۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۵۹۷۹۶
نماینده آیت الله سیستانی:

فرهنگ ما هویت ماست/اگر علما نبودند فرهنگ ما نابود می‎شد

نماینده حضرت آیت الله سیستانی با بیان اینکه فرهنگ ما هویت ماست خاطرنشان کرد که اگر علمای گذشته نبودند فرهنگ ما نابود می‎شد.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین همایش فرهنگی تحت عنوان «فرهنگ ما هویت ماست» از سوی بخش معارف اسلامی و انسانی آستان مقدس عباسی در کربلا برگزار شد.

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی در این همایش، فرهنگ را هویت انسان توصیف کرد و گفت: امتی که فرهنگ ندارند ریشه آنان مقطوع است.

وی با بیان اینکه در گذشته نوشتن کتاب را بر خوردن غذا مقدم می‎داشتند، افزود: این فرهنگ میراث علما و دانشمندان گذشته است که مایه عزت و افتخار ماست.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: طلاب علوم دینی وقتی وارد حوزه علمیه می‎شوند، اساتید به آنان توصیه می‎کنند که زندگی علمای گذشته را مطالعه سازند زیرا این اقدام موجب افزایش ارتباط آنان با فرهنگ گذشتگان می‎شود و ارزش آنچه که در اختیار دارند را بیشتر می‎دانند.

وی ادامه داد: علمای گذشته به علت کم بود امکانات تحت سخت‎ترین شرایط به کسب علم می‎پرداختند و نقل شده است که برخی از آنان شب را بیدار می‎ماندند و با نور ماه مطالعه می‎کردند.

تولیت آستان مقدس عباسی تاکید کرد که علمای بسیاری در راه انتقال علم از جان خود گذشتند و حوزه علمیه امروز کتاب‎های برخی از آنان را مطالعه می‎کنند.

وی افزود: امام صادق (ع) در هنگامی که از کنار برخی از اصحاب امام باقر (ع) می‎گذشت، فرمودند «اگر این افراد نبودند، آثار پدرم پراکنده می‎شدند»؛ واقعیت دوران کنونی نیز همین گونه است و اگر علما الان نبودند، علوم اسلامی به این شکل نبودند.

حجت الاسلام صافی تصریح کرد: بغداد صدها سال پیش یعنی در دوران شیخ کلینی، شیخ مفید، شیخ طوسی به «قلعه علم» و نجف به «سنگر علم» شهرت داشت./994/ب901/ف

ارسال نظرات