۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۹۸۵۳۹

پیام‌های اخلاقی و سیاسی از قرآن در یک اثر

پیام‌های اخلاقی و سیاسی از قرآن در یک اثر
این کتاب حاوی پیام‌هایی از قرآن کریم است که با استفاده از تفاسیر بزرگان شیعه به ویژه درس‌های مفسر گران مایه علامه جوادی آملی تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب پیام‌های از قرآن نوشته حسین عبدالمحمدی را منتشر کرده است.

نگارنده کتاب را در چهار فصل به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح است: پیام‌های اعتقادی، پیام‌های اخلاقی، پیام‌های اجتماعی و پیام‌های سیاسی

مؤلف در مقدمه درباره ویژگی‌های این اثر چنین می‌نویسد:

این دفتر سومین بخش از این مجموعه است و ان شاالله در آینده مجلدات دیگر آن نیز منتشر خواهد شد.

پیام‌های منتخب دارای این ویژگی‌ها هستند:

۱-هر یک پیام ایده قرآنی را به خواننده ارائه یا پرسشی را پاسخ می‌دهد؛

۲-پیام‌های منتخب مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داده است.

۳-پیام‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که در جلسات کوتاه مدت قابل ارائه باشند؛

۴-با توجه به اینکه مخاطب این کتاب مبلغان دین مبین اسلام دز نظر گرفته شده است از شرح و تفصیل مطالب دوری شده است.

۵- پیام‌ها افزون بر کوتاه بودن، غنی در استناد است و مربیان و مبلغان گرامی می‌توانند با یاری گرفتن از دانسته‌ها و مطالعات خود به گسترش مباحث بپردازند.

۶- پیام‌ها به گونه‌ای گزینش و تنظیم شده‌اند تا برای اداره جلسات قرآنی که زمان کوتاهی در اختیار مبلغ و مربی قرار دارد و قابل ارائه باشند.

درباره آینده جهان دیدگاه‌ای متفاوتی وجود دارد. مکتب نورانی اسلام آینده جهان و پایان آن را بسیار امیدوار کننده ترسیم می‌کند. از نظر اسلام همان‌طوری که شروع عالم با حضرت آدم –یکی از پیامبران الهی-بوده است پایان آن با آخرین وصی پیامبر خاتم-مهدی موعود-خواهد بود که تمام آرمان‌های پیامبران و اولیای الهی در زمان او تحقق پیدا می‌کند. نویسنده در فصل اول به پیام قرآنی ظهور حضرت مهدی و پایان خوش جهان پرداخته و در ادامه چنین می‌نویسد:

این حقیقت به آیات متعددی از قرآن و حدود پانصد روایت از پیامبر اکرم و دو هزار روایت از ائمه اطهار مستند است.

خداوند متعال در چندین آیه وعده داده که دین الهی سراسر عالم را خواهد گرفت) صف ۹)

(انبیاء ۱۰۵) - (نور ۵۵)

نگارنده در فصل سوم به پیام‌های اجتماعی قرآن پرداخته و عناوین آن را چنین برشمرده است:

نقش فرهنگ در زندگی انسان (با تأکید بر باور‌ها و ارزش‌ها)، شواهد و دلایل اهمیت فرهنگ از منظر قرآن (۱)، شواهد و دلایل اهمیت فرهنگ از منظر قرآن (۲)، حقوق بشر در قرآن در تعامل با سایر ادیان، اشاعه زشتی‌ها گناهی بزرگ، عفت و پاک‌دامنی جلوه‌ای از پارسایی و پرهیزگاری، مهم‌ترین معیار‌های قرآن برای انتخاب همسر، نیکوترین گفتار و رفتار شایسته خلیفه الهی، دو آسیب مهم فرهنگی و اجتماعی و تکیه بر هویت دینی راه رشد و تعالی جامعه

حجت‌الاسلام حسین عبدالمحمدی در ادامه در توضیح مهم‌ترین معیار‌های قرآن برای انتخاب همسر از منظر قرآن چنین می‌نویسد:

یکی از امور در زندگی هر کس انتخاب همسر است. انتخاب همسر، یعنی انتخاب مادر یا پدر برای فرزندان آینده که به نحوی امتداد وجودی‌مان هستند. انتخاب همسر، یعنی انتخاب شریک زندگی و رفیق پنجاه ساله، رفیقی که همواره همراه ماست و نقش بی‌همتایی در سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت، اما دارد. قرآن کریم- که در همه امور، انسان را به نور هدایت می‌کند-در این باره نیز مطالب ارزشمندی را ارائه کرده است و ملاک‌هایی را در این باره مطرح کرده است.

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:

این کتاب حاوی پیام‌هایی از قرآن کریم است که با استفاده از تفاسیر بزرگان شیعه مخصوصاً درس‌های مفسر گران مایه علامه جوادی آملی تدوین شده است.

پیام‌ها دارای ویژگی‌های ذیل‌اند:

۱-هر یک پیام ایده قرآنی را به خواننده ارائه کرده و یا پرسشی را داده است؛

۲-هر پیام یک مسئله اخلاقی، سیاسی و با اجتماعی را مورد توجه قرار داده است.

۳-مطالب با استنادات قرآنی و روایی و با پردازش اجمالی ارائه شده تا زمینه برای تفصیل آن توسط مبلغان و مربیان وجود داشته باشد.

۴-پیام‌ها به گونه‌ای گزینش و تنظیم شده‌اند تا برای اداره جلسات قرآنی که زمان کوتاهی در اختیار مبلغ و مربی قرار دارد و قابل ارائه باشند.

موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پیام‌های از قرآن را در ۲۷۲ صفحه و با شمارگان ۲۵۰۰ و با قیمت ۱۴۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات