۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۷۵۹۰۲

بوسنی و‌هرزگوین؛ پیوندگاه ادیان و مذاهب

بوسنی و‌هرزگوین در جنوب شرقی اروپا و منطقه بالکان واقع شده و مانند یک پیوندگاه و چهارراه تمدنی، کمربند مرزی ادیان، مذاهب، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف است.
تنوع ادیان در بوسنی و هرزگوین

به گزارش خبرگزاری رسا، تنوع ادیان و اعتقادادت در بوسنی و هرزگوین، از یک طرف موجب درگیری‌ها و تضادهایی شده و از طرف دیگر نمونه‌های بارز مدارای دینی، همکاری قومی و زندگی مشترک در طول زمان را در این کشور شکل داده است.

در این منطقه جغرافیایی کوچک در طول تاریخ سه تمدن اروپای غربی در شکل دین کاتولیک، بیزانس در شکل دین ارتدکس و امپراطوری عثمانی در شکل اسلام به هم رسیدند.

مشهور است که دین در بعضی کشورها مانند بوسنی و‌هرزگوین، نقش تعیین کننده در هویت ملی و قومی‌دارد. در این کشور، پیروان مسیحیت ارتدکس ملیت صربی، پیروان مسیحیت کاتولیک ملیت کرواتی و پیروان اسلام ملیت بوشنیاکی دارند.

بوسنی و‌هرزگوین؛ پیوندگاه ادیان و مذاهب+عکس

در بوسنی و‌هرزگوین تمام مؤلفه‌های فرهنگی دیگر مانند زبان و آداب و رسوم می‌تواند مورد بحث قرار گیرد، اما دین مؤلفه فرهنگی و هویتی اصلی نزد مردم است. نقش و اهمیت دین در جامعه بوسنی و هرزگوین به صورتی نمایان می‌شود که اکنون با انتظارات بسیاری از دین‌داری و نقش آن در امور مهم زندگی مردم روبه رو هستیم.  بوسنی و هرزگوین طی دو دهه گذشته با بازگشت قوی دین در فضای عمومی مواجه بوده و دین دیگر محدود به حوزه خصوصی نمی‌شود.

بوسنی و‌هرزگوین؛ پیوندگاه ادیان و مذاهب+عکس

دین در بوسنی و هرزگوین رسالت هویتی، فرهنگی و سیاسی به خود می‌گیرد. در این کشور موارد زیادی وجود دارند که نمادهای دینی نشانه هویت قومی- مذهبی و حتی نشانه‌مند است. صلیب، هلال ماه و ستاره، ستاره داوود و شیوه لباس پوشیدن، نمادهایی هستند که معمولا به عنوان نشان هویت دینی و قومی دربوسنی و هرزگوین استفاده می‌شود.

در سال‌های بعد از جنگ،  بوسنی و هرزگوین شاهد احیاء زیارت و تجمعات دینی بود. بسیاری از مراسم دینی که در رژیم کمونیستی کم فروغ شده بودند، بعد از فروپاشی دوباره برقرار شدند.

میان پیروان سه دین بزرگ در بوسنی مکان‌هایی وجود دارند که از جایگاه و قداست خاصی برخوردارند. همه این مکان‌ها مربوط به وقایع و اشخاص برجسته در گذشته هستند و امروز به زیارتگاه و محل تجمع صدها هزار و حتی میلیون ها نفر تبدیل می‌شوند. این زیارتگاه‌ها نقش مهمی در فرهنگ دینی و مردمی دارند. مراسم و تجمعات دینی از آنجایی که افراد زیادی دور یکدیگر جمع می‌کند، تأثیرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی دارند و به شیوه‌ای نمایانگر همبستگی دینی و اعتقادات مردم محسوب می‌شوند./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

منبع: کانال بالکان نامه

ارسال نظرات