۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۶۱۴۹۶۸
مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

تقویت روحیه جمع‌گرایی و خودباوری از برکات نماز جمعه است

تقویت روحیه جمع‌گرایی و خودباوری از برکات نماز جمعه است
مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: تراکم روحیه جمع‌پذیری و تقویت روحیه کار گروهی در جامعه اسلامی ما از برکات نماز جمعه است.

مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در کشور، به تبیین دستاوردهای این آیین عبادی سیاسی در چهار دهه گذشته پرداخت.

وی افزود: نماز جمعه توانسته است به عنوان یک رسانه در این ۴۰ سال عمل کند. به این معنی که با بررسی و طرح مباحث اصلی در جامعه، دامنه آگاهی‌های مردم مسلمان را در مورد آنچه وجود دارد و آنچه ممکن است در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وقوع بپیوندد، افزون کند.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه یکی از آثار نماز جمعه تقویت روحیه جمع‌گرایی است، خاطرنشان کرد: تراکم روحیه جمع‌پذیری و تقویت روحیه کار گروهی از برکات نماز جمعه است.

وی ادامه داد: هر پایان هفته، مردم در کنار هم و در صفوف منظم کنار هم می‌نشینند و آنچه بیان می‌شود را با هم می‌آموزند؛ به‌گونه‌ای که در این ۴۰ سال، مردم با فراگیری روحیه اجتماعی، از انزوا و فردگرایی افراطی درآمده‌اند.

حجت‌الاسلام آزموده ایجاد روحیه خودباوری را از دیگر برکات نماز جمعه دانست و گفت: بی‌شک یکی از بنیادین‌ترین نتایج انقلاب اسلامی، احیای روحیه خودباوری و عینیت بخشیدن به اراده ملی است که این امر از نظر شهید مطهری، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی بوده است.

وی اضافه کرد: پس از انقلاب، خودباوری و خوداتکایی به‌گونه‌ای آشکار بین آحاد جامعه ایجاد شد؛ مقوله‌ای که بی‌شک مهم‌ترین دستاورد اجتماعی ایران در سطح داخلی به شمار می‌رود؛ اوج این خودباوری و شکوفایی را در صفوف نماز جمعه نیز می‌توان دید.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به ارتقای انسجام و همبستگی ملی به‌وسیله نماز جمعه، گفت: رویکرد دولت پهلوی در ترویج ناسیونالیسم ایرانی بود. در حالی که انقلاب اسلامی با توجه و تأکید توأمان بر دو عنصر اسلامیت و ملیّت، بستر لازم برای افزایش انسجام و همگرایی ملی را فراهم آورد و نماز جمعه چنین رویکردی را بسط و ترویج کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای نماز جمعه تحول روحیه مردم در اجتماع بوده است، افزود: انقلاب اسلامی در حقیقت انقلاب و تحول عظیم روحی و درونی مردم ایران بود؛ یعنی مردم فراتر از ایجاد تغییرات بنیادین در جامعه خود، در پی تغییر خویشتن بودند و این امر در انقلاب اسلامی محقق شد. نماز جمعه توانست چنین تحولی را عینی‌تر و علنی‌تر به نمایش بگذارد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات