۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۶۴۲۱۱

مروری بر مهمترین اخبار نمایشگاه کتاب تهران

چهاردهمین چاپ «مهر تابان»، صدور ۱۸۱ رای برای متخلفان، تمدید ساعت بازدید و عرضه نشریه «ایست رسانه‌ای» از مهمترین اخبار نمایشگاه کتاب تهران هستند.
نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهاردهمین چاپ «مهر تابان»، صدور ۱۸۱ رای برای متخلفان، تمدید ساعت بازدید و عرضه نشریه «ایست رسانه‌ای» از مهمترین اخبار  نمایشگاه کتاب تهران هستند.

چهاردهمین چاپ «مهر تابان»/ بازچاپ کتابی که تا مدت‌ها نایاب بود

 چاپ چهاردهم کتاب «مهر تابان» یادنامه علامه طباطبایی به قلم مرحوم آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی تهرانی ارمغان انتشارات علامه طباطبایی برای نمایشگاه سی‌ویکم است.

​ انتشارات علامه طباطبایی چهاردهمین چاپ کتاب «مهر تابان: یادنامه و مصابحات تلمیذ و علامه» شامل یادنامه مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، به قلم آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، از مهمترین شاگردان علامه طباطبایی را به سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آورده است. این کتاب چندین سال نایاب بود.

«مهر تابان» شامل دو بخش کلی است: بخش نخست به یادنامه علامه اختصاص دارد و بخش دوم شامل مصاحبات است. آیت‌الله حسینی تهرانی در بخش اول به ویژگی‌ها و برجستگی‌های علمی، زندگی فردی و اجتماعی و ابعاد اخلاقی علامه پرداخته و خاطراتی از ارتباط علمی و شاگردی خود در نزد علامه را بیان کرده و برخی از مزایای «المیزان فی التفسیر القرآن» را شرح داده است. در بخش دیگری به رابطه علمی علامه طباطبایی و پروفسور هانری کربن، ایران‌شناس و شرق‌شناس برجسته فرانسوی پرداخته است و مباحثات این دو اندیشمند درباره فلسفه اسلامی و شیعه‌شناسی را شرح داده است.

علامه تهرانی در بخش دوم کتاب به مباحثی می‌پردازد که از استادش در مباحث فلسفی، عرفانی، قرآنی، اخلاقی، تاریخی و... پرسش کرده و علامه طباطبایی به آنها پاسخ داده است. در بخش مباحث فلسفی کتاب به مسائلی چون نفی تثلیث از نظر قرآن و دیدگاه عقل، حقیقت توحید ذات حق تعالی، بقاء اعیان ثابته و... پرداخته شده است.

 در مباحث عرفانی کیفیت نزول وحی بر پیامبر اعظم(ص)، توحید افعالی حضرت حق تعالی، بحثی پیرامون احوالات عرفانی مرحوم علامه قاضی، کیفیت قیام حضرت ولیعصر (عج) به صورت عقلی و عرفانی و... بحث شده است. در بخش مباحث علمی مسائلی چون «در خلقت ملائکه و روح و روح القدس»، «در حقیقت خلقت روح و فرشتگان»، «در اولین چیزی که خدا آفرید»، «تاثیر دعا و عمل ملائکه در استجابت دعا»، «راجع به علم حروف ابجد و اقسام آن»، «بحثی علمی فلسفی درباره بهشت و دوزخ» و... بحث شده است.

در نهایت در قسمت مباحث تاریخی نیز مسائلی چون وقوع نسخ در قرآن کریم، اختلاف قرائات قرآن که مستند به رسول الله است»، «عدم تحریف قرآن»، «چرا اسم حضرت علی (ع) در قرآن نیامده است؟»، «کیفیت نزول تورات بر حضرت موسی»، «کیفیت نزول انجیل بر حضرت عیسی»، «حواریون حضرت عیسی بن مریم و تعداد آنان و رهبانیت»، «مکتب افلاطون و نوافلاطونی» و... طرح شده است.

انتشارات علامه طباطبایی چاپ چهاردهم کتاب «مهر تابان» نوشته مرحوم آیت‌الله محمدحسین حسینی تهرانی را با شمارگان دو هزار نسخه 450 صفحه و بهای 21 هزار تومان به نمایشگاه کتاب آورده است.

انتشارات علامه طباطبایی در شبستان، راهروی 20 غرفه شماره 11 واقع است.

صدور 181 رای برای متخلفان تا روز هفتم نمایشگاه کتاب

 یحیی دهقانی؛ معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز (پنجشنبه 20 اردیبهشت) در نهمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت کارگروه‌های نظارتی در این حوزه گفت: با توجه به اهمیت نظارت و ارزیابی در فرایند نمایشگاه کتاب تهران، در این نمایشگاه تعداد کارگروه نظارت و ارزیابی در نظر گرفته شده است تا کیفیت فعالیت‌های نمایشگاه را افزایش دهد.

 وی افزود: پس از گردآوری مستندات و گزارش‌هایی که به دبیرخانه هیات رسیدگی به تخلفات ارسال شد، گزارش‌ها توسط هیات بدوی و هیات تجدید نظر بررسی و در هیات رسیدگی به تخلفات صادر شد.

 دهقانی با بیان اینکه در هفت روز نخست سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 311 گزارش به دبیرخانه رسید، توضیح داد: پس از بررسی و مستندسازی، 181 رای تا پایان روز هفتم صادر شد که از میان آن‌ها، 34 رای یک روز تعطیلی، 73 ناشر محکوم به تعطیلی تا پایان نمایشگاه امسال و سال آینده و سه ناشر که تخلف مجدد انجام داده بودند علاوه بر اینکه غرفه‌های آن‌ها تا پایان نمایشگاه امسال تعطیل شد، طی دو سال آینده نیز از حضور در نمایشگاه کتاب تهران محروم شدند.

 معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره بخش دیگر حکم‌ها، توضیح داد: به 74 ناشر نیز حکم اخطار کتبی و درج در پرونده و جمع‌آوری کتاب‌های متخلف ابلاغ شد و از آنجایی که امسال به تخلفات کارکنان غرفه‌ها نیز توجه می‌شود 7 غرفه نیز به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی در این احکام وجود داشت.

 وی با اشاره به بخش دیگر تخلفات، گفت: 8 غرفه نیز به دلیل عرضه کتاب افست در نمایشگاه جریمه شدند و از آنجایی که کتاب‌های افستی که در نمایشگاه ارائه شده بود، نسخه اصلی آن توسط ناشران خارجی عرضه شده بود، این کتاب‌ها جمع‌آوری شدند.

دهقانی یادآور شد: همچنین 36 غرفه به دلیل عرضه کتاب‌های غیرمرتبط با سالن و اشکال قانونی آن، 3 غرفه نیز به دلیل عرضه کتاب بدون شناسنامه و قاچاق و 74 ناشر به دلیل فروش کتاب‌هایی غیر از انتشارات خود جریمه شدند.

 معاون  اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره بخش دیگر احکام صادر شده نیز گفت: 19 ناشر نیز به دلیل فروش کالای غیرکتاب مثل اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر و ... جریمه شدند،  25 ناشر نیز به دلیل عدم رعایت سایر قوانین پیش‌بینی شده در آیین‌نامه و 9 غرفه هم به علت استفاده غیرمجاز از بن‌کارت‌ها جریمه شدند.

 وی با اشاره به احکامی که به طور کلی درباره این تخلف‌ها، صادر شده است نیز توضیح داد: اخطار کتبی، درج در پرونده، تعطیلی یک‌روزه غرفه‌، تعطیلی تا پایان نمایشگاه امسال، محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه سال آینده، همچنین محرومیت به مدت دو سال متوالی و جمع‌آوری کتاب و اخذ تعهد از جمله جرائمی بود که درباره تخلف‌‌ها پیش‌بینی شده بود.

 دهقانی همچنین درباره فراوانی تخلف‌ها در بخش‌ها نیز گفت: بیشترین تخلف‌ها در بخش ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی بود و در بخش بین‌الملل هم نمونه‌های محدودی از تخلفات را شاهد بودیم.

وی با اشاره به تخلف استفاده غیرمجاز از بن‌کارت‌ها توسط برخی غرفه‌ها گفت: 9 ناشر در این زمینه تخلف کرده بودند که یکی از آن‌ها تخلف بزرگ و گسترده‌ای انجام داده بود که علاوه بر تعطیلی غرفه‌، این ناشر برای بررسی‌های آتی به مراجع قاضی معرفی شد.

دهقانی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره تبعات بارش شب گذشته، گفت: گزارش‌ خسارت از بخش کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی داشتیم که به جز دو ناشر در بخش دانشگاهی که حدود 40 یا 50 کتاب آن‌ها آسیب دیده است، مشکل خاص دیگری وجود نداشته است و کارشناسان بیمه امروز برای بررسی میزان خسارت امروز به ناشران در نمایشگاه حضو خواهند داشت.

ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب تهران تمدید شد

مدیرکمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تمدید ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب در نهمین روز از برگزاری این رویداد فرهنگی خبر داد.

 «حسین صفری» خبر داد: به دلیل استقبال گسترده مردم از نمایشگاه از نخستین ساعات روز پنجشنبه (20 اردیبهشت)، ساعت برپایی نمایشگاه یک ساعت تمدید شد و علاقمندان می‌توانند تا ساعت 21 از این رویداد فرهنگی دیدن کنند.

 سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تا 22 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) برپاست.

«ایست رسانه‌ای» به نهمین فرهنگسرای کتاب آمد

نشریه «ایست رسانه‌ای» در نهمین فرهنگسرای کتاب در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه می‌شود.

فضای مجازی، فرصت یا تهدیدی برای کتاب و کتابخوانی، ایده‌های بهره‌گیری از فضای مجازی به منظور ترویج کتابخوانی، فرصت‌ها و زمینه‌های ترویج کتاب در فضای مجازی، مزایای کتاب‌های الکترونیکی موجود در فضای مجازی، از جمله موضوع‌هایی است که در نشریه «ایست رسانه‌ای» به آن پرداخته شده است.

 همچنین در نشریه «ایست رسانه‌ای» با موضوع «کتابخوانی و فضای مجازی»، مزایای اپلیکیشن‌‌های کتابخوان مورد اشاره قرار گرفته و چهار اپلیکیشن معتبر ایرانی، معرفی شده است.

نشریه «ایست رسانه‌ای» به همت فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی و با هدف ارتقای سواد رسانهای و سواد فضای مجازی کتابخوانی شهروندان و افزایش آگاهی و توجه خانواده‌ها نسبت به استفاده و نحوه حضور در فضاهای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی، تدوین و تولید شده است و به صورت اینفوگرافی و در قالب نشریه دیواری در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب توزیع می‌شود./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات