۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۸۳۶۸۰

مهلت ارسال اثر به «نشان شیرازه» تمدید شد

دبیرخانه سومین جشنواره دوسالانه نشان شیرازه تا ۳۰ آبان‌ماه مهلت ارسال اثر را تمدید کرد.
جشنواره دوسالانه نشان شیرازه

به گزارش خبرگزاری رسا، مهلت ارسال آثار به سومین دوسالانه «نشان شیرازه» تمدید شد. علاقه‌مندان برای ارسال اثر تا چهارشنبه 30 آبان‌ماه فرصت دارند.

«سومین دوسالانه  هنر طراحی كتاب» با هدف تأكید بر اهمیت طراحی یكپارچه و خلاقانه  پیكره  «كتاب» به‌عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر، تشویق هنرمندان، ناشران و دست اندركاران صنعت نشر به ارتقاء جایگاه طراحی كتاب، معرفی و ارائه الگوی مناسب برای طراحی گرافیک كتاب و تلاش برای بازشناسی و بازآفرینی میراث كتاب آرایی در فرهنگ ایران برگزار می‌شود.

نشان شیرازه جایزه ای است كه هر دو سال به «شكل» (فیزیک) كتاب های منتشرشده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم طراحی)، برمبنای ارزش های توأم «زیبایی» و «عملكرد» اهدا می شود. ازآن‌جاكه طراحی یكپارچه كتاب، بازشدن نقش مدیر هنری و حُسن همجواری عوامل هنری كتاب، در سال‌های اخیر، در مسیر نزدیک  شدن به جایگاه اصلی و مهم خود است. نشان شیرازه می تواند هر دو سال و با توجه به واقعیت های طراحی كتاب و فضای مسلط دوره برگزاری، فهرست جوایز خود را به جریان حرفه ای و زیر شاخه های فعال آن تنظیم كند. 

 نشان شیرازه «سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب» در دو بخش «پیكره  كتاب»(كتاب برتر به‌عنوان پیكره ای واحد و یكپارچه) و «اجزای كتاب» (اجزای كتاب هایی كه كل كتاب به‌عنوان اثر برتر شناخته نمی شوند) برگزار می‌شود.

بخش مسابقه «پیكره كتاب» (كتاب برتر به‌عنوان پیكره ای واحد و یكپارچه) شامل بخش‌های برترین طراحی «كتاب تصویری Picture Book»، برترین طراحی «كتاب مصوّر Illustrated Book»، برترین طراحی «كتاب غیرتصویری»، برترین طراحی «كتاب علمی ـ آموزشی»، برترین «مدیر هنری نشر» و برترین «ناشر حامی طراحی كتاب» است.

 بخش مسابقه «اجزای كتاب» (اجزای كتاب هایی كه كل كتاب به‌عنوان اثر برتر شناخته نمی شوند) نیز شامل بخش‌های برترین طراحی گرافیک «جلد كتاب» با تصویر (تصویرسازی و عكاسی)، برترین طراحی گرافیك «جلد كتاب» با نوشتار (خوشنویسی و تایپوگرافی)، برترین طراحی گرافیک «متن» در صفحه آرایی كتاب های گروه سنی كودک و نوجوان، برترین طراحی گرافیك «متن» در صفحه آرایی كتاب بزرگسال و برترین طراحی قلم (فونت) متن است.

به هریک از برگزیدگان پدیدآورندگان هنری در ۵رشته بخش «اجزای كتاب» «دیپلم افتخار» و «جایزه  نقدی۴۰میلیون ریالی» اهدا می‌شود و در بخش تقدیرشوندگان به یك نفر در ۵رشته بخش اجزای كتاب «لوح تقدیر» و «جایزه  نقدی ۱۵میلیون ریالی» داده می‌شود. از برگزیدگان بخش نظری «برترین مقاله» با «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی۸۰میلیون ریالی» تقدیر می‌شود و به ۳مقاله تقدیرشده «لوح تقدیر» و «جایزه نقدی ۱۵میلیون ریالی» داده می شود.

 فقط كتاب هایی مجاز به شركت در «سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب» هستند كه در سال های ۱۳۹۵و ۱۳۹۶ (به استناد شناسنامه كتاب) با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشند و فقط پدیدآورندگانی مجاز به شركت در این رویداد هستند كه نامشان در شناسنامه كتاب آمده باشد.

 در مواردی كه یكی از اجزای كتاب، به اشتراک، بین دو یا چند هنرمند انجام شده باشد، جایزه تنها به یكی از هنرمندان به انتخاب خودشان اهداء می شود. تمام مسئولیت های حقوقی ناشی از چنین مواردی برعهده شركت‌كنندگان است. هنرمندان در چنین مواردی باید فرد نماینده جمع را در فرم ثبت نام، معرفی كنند.

 شركت كننده در این جایزه می تواند هریک از پدیدآورندگان هنری یا ناشر كتاب باشد. ضروری است ناشران و هنرمندان با هماهنگی یكدیگر در مسابقه شركت  كنند تا احیاناً ارسال كتاب های تكراری، كار دبیرخانه را دشوار و پیچیده نكند.

 از هر هنرمند در هر رشته حداكثر  سه اثر و درمجموع ۱۰اثر پذیرفته خواهد شد و تعداد آثار ارسالی از سوی ناشر محدودیتی ندارد، به‌شرط آن‌كه ناقص «از هر هنرمند در هر رشته حداكثر ۳اثر و درمجموع ۱۰اثر پذیرفته خواهد شد» نباشد. آثار دریافت‌شده به دبیرخانه بازپس داده نخواهد شد.

 بازسازی و آماده سازی كتاب های ترجمه‌شده، درصورتی‌كه واجد خلاقیت و اثرگذاری طراح گرافیک بر روی نسخه زبان فارسی نباشد، از موضوع این دوسالانه خارج است. از این جهت لازم است برای داوری دقیق مصداق های موردنظر دوسالانه، نسخه اصلی كتاب، به امانت، به دبیرخانه ارسال شود.

 برای برگزاری نمایشگاه دوسالانه، درصورتی‌كه دبیرخانه بخش هایی از طراحی گرافیک یا تصویرگری كتاب های منتخب را استفاده كند، از طراحان گرافیك و تصویرگران درخواست خواهد شد براساس موازین حرفه ای، صرفاً برای مدت برگزاری نمایشگاه، فایل طراحی یا اصل تصویرها را در قبال دریافت رسید، به برگزاركننده امانت دهند.

 در بخش طراحی قلم فارسی، تنها «فونت» های دیجیتال با كاربری رایانه ای برای «متن» كه در كتاب های منتشرشده استفاده شده باشند پذیرفته می شود و تایپ‌فیس و طراحی حروف پیشنهادی، از موضوع دوسالانه خارج است.

 آثار منتخب و برتر بخش مسابقه «سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب» در كتاب «سومین دوسالانه نشان شیرازه» چاپ و به منتخبان، گواهی شركت و یك نسخه كتاب دوسالانه اهدا خواهد شد.

 شركت دادن كپی در دوسالانه ممنوع است و در هر زمان و هر مرحله از برگزاری دوسالانه كه برگزاركننده مطمئن شود «اثر» مصداق كپی است، علاوه‌بر حذف آن اثر، تمام آثار شركت كننده را از رویداد خارج می كند و درصورتی‌كه احراز كپی بودن اثر پس از اهداء رتبه و جایزه باشد، برگزاركننده با انتشار خبر رسمی جایزه، رتبه اهدایی را پس خواهد گرفت.

 شكایت حقوقی صاحبان آثار كه اثرشان از سوی دیگری كپی شده باشد، متوجه برگزاركننده نیست و خانه كتاب هیچ مسئولیتی ـ جز موارد گفته‌شده در فراخوان ـ در قبال چنین مواردی ندارد و تصمیم گیری در موارد گفته‌نشده و پیش بینی‌نشده با دبیر علمی و رئیس دوسالانه (مدیرعامل مؤسسه خانه كتاب) است.

 در بخش نظری «ارائه مقاله» «سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب» شامل برترین مقاله علمی و نظری با موضوع طراحی و گرافیك كتاب و تقدیر از پژوهشگران نظری حوزه طراحی كتاب و كتاب آرایی است.

 براساس این فراخوان، محورهای بخش نظری باید همسو با اهداف دوسالانه هنر طراحی كتاب و بر اهمیت طراحی و خلاقانه تولید كتاب برمبنای ارزش های «زیبایی» و «عملكرد» موضوع تحقیق و پژوهش قرار گیرد و شركت در این بخش برای عموم محققان، پژوهشگران، ناشران، هنرمندان و طراحان گرافیك آزاد است.

 چكیده مقاله باید بین ۳۰۰تا ۳۵۰كلمه به‌صورت تایپ‌شده در محیط Word باشد و در آن مسأله، پیكره و نمونه مطالعاتی، روش مطالعه و همچنین واژگان كلیدی مشخص شود و مشخصات نویسنده یا نویسندگان مقاله از قبیل نام و نام خانوادگی، درجه علمی و شغل نویسنده، نشانی پستی و الكترونیكی و تلفن تماس در چكیده درج شود.

 همچنین، مقالات ارسالی نباید قبلاً در مجلات یا همایش های دیگر ارائه شده باشد و در صورت تأیید چكیده مقاله از نویسندگان درخواست خواهد شد تأمتن مقاله خود را جهت بررسی نهایی حداكثر تا تاریخ هفت آذر۱۳۹۷از طریق پست الكترونیكی به دبیرخانه دوسالانه ارسال نمایند.

 تأیید طرح یا چكیده مقاله لزوما به معنای تأیید مقاله نخواهد بود.

 آثار منتخب و برتر بخش نظری در كتاب سومین دوسالانه نشان شیرازه چاپ و به منتخبین، گواهی شركت و یك نسخه كتاب دوسالانه اهدا خواهد شد.

 شكایت حقوقی صاحبان مقاله كه اثرشان از سوی دیگری كپی شده باشد، متوجه برگزاركننده نیست و خانه كتاب هیچ مسئولیتی - جز حذف آن اثر و تمام آثار شركت كننده را از رویداد - در قبال چنین مواردی ندارد و تصمیم گیری در موارد گفته‌نشده و پیش بینی‌نشده با دبیر علمی و رئیس دوسالانه (مدیرعامل مؤسسه خانه كتاب) است.

 در بخش «پیكره كتاب» به برترین طراحی «كتاب تصویری»، برترین طراحی «كتاب مصوّر»، برترین طراحی «كتاب غیر تصویری» و برترین طراحی «كتاب علمی ـ آموزشی»، «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی۴۰میلیون ریالی» به هریك از پدیدآورندگان هنری در هر كتاب (مدیر هنری، طراح گرافیك جلد و متن، تصویرگر، عكاس و...) و خرید كتاب برگزیده از ناشر تا سقف ۶۰میلیون ریال و «دیپلم افتخار» اهدا می شود.

 به «برترین مدیر هنری نشر»،  «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی ۶۰میلیون ریالی» اهدا می شود و جایزه «برترین ناشر حامی طراحی كتاب» «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «خرید كتاب از ناشر تا سقف ۱۰۰میلیون ریال» است.

 به برگزیدگان هریک از پدیدآورندگان هنری در ۵رشته بخش مسابقه «اجزای كتاب» «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی۴۰میلیون ریالی» اهدا می‌شود.

 در بخش تقدیرشوندگان به یك نفر در ۵رشته بخش اجزای كتاب «لوح تقدیر» و «جایزه نقدی ۱۵میلیون ریالی» داده می‌شود. به برگزیدگان بخش نظری «برترین مقاله» «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی۸۰میلیون ریالی» و به ۳مقاله تقدیرشده «لوح تقدیر» و «جایزه نقدی ۱۵میلیون ریالی» اهدا می‌شود.

 مهلت ارسال آثار به «سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب» در بخش مسابقه طراحی و گرافیك كتاب تا ۱۴آبان ۱۳۹۷است و علاقه‌مندان می‌توانند چكیده مقالات خود را تا ۲آبان ۱۳۹۷و اصل مقالات را تا ۷آذرماه ۱۳۹۷به دبیرخانه این جایزه ارسال كنند.

 علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نشان شیرازه و مقررات شركت در دوسالانه به درگاه الكترونیكی shirazeaward.ir مراجعه كنند یا با شماره ۶۶۹۶۶۱۵۶تماس بگیرند.

 دبیرخانه سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، كوچه خواجه نصیرطوسی، شماره ۲، طبقه دوم واقع است.

 هیئت داوران بخش طراحی گرافیک پیكره و اجزای كتاب فرزاد ادیبی، علی ثابت، علی خورشیدپور، پژمان رحیمی زاده، مسعود سپهر، سیامك فیلی زاده و علی هاشمی شهركی است و هیأت داوری بخش نظری «مقالات» یعقوب آژند، مسعود سپهر و مریم كهوند است و نیكنام حسینی پور، مدیرعامل مؤسسه خانه كتاب ریاست سومین دوسالانه هنر طراحی كتاب را برعهده دارد و علی ثابت دبیرعلمی این دوره از جایزه است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات