۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۶۱۲۸۹

برگزاری همایش‎ «تعامل فرهنگی میان تشیع و کاتولیک» در فرانسه

همایش تعامل فرهنگی میان شیعیان و کاتولیک در شهر پاریس فرانسه با حضور نمایندگان حوزه علمیه نجف برگزار شد.
همایش‎ «تعامل فرهنگی میان شیعیان و کاتولیک» در فرانسه

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش علمی همکاری و همبستگی فرهنگی میان شیعیان و کاتولیک از سوی دانشگاه کاتولیک پاریس و مرکز علمی «البلاغی» نجف اشرف به مدت 3 روز و با حضور بیش از 25تن از اندیشمندان جهان اسلام و مسیحیت از کشورهای مختلف در فرانسه برگزار شد.

حجج الاسلام سید جواد الخوئی، شیخ جهاد الاسدی و سید زید بحر العلوم برخی از شخصیت‎ها و نمایندگان حوزه نجف در این همایش بودند.

مناظره امام رضا (ع) با جاثلیق، طهارت اهل کتاب از منظر فقه شیعه، بررسی جایگاه علمی شیخ محمد جواد البلاغی بخشی از موضوعاتی بود که از سوی روحانیان شیعه حاضر در این همایش مطرح شد.

از سوی دیگر این روحانیان در عبادت مشترک میان مسلمانان و مسیحیان که کلیسای دومینیکن و موسسه فرهنگی امام خوئی برگزار کرده بود، حضور یافتند.

همچنین حجت الاسلام سید جواد الخوئی در همایش اصول شهروندی و عدالت که از سوی مجلس فرانسه برگزار شده بود، مشارکت کرد.

در این همایش یان کوبیتش دبیرکل سازمان ملل متحد، اسماعیل شفیق سفیر عراق در پاریس، نمایندگانی از فرانسه، عراق، لبنان، مصر، عربستان، اردن و شخصیت‎های مختلف مسیحی حضور داشتند.

حجت الاسلام الخوئی در این همایش مفهوم حقوق شهروندی در مکتب نجف اشرف را تبیین کرد و بیان داشت: ما در کشورهای اسلامی، عربی و همه ادیان، مذاهب و قومیت‎ها از یک مشکل اساسی و برابر یعنی عدم وجود شهروند حقیقی و عدالت اجتماعی رنج می‎بریم. این دو مشکل عمرش به صدها سال باز می‎گردد و دارای ریشه تاریخی و عوامل دینی، اجتماعی و سیاسی است.

وی افزود: باوجود آنکه همه درد و رنج خشونت، تروریست و افراط گرایی را چشیده‎اند، اما به آینده بهتر امید دارند.

این روحانی عراقی به نقش مرجعیت عالی عراق در تبیین مفهوم حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت آیت الله سیستانی بر همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب اسلامی یعنی شیعه و اهل سنت و همچنین میان سایر ادیان الهی تاکید وافری دارد.

وی ادامه داد درخت نخل عراق مسلمان و ریشه آن مسیحی است و همه به خوبی می‎دانند که هیچ درختی بدون ریشه زنده نمی‎ماند. نجف به شدت با هر گونه افراط گرایی دینی و مذهبی مخالف است و با  شیوه‎های مختلف با آن مقابله می کند./994/ب901/ف

ارسال نظرات