۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۰۸۶۵۹
آیت الله ناصری:

توحید عبادی با عبادت بدون ریا محقق می شود

توحید عبادی با عبادت بدون ریا محقق می شود
استاد عرفان و اخلاق گفت: ریا شرک صغیر است و آلوده شدن اعمال به ریا آنها را بی اثر خواهد کرد؛ توحید عبادی یعنی اعمال و عبادات ما آلوده به ریا نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، گفت: روایات برای تعلیم ما ذکر شده است، مبادا عبادات و اعمال ما آلوده به ریا شود چرا که دیگر سود و فایده‌ای برای ما نخواهد داشت، نیت‌هایی که عمل ما را باطل می‌کند را باید کنار بگذاریم و از خداوند بخواهیم خلوص در اعمال و نیات ما را محفوظ بدارد.

آیت الله ناصری شیطان را دشمن شماره یک فرد فرد شیعیان دانست و خاطرنشان کرد: در سوره «ص» آیه ۸۲، شیطان به خداوند می‌گوید به عزتت قسم می‌خورم که بنده‌های تو را منحرف می‌کنم مگر بندگان مخلصت. ایمانی که خداوند به ما داده است بهترین نعمتی است که نصیب ما شده و باید از خداوند بخواهیم در راه محفوظ داشتن آن ما را یاری کند.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت مراقبت از آلوده شدن اعمال به ریا، اظهار کرد: توحید عبادی یعنی هر عملی که انجام می‌دهیم برای رضای خدا باشد، ریا شرک اصغر است، چرا که انسان عملش را به جهت بندگان خدا انجام می‌دهد، اینکه انسان اعمالش را فقط برای رضای خداوند انجام دهد بسیار مهم است.

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی غضب و خشم را یکی از عوامل مشکل ساز در زندگی انسان برشمرد و تصریح کرد: غضب که می‌کنیم حالتی که در آن هستیم را تغییر دهیم، یعنی اگر نشسته‌ایم بایستیم یا ایستاده‌ایم بنشینیم، هنگام غضب ذکر لا اله الا الله و استغفار بسیار مهم و سازنده است و مانع غضب در انسان می‌شود. اگر انسان اعمالش را برای رضای خدا انجام دهد خداوند نیت خیر و خالصانه او را آشکار خواهد کرد.

استاد عرفان و اخلاق ضمن تأکید بر آثار و عواقب زیانبار دنیوی و اخروی غیبت، افزود: کسی که روزه داری کند اما تنها چند لحظه غیبتی بشنود ارزش روزه خود را از دست داده است، باید از گناهان بزرگ و بدی نظیر غیبت توبه کنیم و تصمیم جدی بگیریم که دیگر مرتکب این گناهان نشویم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات