اساتید باید الگوی عملی اخلاق برای طلاب باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز با عنوان رسالت اساتید در هدایت تربیتی و علمی در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
حجتالاسلام سید مرتضی صالحی ساداتی، مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه قم و رییس کمیسیون تهذیب و تربیت در این مراسم با اشاره به این که مسأله تربیت در حقیقت به عهده اساتید بزرگوار است، گفت: این هم نقش اصلی و هم وظیفه ذاتی اساتید به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از مصوبات کمیسیون تربیت افزود: یکی از مسائلی که اساتید محترم روی آنها بحث و بررسی کردند، انجام امور تربیتی زودبازده و پرهیز از کارهای کلیشه ای بود چراکه وقت آن رسیده که امور تهذیبی در حوزه رنگ و بوی جدیدی به خود بگیرد و اخلاق به صورت عملی در حوزه پیاده شود.
مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه قم انجام اقدامات کاربردی برای ارتقای سطح تربیت و اخلاق در بین طلاب و خانواده های ایشان را از دیگر مصوبات این کمیسیون برشمرد و عنوان کرد: خیلی از اوقات دیده می شود که توجه خوبی به خانواده های طلاب صورت نمی گیرد و بیشتر عنایت روی خود طلاب است از این رو تلاش برای توجه به خانواده ها و تقویت ابعاد اخلاقی در میان آنها نیز اهمیت ویژه ای دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرآن و کتاب های ارزشمندی همچون نهج البلاغه نیز در حوزه رنگ و بوی جدی ندارد از این رو اساتید کمیسیون اخلاق و تربیت تأکید داشتند که باید برنامه های جدی برای توجه اساتید و طلاب به قرآن و همین طور نهادیه شدن نهج البلاغه صورت بگیرد.
حجت الاسلام صالحی ساداتی در ادامه عنوان کرد: آموزش های مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی از سوی اساتید محترم به طلاب نیز از دیگر مصوبات این کمیسیون بود تا طلاب در مواجهه با مردم پاسخ های روشن و قانع کننده ای در این امور داشته باشند و سطح اخلاق را در جامعه افزایش بدهند.
وی در ادامه با اشاره به این که رابطه استاد و شاگرد نباید به کلاس درس خلاصه شود، یادآور شد: از ضرورت های دیگری که در این کمیسیون مطرح شد، ارتباط پدرانه اساتید توأم با رفق و مدارا و مواسات بود چراکه این رابطه نقش بسزایی در شکل گیری اخلاق علمی در جان و روح طلاب ایفا می کند.
رییسکمیسیون تهذیب و تربیت در پایان خاطرنشان ساخت: از دیگر تأکیدات این نشست پرهیز از تجمل گرایی مدیران و اساتید از خرد و کلان بود چراکه یک استاد باید در مقام عمل نیز الگو و اسوه اخلاقی باشد، از این رو تجمل گرایی با روح اخلاقی اساتیدی که در حوزه و در بین طلاب کم بضاعت مشغول فعالیت هستند نمی سازد./1330/پ۲۰۳/ج