۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۸۴۴۴۹
امیر قطر:

ادامه بحران شورای همکاری خلیج فارس، شکست این شورا را برملا کرد

امیر قطر بیان داشت: قطر توانست تا حد زیادی پیامدهای محاصره تحمیلی کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر علیه خود از اواسط سال گذشته را پشت سر بگذارد.
امیر قطر

به گزارش خبرگزاری رسا، «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در سخنرانی خود در افتتاحیه چهل و هفتمین دوره مجلس شورای این کشور به بررسی تحولات اوضاع اقتصادی قطر از زمان اعلام محاصره کشورهای عربی علیه کشورش پرداخت.

امیر قطر در سخنرانی خود بیان داشت: قطر توانست تا حد زیادی پیامدهای محاصره تحمیلی کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر علیه خود از اواسط سال گذشته را پشت سر بگذارد و حفظ اقتصادمان در برابر لرزش‌های خارجی و افزایش اعتماد به نیرو و توان داخلی را تقویت کند.

وی تاکید کرد: صادرات نفت قطر از این محاصره و تحریم تاثیر نگرفت و قطر مرکز ثقل خود به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز جهان در سال‌های آینده را حفظ خواهد کرد.

امیر قطر در ادامه گفت: تعداد صنایع داخلی در کشور در مقایسه با قبل از محاصره حدود ۱۴ درصد رشد داشته و صادرات طی سال گذشته میلادی ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی هشدار داد: تیرگی روابط کشورهای عرب حوزه خلیج [فارس] توان ما را در حل مشکلات منطقه تضعیف می‌کند.

امیر قطر تاکید کرد: ادامه بحران شورای همکاری خلیج [فارس] شکست این شورا در تحقق اهدافش و پاسخگویی به خواسته‌های ملت‌ها را فاش کرد. امنیت و ثبات در منطقه تنها از طریق احترام به حاکمیت‌ کشورها ممکن می‌شود و امنیت و ثبات کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج [فارس] از طریق نقض حاکمیت‌شان محقق نمی‌شود.

وی همچنین خواستار حفظ وحدت فلسطینی‌ها و عبور از اختلافات شد.

تمیم بن حمد آل ثانی اظهار داشت: جامعه جهانی باید اسرائیل را به دلیل نقض‌ حقوق فلسطینی‌ها مسؤول بداند.

وی درباره بحران سوریه نیز گفت:‌ قطر خواهان حفظ تمامیت ارضی و وحدت سوریه است و تلاش‌های سیاسی در این زمینه حمایت می‌کند.

امیر قطر درباره بحران یمن هم اظهار داشت: موضع قطر در قبال احترام به حاکمیت یمن ثابت است و ما برای مشکل این کشور به راه حل نظامی معتقد نیستیم.

وی درباره بحران لیبی نیز بر حمایت کشورش از تلاش‌های دولت وفاق ملی این کشور و تلاش‌های غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی تاکید کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات