۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۵۳۱۳
حجت الاسلام والمسلمین سید آبادی:

بی تفاوتی نسبت به حقوق یکدیگر سبب سلب نعمت و نزول عذاب می شود

بی تفاوتی نسبت به حقوق یکدیگر سبب سلب نعمت و نزول عذاب می شود
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به عوامل سلب نعمت‌ها از سوی خداوند، گفت: بی تفاوتی نسبت به حقوق یکدیگر از موجبات نزول عذاب الهی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام محمد سید آبادی شب گذشته امروز در سخنرانی رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی با بیان روایتی درباره «آزادی» گفت: بنابر فرمایشات معصومین (ع) اگر کسی قدر آزادی را نداند، خدا نعمت آزادی را از او خواهد گرفت و به بلای بردگی تن خواهد داد. نعمت آزادی همچون دیگر نعمت های خداوند مشروط به شکر و استفاده به حق از آن است و در صورت کفران، این نعمت از بندگان گرفته خواهد شد.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به لطف و فضل خداوند در اعطای نعمت‌ها به بندگان افزود: خداوند لطف خود را از بندگان دریغ نمی‌دارد، اما اعمال بندگان ممکن است موجب سلب نعمت از آنان شود. امیرمومنان(ع) در دعای کمیل می‌فرمایند: «خداوندا! گناهانی که موجب تغییر نعمت‌ها هستند را بر من ببخشای».

وی با ذکر روایتی از امام سجاد (ع) در مورد گناهانی که منجر به سلب نعمت‌ها از سوی خداوند می‌شود، خاطر نشان کرد: اولین این گناهان ظلم و ستم به دیگران است. اخلاق و روابط جامعه اگر ظالمانه شد، نعمت‌ها زائل خواهند شد. امیرمومنان (ع) در این رابطه می‌فرمایند: «ظلم قدم‌ها را می‌لرزاند و ثبات را از آنان خواهد گرفت».
 
حجت الاسلام سید آبادی ادامه داد: مردم و جامعه ظالم ضعیف به مرور ضعیف می شوند و در نهایت از بین خواهند رفت. اما مردمی که در رفتار و کردار خود عدل پیشه کنند، قدم های شان استوار و دل های شان قوی می شود و بر دشمنان و سختی‌ها غلبه خواهند کرد.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به دومین عامل زوال نعمت‌ها از نگاه امام سجاد (ع) افزود: رخت بر بستن عادات خیر از میان مردم دومین عامل زوال نعمت‌ها است. طبیعت جامعه اسلامی بر مبنای آیه «تعاونوا علی البر و التقوی» نیکی و خدمت رسانی همه مردم به یکدیگر است. اگر ملتی بر خلاف این اصل عمل کند، شایستگی برخورداری از نعمت ها را از دست خواهد داد.

وی با ذکر روایتی از امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: ایشان می‌فرمایند: «خداوند هیچ مردمی را عذاب نمی‌کند مگر آنکه نسبت به حقوق برادران دینی خود بی تفاوت شوند و در یاری رسانی به آنان کوتاهی کنند». افرادی که می‌توانند به مردم کمک نمایند و از مشکلات آنان گره گشایی کنند اما به این کار مبادرت نمی ورزند، قطعا مورد غضب خداوند قرار خواهند گرفت.
 
حجت الاسلام سید آبادی با بیان اینکه کفران نعمت موجب سلب نعمت خواهد شد، تصریح کرد: سومین عامل زوال نعمت ها از منظر امام سجاد (ع) کفران نعمت ها و بی توجهی به آنان است. برخی از ما تنها نعمت‌های مادی را می‌بینیم و نسبت به برخی دیگر از نعمت‌ها همچون امنیت را بی توجه هستیم. امروزه در کشور مشکلات اقتصادی زیادی داریم، اما نباید تنها نیمه خالی لیوان را دید. باید قدردان نعمت امنیت باشیم و بدانیم که اگر این نعمت نباشد، نمی‌توان از دیگر نعمت‌ها استفاده کرد.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به آیه «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُون» افزود: طبق این آیه اگر نعمت امنیت را قدر ندانیم، خداوند لباس ناامنی را بر ما خواهد پوشاند. باید دانست که در سایه استقلال و امنیت است که پیشرفت حاصل خواهد شد.

وی ترک شکر را چهارمین عامل زوال نعمت دانست و خاطرنشان کرد: درک قلبی نعمت ها و به زبان آوردن آنان موجب خواهد شد که خداوند نعمت‌ها را فزونی بخشد. شکر عملی دیگر مرحله شکر است که استفاده صحیح از نعمت‌ها را شامل می‌شود./861/پ202/ب1
ارسال نظرات