکارهایی برای روشن شدن مسیر انسان در حوزه اخلاق عرضه کنند. خلط تزاحم وظایف اخلاقی و تعارض ادله آن از جمله مواردی است که فلاسفه تا به حال نتوانستند راهکار خوبی برای انتخاب بهترین راه در دو راهیها بدهند.
دستیابی صحیح و روشمند به آموزههای کتاب آسمانی قرآن، با توجه به ویژگیهای خارق العاده آن، روششناسی خاص خود را طلب میکند و فهم درست آن به تبیین دقیق و کامل مبانی، روشها و مراحل فهم و تفسیر نیاز دارد. نظام اخلاقی قرآن وحدت گرایانه است. نظامی خدامحور است که ملاک و محور تمام ارزشها و تمام اعمال انسان «خدای سبحان و نزدیکی به او» است.
کتاب پیش رو به شکل روشمند در پی استخراج ارزشهای اخلاقی و رتبهبندی نظاممند آنها در قرآن و عهدهدار تعیین مبانی نظری، شاخصهای صوری (کمّی) و محتوایی (کیفی) اولویتبندی فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن است.
کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزشهای اخلاقی در قرآن» به قلم علی رضوانی توسط نشر معارف در ۲۴۸ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان چاپ و منتشر شد.
در این کتاب میخوانید:
«قرآن کریم جامعترین و کاملترین معارف وحیانی را در خود جای داده است. دستیابی صحیح و روشمند به آموزههای این کتاب آسمانی، با توجه به ویژگیهای خارق العاده آن، روششناسی خاص خود را طلب میکند و فهم درست آن نیز به تبین دقیق و کامل مبانی، روشها و مراحل فهم و تفسیر این کتاب نیاز دارد. علوم وحیانی اگر چه در مقام ثبوت از انسجام و انتظام برخوردارند، در مقام اثبات سیری از پراکندگی را به سوی انسجام پیمودهاند.
یکی از مباحث مهم اخلاقیات در قرآن بحث «نظام اولویتبندی و مراتب ارزشهای اخلاقی» است؛ چرا که کشف و استخراج این اولیتها و مراتب در هر زمینهای، امری معقول بوده و در حوزه اخلاق اسلامی نیز پسندیده است. اولویت در لغت به معنای تفوّق، رجحان، برتری و افضلیت است؛ یعنی اهمیت و برتری یک شیء (یا بیشتر) از میان دو یا چند شیء دیگر. مراد از اولویت در فضایل اخلاقی یا مراتب در رذایل اخلاقی، این است که با اهمیتترین مفاهیم و رفتارهای اخلاقی، یا منفیترین و مضرترین صفات و رفتارهای ضد اخلاقی از نظر قرآن را با توجه به ملاکهایی که ارائه میدهیم، با تلفیق روشهای «نقلی» و «تحلیلی» به دست آوریم. البته با توجه به اختلاف در ملاک بین ارزشها و اختلاف در شرایط موجود، و گستردگی نظام ارزشی اسلام و تنوع نظامات، بیان سلسله مراتب این نظام گسترده ارزشی، کاری بس دشوار و طاقت فرساست. اما مسلما برخی از این ارزشها در رتبه بالاتری قرار دارند.
با بررسیهای به عمل آمده مشخص شد درباره چگونگی دستهبندی فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن، مدلها وشیوههایی مطرح شده است...... علماء و مفسران و فقهای بزرگ اسلام تاکنون آثار و کتب ارشمندی در جهت گسترش و ترویج علم و دین نگاشتهاند که همه اینها در جای خود بسیار ارزشمد و حائز اهمیت است، اما متأسفانه از مسئله «معیار اولویتبندی و مرتبهبندی اخلاقیات»، گرهی را نمیگشاید. عموما این کارها ناظر به دستهبندی ارزشهای اخلاقی است، نه اولویتبندی و اصلی و فرعی کردن آنها. تا جایی که نگارنده جستجو کرده، تاکنون درباره نظام اولویتبندی و مراتب فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن، مقاله یا پایاننامهای نیز نوشته نشده است. در هر حال پرسشهایی از این دست که «نظام رتبهبندی و مراتب فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن چیست؟» و «بر اساس چه ملاکهایی این نظام از آیات قرآن استفاده میشود؟» نگارنده را بر آن داشت تا در جهت روشن شدن پاسخ این مسئله، به یاری خدا و با استفاده از هنمودهای ارزنده استادان و دانشمندان حوزه علوم قرآن و اخلاق، گامی هر چند کوتاه، ولی در حد توان بردارد.» /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
این کتاب راهنمای خوبی برای دو راهیهای اخلاقی است. انسان در هر لحظه از زندگیاش در وسط دو راهی قرار میگیرد. فلاسفه زیادی خواستند راهکارهایی برای روشن شدن مسیر انسان در حوزه اخلاق عرضه کنند. خلط تزاحم وظایف اخلاقی و تعارض ادله آن از جمله مواردی است که فلاسفه تا به حال نتوانستند راهکار خوبی برای انتخاب بهترین راه در دو راهیها بدهند.
دستیابی صحیح و روشمند به آموزههای کتاب آسمانی قرآن، با توجه به ویژگیهای خارق العاده آن، روششناسی خاص خود را طلب میکند و فهم درست آن به تبیین دقیق و کامل مبانی، روشها و مراحل فهم و تفسیر نیاز دارد. نظام اخلاقی قرآن وحدت گرایانه است. نظامی خدامحور است که ملاک و محور تمام ارزشها و تمام اعمال انسان «خدای سبحان و نزدیکی به او» است.
کتاب پیش رو به شکل روشمند در پی استخراج ارزشهای اخلاقی و رتبهبندی نظاممند آنها در قرآن و عهدهدار تعیین مبانی نظری، شاخصهای صوری (کمّی) و محتوایی (کیفی) اولویتبندی فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن است.
کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزشهای اخلاقی در قرآن» به قلم علی رضوانی توسط نشر معارف در ۲۴۸ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان چاپ و منتشر شد.
در این کتاب میخوانید:
«قرآن کریم جامعترین و کاملترین معارف وحیانی را در خود جای داده است. دستیابی صحیح و روشمند به آموزههای این کتاب آسمانی، با توجه به ویژگیهای خارق العاده آن، روششناسی خاص خود را طلب میکند و فهم درست آن نیز به تبین دقیق و کامل مبانی، روشها و مراحل فهم و تفسیر این کتاب نیاز دارد. علوم وحیانی اگر چه در مقام ثبوت از انسجام و انتظام برخوردارند، در مقام اثبات سیری از پراکندگی را به سوی انسجام پیمودهاند.
یکی از مباحث مهم اخلاقیات در قرآن بحث «نظام اولویتبندی و مراتب ارزشهای اخلاقی» است؛ چرا که کشف و استخراج این اولیتها و مراتب در هر زمینهای، امری معقول بوده و در حوزه اخلاق اسلامی نیز پسندیده است. اولویت در لغت به معنای تفوّق، رجحان، برتری و افضلیت است؛ یعنی اهمیت و برتری یک شیء (یا بیشتر) از میان دو یا چند شیء دیگر. مراد از اولویت در فضایل اخلاقی یا مراتب در رذایل اخلاقی، این است که با اهمیتترین مفاهیم و رفتارهای اخلاقی، یا منفیترین و مضرترین صفات و رفتارهای ضد اخلاقی از نظر قرآن را با توجه به ملاکهایی که ارائه میدهیم، با تلفیق روشهای «نقلی» و «تحلیلی» به دست آوریم. البته با توجه به اختلاف در ملاک بین ارزشها و اختلاف در شرایط موجود، و گستردگی نظام ارزشی اسلام و تنوع نظامات، بیان سلسله مراتب این نظام گسترده ارزشی، کاری بس دشوار و طاقت فرساست. اما مسلما برخی از این ارزشها در رتبه بالاتری قرار دارند.
با بررسیهای به عمل آمده مشخص شد درباره چگونگی دستهبندی فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن، مدلها وشیوههایی مطرح شده است...... علماء و مفسران و فقهای بزرگ اسلام تاکنون آثار و کتب ارشمندی در جهت گسترش و ترویج علم و دین نگاشتهاند که همه اینها در جای خود بسیار ارزشمد و حائز اهمیت است، اما متأسفانه از مسئله «معیار اولویتبندی و مرتبهبندی اخلاقیات»، گرهی را نمیگشاید. عموما این کارها ناظر به دستهبندی ارزشهای اخلاقی است، نه اولویتبندی و اصلی و فرعی کردن آنها. تا جایی که نگارنده جستجو کرده، تاکنون درباره نظام اولویتبندی و مراتب فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن، مقاله یا پایاننامهای نیز نوشته نشده است. در هر حال پرسشهایی از این دست که «نظام رتبهبندی و مراتب فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن چیست؟» و «بر اساس چه ملاکهایی این نظام از آیات قرآن استفاده میشود؟» نگارنده را بر آن داشت تا در جهت روشن شدن پاسخ این مسئله، به یاری خدا و با استفاده از هنمودهای ارزنده استادان و دانشمندان حوزه علوم قرآن و اخلاق، گامی هر چند کوتاه، ولی در حد توان بردارد.» /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات