۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۸۵۷۹۶
عالم اهل سنت مصر:

نواندیشی دینی یک ضرورت انکار ناپذیر است

وزیر اوقاف مصر با بیان اهمیت رعایت شرایط فتوا از جمله زمان و مکان، نواندیشی دینی را یک ضرورت انکار ناپذیر دانست.
مختار جمعه وزیر اوقاف مصر

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر مصر در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) تاکید کرد که حفظ سنت در کنار قرآن کریم از ضروریات امت اسلامی است و دوری از سنت ارکان دین را متزلزل می‌کند.

احمد طیب با شرکت در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) از نقش علمای الازهر در ترویج اسلام اعتدالی، اهتمام به ارزش‌های اخلاق نبوی و نهادینه سازی سیره رسول گرامی اسلام در زندگی فردی و اجتماعی تجلیل کرد.

وی علم حدیث شناسی را در زمره علوم ممتاز و بی سابقه در سایر ادیان دانسته و افزود: علم رجال و درایه سبب شده تا بتوان احادیث صحیح را در میان تراث اسلامی گلچین کرده و از سنت در حل مسائل مختلف جهان اسلام بهره برداری کرد.

شیخ الازهر در پایان با بیان لزوم تمسّک به سیره نبوی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) جامع تمام صفات نیک و الگوی نمونه اخلاقی برای جهانیان است. در تاریخ بشریت رهبری همچون رسول گرامی اسلام(ص) نیست که بتواند تمامی صفات حسنه را دارا باشد.

محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر نیز با تبریک میلاد حضرت محمد(ص) به امت اسلامی و تجلیل از تلاش‌های شیخ الازهر در ترویج اسلام اصیل و همراه با پیشرفت علوم بشری گفت: تجدّد دینی یک مسأله علمی و یک ضرورت انکار ناپذیر است. مفتیان باید زمان و مکان و سایر شرایط را به هنگام صدور فتوا در نظر داشته باشند.

شیخ جمعه اظهار داشت: عالم نمایانی که با تکیه بر احادیث و بدون در نظر داشتن شرایط مکانی، زمانی و مخاطب روایت به صدور فتوا مبادرت می‌ورزند هم خود گمراه و هم دیگران را گمراه می‌کنند./981/ب901/ر

ارسال نظرات