اشتراکات شیعه و سنی درباره بقیهالله بیش از اختلافات است
به گزارش خبرگزاری رسا، سیدزهیر مسیلینی، که در نشست علمی «مهدی موعود(عج) از دیدگاه مذاهب اسلامی» سخنرانی میکند، تأکید کرد: اعتقاد و اتفاق نظر شیعه و سنی درباره قطعی و مسلم بودن ظهور منجی موعود بیش از اختلافاتی است که هیچ گاه دلیلی مبنی بر تأیید آنها یافت نشد.
سیدزهیر مسیلینی (دکترای فلسفه و کلام اسلامی و مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گرگان) امروز ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در این نشست به سخنرانی درباره امام زمان (عج) میپردازد.
وی در این باره توضیح داد: اصل جریان مهدویت در میان امت اسلامی مورد قبول است که انکار آن را میتوان برابر با کفر و تکذیب پیامبر اسلام(ص) برشمرد.
مسیلینی افزود: کسانی که این اصل مهم را منکر میشوند یا مورد تردید و شک قرار میدهند در پس پرده این رویکرد، جریانی سیاسی و استعماری را دنبال میکنند.
اعتقادی برای همه مذاهب اسلامی
این اندیشمند تونسی اظهار کرد: اعتقاد به ظهور امام مهدی در آخرالزمان یکی از اعتقادات مسلم و قطعی همه پیروان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی است و به مذهب خاصی اختصاص ندارد.
وی گفت: اصل مهدویت در میان همه مذاهب اسلامی مشترک است و حتی وهابیها که معمولاً در بسیاری از مسائل اعتقادی با عموم مسلمانان مخالفت دارند، در مسئله مهدویت موافق نظر سایر مسلمانان هستند و حتی کتابی را در پاسخ به کسانی که منکر مهدی موعود هستند نوشته و با این کار به آنها اعتراض کردهاند.
مسیلینی ادامه داد: در کتاب «رساله عالمان معروف حجاز» آمده است که فقط ابن خلدون خواسته است که احادیث مربوط به مهدی(عج) را با حدیثی بیاساس و معجول که میگوید «لا مهدی الا عیسی» مورد ایراد قرار دهد.
اصل مسلم
وی گفت: ابن عبدالمزمن در این باره نوشته است که اعتقاد به ظهور مهدی موعود بر هر مسلمانی واجب است و این جزئی از عقاید اهل سنت به شمار میرود و کسی غیر از افراد نادان و بیخبر و بدعتگذار آن را انکار نمیکند.
این اندیشمند به بخش دوم سخنرانی با عنوان منکرین مهدویت ،که امروز ایراد میکند، پرداخت و اظهار کرد: قاطبه امت اسلامی مسئله مهدویت و ظهور منجی در آخرالزمان را اصلی مسلم میدانند و روایات بسیاری در این زمینه نقل شده و کتابهای متعددی به صورت مستقل درباره مهدی موعود و ویژگیهای ایشان تدوین کردهاند.
مسیلینی درباره منکرین مسئله مهدویت به حسن بصری، امام بخاری، حافظ بن حبان، ابن خلدون، محمد رشیدرضا، گلد زیهر و دوایت م. دونالدسن اشاره و اظهار کرد: اشتراکات شیعه و سنی در موضوع مهدویت محور سوم سخنرانی من را به خود اختصاص میدهد.
قربانی نکردن اشتراکات
همچنین، وی از موارد اختلافی در این باره یاد و اظهار کرد: آنچه در موضوع مهدویت بین شیعه و سنی مشترک است، بیش از اختلافات است؛ بر این اساس سزاوار نیست که به خاطر دو یا سه مسئله، اختلافات پررنگ شود و اشتراکات را قربانی آنها کنیم.
وی گفت: بزرگترین دلیل بر اثبات مهدویت در دین اسلام وجود احادیث، روایات و آثاری است که تعداد آنها به دهها مورد میرسد و همه آنها غیر از احادیث ضعیف و موضوعی که وارد شدهاند صحیح و متقن هستند.
مسیلینی تأکید کرد: آرا و نظرات منکران مهدویت فقط در حد شبهات باقی مانده و هرگز به اثبات نرسیده است و وجود دهها کتاب و نوشته در تأیید این اعتقادات از علمای این امت، دلیل قاطعی بر اعتقاد به مهدویت در میان اهل تسنن است./847/ب
منبع: ایکنا