۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۹۶۸۳۴
استاد حوزه علمیه قم:

فاطمه مانند یک امت برای پیامبر بود

فاطمه مانند یک امت برای پیامبر بود
حجت الاسلام وارسته با ابراز اینکه فاطمه مظهر تمام زنان عالم است، گفت: ایشان مانند یک امت برای پیامبر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد وارسته مرشد زاده استاد حوزه علمیه قم شامگاه شنبه در مراسم عزاداری مسجد جامع پاکدشت با اشاره به روش مناظره ای که قرآن از آن به عنوان جدال احسن یاد می کند، گفت: در این مناظره طرف عقل خودش را وسط می گذارد، فکر می کند و می بیند درست است یا نه.

وی با یادآوری اینکه در قرآن آیاتی راجع به راهبان یهود و مسیحیت موجود است، افزود: اینها خصوصاً یهودیان علی رغم اینکه اینکه پیامبر را از پدر خود هم بهتر می شناختند اما ایشان را قبول نداشتند و عمداً به مردم می گفتند آن پیامبری که حضرت موسی فرموده در آخرالزمان ظهور می کند آدمی چاق و کچل هست در حالی که اینها هیچکدام از نشانه های پیامبر(ص) نبود.

کارشناس امتحانات شورای عالی حوزه علمیه با ابراز اینکه وصف پیامبر در سوره حشر، انجیل و تورات آمده و تمام نشانه های پیامبر ذکر شده است، تأکید کرد: روایت هست که بزرگان آنها پیامبر را از پدرانشان بهتر می شناختند اما ایشان را قبول نمی کردند.

وی در تشریح داستان مباهله، افزود: وقتی برهان خدا تمام شد نوبت به مباهله رسید، داستان مباهله را همه مفسرین قبول دارند که این مخصوص پیامبر(ص) نیست.

این مبلغ حوزوی با ابراز اینکه علامه طباطبایی در سال ۶۰ فرمود که من امروز حاضرم با مسیحی ها مباهله کنم، اضافه کرد: در زمان ما هم اگر چنین جریانی پیش بیاید و ما از حقانیت دین اسلام بخواهیم دفاع کنیم باید ابتدا با برهان مناظره صحیح کنیم و ادله بیاوریم اما اگر باز عناد داشتند و قبول نکردند می توانیم مباهله کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی ها مباهله در قرآن را بد معنی کردند و گفتند مباهله یعنی لعنت کردن در حالی که در آیه کلمه لعنت و مباهله جدا از هم ذکر شده است.

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به شروط مباهله، تصریح کرد: پیامبر فرمود شرط مباهله اینست که من دعا کنم، البته اینگونه نیست که خدا تنها دعای من را قبول داشته باشد، بلکه من دعا می کنم و شما باید آمین بگویید.

وی یادآور شد: پیامبر در روز مباهله عزیزانی را که با خودشان بردند امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند، به عنوان برادر و جان خودشان، امیرالمؤمنین(ع) را برده و فاطمه(س) را هم به عنوان نساء بردند.

حجت الاسلام وارسته با تشریح جایگاه علی(ع) به روایاتی در باب برابری امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز میلاد و بعثت پیامبر(ص) مستحب است چرا که این 2 نفر با هم فرقی ندارند و یک روح و جان هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا کلمه نساء که جمع است برای فاطمه(س) به کار رفته، مطرح کرد: زیرا ایشان مظهر تمام زنان عالم و مانند یک امت برای پیامبر هستند، از این رو کلمه جمع برای ایشان به کار رفته است.

استاد حوزه علمیه در پایان بیان کرد: فاطمه(س) کسی است که دعای مهم پیامبر در جریان مباهله بدون آمین گفتن ایشان استجابت نمی کند، آبروی آن حضرت در نزد خدا به حدی است که آمین گوی دعای پیامبر باشد./۸۰۴/پ310/ب1

ارسال نظرات