بررسی عقیده مهدویت ازدیدگاه مذاهب اسلامی
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علمی مهدویت از دیدگاه مذاهب اسلامی به همت گروه علمی عمومی و معاونت پژوهش جامعهالمصطفی واحد گرگان با حضور سیدزهیر المسیلینی مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی-گرگان برگزار شد.
وی در این باره توضیح داد: اصل جریان مهدویت مورد قبول امت اسلامی است که انکار آن را میتوان برابر با کفر و تکذیب پیامبر اسلام(ص) برشمرد.
مسیلینی افزود: کسانی که این اصل مهم را منکر میشوند یا مورد تردید و شک قرار میدهند، در پس پرده این رویکرد، جریانی سیاسی و استعماری را دنبال میکنند.
اندیشمند تونسی اظهار کرد: اعتقاد به ظهور امام مهدی(عج) در آخرالزمان، یکی از اعتقادات مسلم و قطعی همه پیروان مذاهب اسلامی -اعم از شیعه و سنی- است و به مذهب خاصی اختصاص ندارد.
وی گفت: اصل مهدویت در همه مذاهب اسلامی مشترک است و حتی وهابیها، که معمولاً در بسیاری از مسائل اعتقادی با مسلمانان مخالفت دارند، در مسئله مهدویت موافق نظر مسلمانان دیگر هستند و حتی کتابی را در پاسخ به منکران مهدی موعود(عج) نوشته و به آنها اعتراض کردهاند.
مسیلینی ادامه داد: در کتاب «رساله عالمان معروف حجاز» آمده است که فقط «ابنخلدون» خواسته است احادیث مربوط به مهدی(عج) را با حدیثی بیاساس و معجول مورد ایراد قرار دهد که میگوید «لا مهدی الا عیسی».
وی گفت: «ابن عبدالمزمن» در این باره نوشته است که اعتقاد به ظهور مهدی موعود(عج) بر هر مسلمانی واجب است و این جزئی از عقاید اهل سنت به شمار میرود و کسی به جز افراد نادان، بیخبر و بدعتگذار آن را انکار نمیکند.
وی افزود: قاطبه امت اسلامی مسئله مهدویت و ظهور منجی را در آخرالزمان مسلم میدانند و روایات بسیاری در این زمینه نقل شده است و کتابهای متعددی به صورت مستقل درباره مهدی موعود(عج) و ویژگیهای ایشان تدوین کردهاند.
مسیلینی درباره منکران مسئله مهدویت به «حسن بصری»، «امام بخاری»، «حافظبن حبان»، «ابنخلدون»، «محمد رشیدرضا»، «گلدزیهر» و «دوایت م. دونالدسن» اشاره کرد.
همچنین وی از موارد اختلافی در این باره یاد و اظهار نمود: آنچه در موضوع مهدویت بین شیعه و سنی مشترک است، بیش از اختلافات است؛ براساس این، سزاوار نیست به دلیل دو یا سه مسئله، اختلافات پررنگ شود و اشتراکات را قربانی آنها کنیم.
وی گفت: بزرگترین دلیل بر اثبات مهدویت در اسلام، وجود احادیث، روایات و آثاری است که تعداد آنها به دهها مورد میرسد و همه آنها به جز احادیث ضعیف و موضوعی که وارد شدهاند، صحیح و متقن هستند.
مسیلینی تأکید کرد: آرا و نظرات منکران مهدویت فقط در حد شبهات باقی مانده و هرگز به اثبات نرسیده است و وجود دهها کتاب و نوشته در تأیید این اعتقادات از علمای این امت، دلیل قاطعی بر اعتقاد به مهدویت بین اهل تسنن است./1324/ج