۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۷۲۱۶۲

انتشار خلاصه سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف

سازمان اوقاف و امور خیریه، نشریه «خلاصه سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرانی سازمان و امور خیریه» را منتشر کرد.
خلاصه سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سازمان اوقاف و امور خیریه، نشریه «خلاصه سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرانی سازمان و امور خیریه» را منتشر کرد.

این خلاصه سند، در ۱۰ بخش با  عنوان‌های: ضرورت تدویـن سنـد راهبـردی توسعـه فعالیت هـای قــرآنـی سازمان اوقـاف و امـور خیریـه، معرفـی اعضـا، جــلسـات کمیتـه راهبـری،  منابـع انسـانـی اختـصـاص یافتــه بـرای تدویــن سنـد راهبـردی، مراحل انجـام مطالعـات تدویــن سنـد راهبـردی، مدل جامـع کارکـردی نظـام توســعـه فــرهنـگ قـرآنــی، نگاشـت نهـادی ذی نفـــعــان حـوز ۀ قرآنـی کشــور و بخــش های قرآنــی سازمـان اوقاف و امـور خیــریـه، ارکـان جهت ساز سنـد راهبـردی توسـعـ ۀ فعـالیـت های قرآنـی سازمـان اوقاف و امـور خیریه، برنامه پــایش و ارزیابـی و پیـوسـت هـا  تهیه و تنظیم شده است.

امروزه در هر کشور و نهادی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان، لازمه تخصیص مناسب منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات برای رس جهت نیل به چشم‌انداز و اهداف، داشتن برنامه‌ای مشخص است؛ اسناد راهبردی با تدوین اهداف، راهبردها، اقدامات و سیاست‌های خرد و کلان، به هدایت توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند. از این رو در مقدمه کتاب درباره اهمیت گسترش و توسعه فعالیت‌های چنین آورده شده است:

در کشور اسلامی ما، ایران، موضوعات و مفاهیمی کلیدی وجود دارند که سرمایه گذاری مادی و معنوی برای آنها، جزء ضروریات و الزامات توسعه فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به شمار می‌آید و در صدر این موضوعات، قرآن و فرهنگ قرآنی قرار دارد؛ به گونه‌ای که اصل اول قانون اساسی کشور، به برپایی حکومت حق و عدل قرآن تصریح می‌کند؛ لذا، می‌توان رسالت نظام جمهوری اسلامی ایران را برپایی حکومت حق و عدل قرآن در تمامی لایه‌ها و ابعاد و ساحت نظام قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی بیان نمود.

در راستای تدوین اسناد راهبردی، سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تدوین شده است و این برنامه استراتژیک با توجه به متغیرهای محیطی و شرایط داخلی سازمان امور خیریه تدوین شده است.

در این نشریه عنوان‌های ضرورت تدوین سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امر خیریه، معرفی اعضا، جلسات کمیته راهبری، منابع انسانی اختصاص یافته برای تدوین سند راهبردی، مراحل انجام مطالعات تدوین سند راهبردی، مدل جامعه کارکردی نظام توسعه و فرهنگ قرانی، نگاشت نهادی ذی نفعان حوزه قرانی مشور و بخش‌های قرآنی سازمان اوقاف و اموی خیریه، برنامه پایش و ارزیابی و پیوست‌ها بررسی شده است.

 فعالیت‌های قرآنی، سابقه طولانی در سازمان اوقاف و امور خیریه دارند و شاید بتوان  این سازمان را بنا بر فعالیت‌های قرآن آن، همچون مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با سابقه‌ترین سازمان قرآنی کشور دانست، از این رو در این کتاب درباره ضرورت تدوین سند راهبردی  توسعه فعالیت‌های قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه چنین آمده است:

در حال حاضر سؤالی که پیش روی مدیران سازمان قرار دارد، این است که مبنای ورود سازمان به فعالیت‌های قرانی چیست؟ یا به عبارت بهتر، سازمان در حوزه قرآن می‌باید کدام فعالیت را بر عهده گرفته و کدام فعالیت‌ها را واگذار نماید؟

 سؤال دیگری که به ذهن می‌رسد این است که هدف اصلی سازمان در حوزه قرآن؛ حضور در فعالیت‌های آموزش و پژوهشی است و یا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی؟ و اینکه سازمان در هر کدام از این حوزه‌ها باید چه رویکردی را در پیش گیرد؟

این قبیل سؤالات نشان می‌دهد که برنامه‌های قرآنی سازمان؛  علی رغم اجرای موفق در سال‌های اخیر، از رویه و رویکرد مشخصی پیروی نمی‌کند؛ لذا، تدوین سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان می‌تواند این مشکل را برطرف کند و با تدوین چشم انداز فعالیت‌های قرآن و تعیین چگونگی نقش‌آفرینی سازمان در تحقق این چشم انداز، برنامه کاملی را برای فعالیت‌های قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه فراهم آورد.

از این رو در تدوین سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سعی شده تا با این متدلوژی مشخص علاوه برای دستیابی به چشم‌انداز نیز در قالب راهبردها و اقدامات تحقق چشم انداز ارائه گردد تا در کنار آن بتوان به ساماندهی فعالیت‌های قرآنی امیدوار بود.

سازمان اوقاف و امور خیریه، نشریه «خلاصه سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی سازمان و امور خیریه» را در 95 صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات