۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۶۰۵۰۴۶
آیت الله اعرافی:

استادی به توانمندی و جامعیت شهید مطهری در عمرم ندیده ام

استادی به توانمندی و جامعیت شهید مطهری در عمرم ندیده ام
آیت الله اعرافی جامعیت، زمان شناسی، توجه به تنوع در مخاطب، و آشنایی با تفکرات غربی را از ویژگی های شهید مطهری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در همایش شهید مطهری و تمدن نوین که امروز در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزارشد، با تبریک هفته معلم و کارگر گفت: امیدواریم سبک و شیوه آموزشی شهید مطهری که یگانه بود در آموزش و پرورش و حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد و کارگران نیز بتوانند با کار و تلاش خود در برابر هجمه های دشمنان ایستادگی کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: مراتب همدردی حوزه علمیه با مردم شریف استان های سیل زده که با رنج های سنگین همراه است را اعلام می کنم و از نیروهای مسلح و مردم ایران که بار دیگر خاطرات دفاع مقدس را تجلیل کردند تشکر می کنم و به عنوان مدیریت حوزه علمیه از گروه های تبلیغی و جهادی که مشتاقانه در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و جلوه ای از خدمت رسانی روحانیت به ملت را به نمایش گذاشتند نیز به صورت ویژه تشکر می کنم.

وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید مطهری گفت: صاحب نظری، اجتهاد و جامعیت در بخش عمده ای از علوم اسلامی از ویژگی های شخصیتی شهید مطهری است و مشخص است رسیدن به حوزه صاحب نظری کاری دشوار است که نصیب برخی از بزرگان در تاریخ حوزه می شود که شهید مطهری با شتاب آن را فتح کرد.

وی ادامه داد: شهید مطهری پیش از انقلاب در عصری که حوزه علمیه در محدودیت بود و فضای آشنایی با تفکرات بیرونی مهیا نبود، با مکاتب فلسفی معاصر و غرب آشنا بود و در برخی شاخه ها نیز صاحب نظر شده بود به گونه ای که آنها را از خود صاحب نظران بهتر توضیح می داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که شهید مطهری با جریانات فکری و سیاسی غرب و جهان معاصر آشنا بود، اظهارکرد: برخی افراد، صاحب نظر و با مکاتب فلسفی نیز آشنا هستند اما در زمینه آشنایی با جریانات  سیاسی بین المللی مشکلاتی دارند اما شهید مطهری جریانات سیاسی را به خوبی می شناخت؛ مطهری با داشتن همه این سرمایه ها یک نظریه پرداز بود.

وی ادامه داد: شهید مطهری متکلمی بود که در مقابل هجمه های سنگین غرب و مارکسیسم با تمام قدرت ایستادگی کرد و ما مدافعی که با داشتن اندیشه اسلامی در مسیر امام خمینی(ره) حرکت می کرد نمی شناسیم اما در عین حال یک نظریه ساز و مولد اندیشه های فعال در عرصه تمدن اسلام بود، نه این که صرفا به شبهات پاسخ دهد.

مدیر حوزه های علمیه با تصریح بر این که شهید مطهری گفتمان ساز بود، گفت: شهید مطهری در همه قلمروها حضور پیدا می کند و هرگز به انفعال دچار نشد و موضوعات متنوع از سوی او بیان شده است؛ از دیگر ویژگی های وی توجه به تنوع مخاطب است و محیط های مختلف و طبقات مختلف ارتباط داشت.

وی افزود: هنر تبیین از ویژگی دیگر شهید مطهری است و استادی به توانمندی ایشان در عمر خود مشاهده نکرده ام و نفوذ سخنانش در عمق جان مخاطب از هنرهای تبیینی وی است؛ شهید مطهری نقطه عطفی در ادبیات فارسی حوزه به شمار می آید؛ زمان شناسی نیز از ویژگی های شهید مطهری است که کمتر در کسی جمع می شود.

امام جمعه قم با بیان این که شهید مطهری تمدن نوین اسلام را ترویج می کرد، گفت: نسبت به اسلام دوگونه تفسیر وجود دارد؛ نخستین تفسیر اقلی است یعنی فقه و معارف ما تعلیقه ای بر زندگی بشر است و چندین نظریه در ذیل این نظریه قرار می گیرد که چنین تفسیری از اسلام در فضای سنتی حوزه ما وجود داشته است.

وی ادامه داد: تفسیر دوم که تفسیر صحیحی است نگاه تمدنی است و شهید مطهری نیز پیرامون آن حرکت کرده است که در این نگاه اسلام جامعیت دارد و در متن دنیا است و ساحت های او بشر را به سمت سعادت می برد؛ شهید مطهری معتقد بود اسلام اندیشه تمدنی است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سخنی از شهید مطهری در زمینه نگاه تمدنی به اسلام، گفت: در عصر حاضر می توان به احیای تمدن نوین اسلامی پرداخت گرچه به اسلام ناب نرسیم اما زمینه آماده است و ویژگی مطهری این بود که پای جبهه عملی در این زمینه ایستاد تا به بالاترین افتخار در این مسیر نائل شد./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات