همایش "حوزه علمیه، پژوهش دستاوردها و ظرفیتها " برگزار شد
![همایش](/files/fa/news/1397/9/26/1251_108.jpg)
فعالیتهای گسترده پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره)
بر اساس این گزارش، در ابتدای این همایش حجت الاسلام سقای بیریا با اشاره به فعالیتهای گسترده پژوهشی در مؤسسه امام اظهار داشت: منتهی الیه همه فعالیتهایی جاری در مؤسسه امام خمینی(ره) پژوهش است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب پژوهشکدهها و مراکز حوزوی و دانشگاهی مهمی در راستای پرداختن به این مهم ایجاد شده و بخش مهمی از این پژوهشگران ثمره علمی مؤسسه امام هستند که در بخش علوم اسلامی فعالیت کرده و توانستهاند بخشی از کار را جلو ببرند.
وی با اشاره به سخنان آیت الله مصباح یزدی درباره علوم اسلامی بیان کرد: اسلامی کردن علوم انسانی کار وسیع و عظیمی است که نیازمند تلاش مداوم، گسترده و بدون توقف است.
وی ادامه داد: این راه بسیار طولانی است و ما نباید از صحبتهایی که در گوشه و کنار میشود و دائما نسبت به کارهای انجام شده هجمه برده و انتظار دارند که نتیجه کامل این مسیر سخت و طولانی حاصل شده باشد، دچار یأس شویم.
حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا با بیان اینکه به بخشی از اهداف رسیدهایم، گفت: اما هنوز مقدار زیادی از مسیر باقی مانده است که بایستی با برنامهریزی دقیق و منسجم پیموده شود و به سرانجام مناسب و مورد انتظار برسد.
در ادامه آیت الله رجبی به ارائه مباحث خود پرداخته و با بیان اینکه بین تحقیقات انجام شده و ظرفیتهای حوزه و شبهات و هجمهها در عرصههای جهانی علیه معارف، نظام و ارزشهای ما تناسب خوبی وجود ندارد، اظهار داشت: ظرفیتهای حوزه بسیار زیاد است که بخشی از آن هدر رفته و موازیکاریهایی انجام میشود.
عدم تناسب ظرفیت عظیم حوزه با تحقیقات انجام شده
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: حوزه ظرفیت بسیار عظیمی به جهات نیروی انسانی، اتقان و تراث گرانبهای حوزه دارد، اما نیروهای حوزه نیازمند برنامهریزی ویژه، تراث آن نیازمند بهرهبرداری مختلف و ظرفیت محققان ما نیازمند ساماندهی و استفاده بهینه هستند.
وی تأکید کرد: با استفاده بهینه از ظرفیتها، جلوگیری از هدررفت نیروها، تقسیم کار و پرهیز از موازیکاری، برنامهریزی برای تربیت محققان کارآمد، فرهنگ سازی نسبت به امر پژوهش، ایجاد بصیرت نسبت به تهاجمات، مخاطرات و تقویت احساس وظیفه و مسئولیت در برابر تهاجمات گسترده بتوانیم با این امور و مشابه آنها خلاء و فاصلهای که بین ظرفیتها و تهاجمات با تحقیقات وجود دارد، پر کنیم و روزی را شاهد باشیم که حوزه به روز و روزآمد پاسخ گوی نیازهای پژوهشی جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: خلاء و نیاز دوم در نقل و انتقال این محتوای غنی است، رهبر معظم انقلاب در سفر اخیر خود به قم فرمودند این که یک محقق تحقیقی را نوشته و چاپ کند، پایان کار او نیست، بلکه پایان کار جایی است که این محتوا به فکر و جان مخاطبین او بنشیند.
وی با بیان اینکه تحقیقات زیادی انجام میشود، گفت: در این زمینه که این تحقیقات به دست مخاطبان برسد و سبب جذب مخاطب و سبب شکلگیری ساختار فکری، روحی و معنوی او شود، نواقص زیادی وجود دارد، چراکه دستاوردهای ما در قالبهای متناسب مخاطبان کمتر تهیه و تک محصولی میشود، یعنی تحقیق انجام شده و رها میشود.
ضرورت بازنگری و بازسازی تحقیقات متناسب با سطح مخاطبان مختلف
آیت الله رجبی بیان کرد: در حوزه علمیه، بایستی یک تحقیق در قالبهای مختلف و متناسب با مخاطبان گوناگون و سطوح بخشهای مختلف بازسازی و بازنگری شود و از سوی دیگر زمینههای انتقال و رسیدن آن به دستان مخاطبان بتواند سیر انتقال تا رسیدن به ذهن مخاطبان را برنامهریزی کند.
وی با بیان اینکه مرحله سوم تحقیقات بنیادین، روشمند و با همان شیوه و وسواسهای اجتهادی که در بحثهای فقهی بکار میبریم و در یک ساختار پژوهشی منطقی در عرصه علوم انسانی است، گفت: متأسفانه بیشتر کارها انجام شده اینگونه است که برای کارهای اسلامی تورقی شده و آیات خاصی پیدا میشود.
در پایان این همایش آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه 31 سوره بقره اظهار داشت: شاید بزرگترین ویژگی انسان مسأله علم باشد، حتی اگر منحصرا علم نباشد، اما کلید این ویژگیها و صفات علم است.
روند حصول و تنوع اعتباری علم در زندگی انسان
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به روند حصول، تنوع اعتباری و ضرورت علم در زندگی انسان بیان کرد: خود این مطالب موضوعاتی است که میتواند سبب تشکیل یک رشته علمی شود که علم چگونه حاصل میشود، چند نوع است، آیا ارزشهای مساوی است یا خیر و اگر مساوی نیستند، کدام علم اولویت دارد.
وی با بیان اینکه ما مسلماتی داریم که محتاج به بحث نمیدانیم، گفت: یک بخش از علوم که از ضروریترین علوم بوده و به بشر داده شده، علومی است که از راه وحی حاصل میشود و بهترین نمونه آن قرآن کریم است، حداقل در میان مسلمانان کسی نسبت به این مسأله شک ندارد.
آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: علم پدیدهای نیست که از ابتدای خلقت، کافه علوم با تمام مصادیق و جزئیات آن به صورت یکجا به حضرت آدم افاضه شود، بنده چنین احتمالی نمیدهم که حضرت آدم تمام مسائل علمی کنونی که بعد از هزاران سال در علوم مختلف فقه و اصول، فلسفه، الهی، حقوق و ریاضیات است را به صورت یکجا و با تفاسیر آن به صورت آگاهانه دریافت کرده باشد، هرچند ممکن است ریشهها و کلیدهای اصلی آن افاضه شده باشد، اساسا موضوعات آن قابل تصور نبوده است.
وی افزود: طبق ظاهر انچه که ظن قوی قریب به یقین است، تدریجی بودن تحقق علوم است، تاریخ هم تا زمانهای نزدیک به ما تا جایی که منابع و مأخذ معتبری در دسترس است، تدریجی بودن وسعت و تکامل علوم را نشان میدهد.
نوسانات علوم، تابع مسائل اجتماعی
استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه ادامه داد: حال اینکه تحقق علوم گاهی نوسان داشته و ضعف پیدا میکرده یا حتی تنزل هم داشته، مسأله دیگری بوده و تابع مسائل اجتماعی خاصی است، اما اینکه وسعت علوم، کثرت مسائل و تکامل آن آگاهانه طرح شود، سراغ نداریم و نشنیدهایم که کسی هم چنین ادعایی داشته است، در نتیجه علم یک تکامل کمی دارد که در طول زمان، کثرت کمی مسائل علوم پیدا میکند و دیگر به لحاظ عمق مسائل است که ممکن است یک مسأله در قالب یک گزاره مطرح شود، اما عمق فهم و ادخال جواب و اطمینان به صحت آن مراتبی دارد، گاهی هم معلوم میشود که پاسخهای برخی از بزرگان در طول تاریخ، اشتباه بوده است، بنابراین ما یک رشد کمی و یک رشد کیفی به لحاظ اتقان و عمق داریم./876/پ۲۰۲/ب۱