۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۵۵۹۳۹۵
گزارش نماز جمعه لبنان؛

از تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات تا لزوم مبارزه با فساد اداری

لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات و مبارزه با فساد، رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم، برنامه جامع حزب الله برای برون رفت از مشکلات مهمترین موضوعات نماز جمعه این هفته لبنان بود.
نماز جمعه لبنان - خطیبان جمعه لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، خطبای جمعه لبنان با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات از مردم خواستند تا انتخاب نمایندگان را بر مبنای شایسته سالاری قرار دهند. در ذیل به گزیده مهترین بیانات خطبای جمعه لبنان اشاره خواهیم کرد:

هیمنه استکبار در منطقه شکسته شد
آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه صیدای  لبنان در خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره به پیشرفت ارتش سوریه در منطقه غوطه شرقی تاکید کرد: ارتش سوریه با آزادی بخش‌های زیادی از این منطقه توانست مردم بیگناه اسیر تروریست‌ها را آزاد کند.

آیت الله نابلسی افزود: گروهک‌های تروریستی با حمایت و اشراف دولت‌های غربی و مزدوران منطقه‌ای و با نظارت سازمان اطلاعاتی اسرائیل(موساد) به آتش افروزی در منطقه می‌پردازند.

وی با بیان پایان دوران هیمنه و سیطره غرب و سازمان ملل متحد ورود ارتش ناتو را به منطقه‌ای که گروهک‌های تروریستی آن را به زندان غیرنظامیان و مکانی برای قتل و جنایت‌های خود تبدیل کردند به شدت محکوم کرد.

امام جمعه منطقه صیدای لبنان ادامه داد: جامعه جهانی در برابر اشغالگری خاک سوریه از سوی ارتش ترکیه ساکت مانده و چشم خود را به روی جنایت‌هایی که در عفرین انجام شده و نیز نقض تمامیت ارضی سوریه بسته‌اند.

آیت الله نابلسی در پایان اظهار داشت: امروز دستاورد بزرگی پیش روی ماست؛ دستاوردی که دشمنان سوریه را وادار کرد تا از طرح خود در تجزیه منطقه عقب نشینی کنند. عرصه برای پیروزی‌های قاطعانه ملت و دولت سوریه فراهم شده است.

برنامه جامع حزب الله برای حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی
حجت الاسلام شيخ علي دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله در خطبه‌های نماز جمعه بیروت مشارکت در انتخابات را یک وظیفه ملّی دانسته و خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات پارلمانی شد.

شیخ دعموش با اشاره به نبرد سیاسی دشمنان برای تضعیف مقاومت و دورساختن مردم از حزب الله گفت: دعوت به تحریم انتخابات یا بی‌رغبت ساختن مردم برای رأی دادن با هر بهانه و دستاویزی، آرزوی دشمنان کشور را براورده می‌سازد.

وی با بیان تلاش شبانه روزی دشمنان برای عدم مشارکت مردم در انتخابات و تشکیل پارلمانی ضعیف خاطر نشان کرد: مشارکت فعال و قوی در انتخابات برای تحقق پیروزی سیاسی دیگری در برابر آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و تکفیری‌ها لازم است.

نایب رییس شورای اجرایی حزب الله افزود: تروریست‌های تکفیری و سردمداران آنان تمام تلاش خود را برای آنکه حزب الله در معادلات داخلی و منطقه‌ای نقشی ایفا نکند، به کار بسته‌اند اما مردم با حمایت از ائتلاف حزب الله، أمل و الوفاء پاسخ قاطعی به آنان خواهند داد.

شیخ دعموش با اشاره به برنامه جامع و کامل حزب الله برای حل مشکلات و بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی کشور اظهار داشت: مهمترین مساله در مرحله پیش رو موضوع معیشت مردم و مبارزه با فساد است.

این مقام ارشد حزب الله ادامه داد: وضعیت اقتصادی و مالی کشور، حجم نقدینگی و سطح فساد موسسه‌های دولتی به اندازه‌ای است که کشور را تا مرحله نابودی کامل سوق داده است. حزب الله همانگونه که در مرحله حمایت از کشور در برابر تروریسم موفق ظاهر شد، تجربه‌های خود را در مساله معیشت و مبارزه با فساد در اختیار کشور قرار خواهد داد.

داعش برای تقسیم منطقه ایجاد شد
حجت الاسلام شيخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حساسیت اوضاع داخلی لبنان در اثر افزایش نزاع‌های سیاسی مردم را به آگاهی و هوشیاری نسبت به بازی تحریم مالی و منطقه‌ای فراخواند.

حجت الاسلام قبلان با تبیین تلاش برخی برای آسیب به کشور از طریق دستیابی به کرسی‌های پارلمانی هرگونه اقدام برای هدف قرار دادن ملت و دولت را به شدت محکوم کرد.

وی افزود: لبنان قربانی توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و همپیمان‌های عربی آنان است که داعش و النصرة را ایجاد کردند تا یک نمونه وحشیانه و خونخوار در تخریب چهره اسلام و فتنه انگیزی در امت اسلامی باشد.

امام جمعه برج البراجنه گفت: باید در تمامی میدان‌ها به ویژه انتخابات به مسؤولیت ملی خود در نجات کشور از  بازی‌های خانمان سوز اختلافات داخلی پایبند باشیم بنابراین با اراده آزاد و عزم جدی برای مبارزه با ظلم و فساد از آزمون سرنوشت ساز سربلند بیرون خواهیم آمد.

خطیب مسجد امام حسین(ع) ادامه داد: سکوت، بی‌توجهی و بی مبالاتی نسبت به سرنوشت کشور پذیرفتنی نیست. همه مسؤولیم که وظیفه خود را در قبال کشور به درستی انجام دهیم. فساد برخاسته از سیاست‌های قومیتی ـ مذهبی کشور را تا مرز فروپاشی سوق داده است.

حجت الاسلام قبلان با بیان ضرورت تغییر وضعیت کشور و برپایی کشوری قوی در بعد امنیتی، اقتصادی و سیاسی با انتخاب افراد صالح و شایسته اظهار داشت: ملت لبنان در برابر قانون برابر و مساوی هستند. قومیت، تعصب نژادی و مذهبی معنا ندارد بلکه باید به وحدتی دست یافت که بحران‌ها و چالش‌ها آن را از بین نبرد.

رأی مردم سرنوشت کشور را تعیین می‌کند
حجت الاسلام شيخ علي فضل الله در خطبه‌های نماز جمعه مسجد امامین حسنین منطقه حاره حریک با بیان لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پارلمانی از مردم درخواست کرد تا با تحقیق و بررسی تمامی جوانب کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

شیخ فضل الله با اشاره به انتشار لیست ائتلاف‌ها در هفته جاری گفت: اکنون که فرصت لازم جهت تحقیق برای انتخاب شایسته ترین افراد وجود دارد از مردم می‌خواهیم که به دور از شعارها و با تفکّر و بررسی کاندیدای شایسته را انتخاب کنند.

وی افزود: ملت لبنان باید بدانند که تعرفه‌های رأی که در صندوق قرار می‌گیرد یک برگه ساده نیست بلکه با آن افرادی انتخاب می‌شوند که هدایت کشور را در شرایط حساس و بحرانی منطقه به دست خواهند گرفت.

امام جمعه حاره حریک با بیان نیاز کشور به انتخاب افراد دارای رشد و آگاهی سیاسی، اقتصادی، حقوقی، امین، صادق، دغدغه‌مند نسبت به مشکلات و خواسته‌های مردم خاطر نشان کرد: باید کسانی انتخاب شوند که عزّت و سربلندی لبنان را بخواهند و مردم را فدای برخی جناح بازی و افراد خاص نکنند.

خطیب مسجد «الامامین الحسنین» ابراز داشت: کسانی که تا کنون در کرسی‌های حکومتی تکیه زدند باید گزارشی از دستاوردها و یا توجیه مناسبی برای عدم موفقیت ارائه دهند و کاندیدا نیز باید برنامه‌های جایگزین خود را به صورت شفاف و واقعی بیان کنند.

شیخ فضل الله با بیان آنکه این سطح از فساد و زد و بند سیاسی شایسته ملت لبنان نیست، تصریح کرد: مسؤولان حزب الله اعلام کردند که در عرصه مبارزه با فساد همان راهی را طی خواهند کرد که در جنگ علیه رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها پیمودند و به نظر همین شیوه صحیح است.

انتخاب نمایندگان بر مبنای شایسته سالاری باشد
حجت الاسلام شيخ علي ياسين رييس جمعيت علماي صور لبنان نيز در خطبه‌های نماز جمعه این منطقه با هشدار نسبت به افزایش بدهی دولت و نقدینگی از مسؤولان خواست تا اقدامات لازم را برای برون رفت از این مشکلات در مسیر تحقق مصحلت کشور انجام دهند.

وی افزود: این دوره از انتخابات پارلمانی نسبت به دوره‌های قبل این ویژگی مثبت را دارد که انتخاب کنندگان به دلیل طرح برنامه‌ها از سوی کاندیدا امکان انتخاب افراد شایسته را دارند.

شیخ یاسین با اشاره به برنامه‌های مختلف کاندیدا خاطر نشان کرد: برخی جریان‌های سیاسی برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که با میثاق زیست مشترک ملت لبنان تنافی داشته و در آن شاهد ایجاد اختلاف و چند دستگی میان مردم هستیم در حالی که برخی برنامه‌ها امیدها را در میان مردم زنده می‌کند.

رییس جمعیت علمای صور لبنان با ابراز تاسف از سوء استفاده برخی جریان‌ها از اعتقادات دینی اظهار داشت: از نظر سیاسی یک عیب بزرگ به شمار می‌آید که عده‌ای مسائل منطقه‌ای به ویژه مسأله فلسطین را به عنوان ابزاری برای کسب رأی به کار گیرند.

وی تصریح کرد: موضوعات منطقه‌ای، مساله فلسطین و مقاومت قابل تقلیل به مناظره‌های انتخاباتی نیست به ویژه آنکه ایستادگی علیه نقشه‌های صهیونیستی ـ آمریکایی در منطقه موضوعی مورد پذیرش برای همه جریان‌های سیاسی لبنان است.

پرهیز از اختلافات مذهبی و قومیتی در انتخابات
حجت الاسلام شيخ حسن شريفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه‌های نماز جمعه مسجد الصفا بیروت اعلام کرد که برگزاری انتخابات در موعد مقرّر قطعی است و تحریم یا برگزار نشدن انتخابات توهمی بیش نیست.

حجت الاسلام شریفه افزود: اگر بتوانیم با حکمت و درایت در انتخابات شرکت کنیم، این این انتخابات به نقطه عطفی در تاریخ کشور تبدیل شده که از طریق آن هرگونه دخالت‌ بیگانگان در امور کشور را قطع خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات و گزینش افراد شایسته و مورد اطمینان در اداره کشور خاطر نشان کرد: باید افرادی به مجلس راه یابند که به لبنان به عنوان یک کشور متحد و یکپارچه و نیز به سرزمینی عدالت محور و مبتنی بر تساوی در حقوق شهروندی اعتقاد داشته باشد.

امام جمعه مسجد الصفا با بیان اهمیت دوری از اختلافات قومیتی و مذهبی اظهار داشت: باید میان کسانی که توانایی اداره کشور با تکیه به ارتش، مقاومت و ملت را دارند و افرادی که به دنبال ایجاد فساد و سوء استفاده از قوانین جهت تضییع حقوق ملت و تامین حقوق افراد خاص هستند، تمییز و تفاوت قائل شویم.

دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تصریح کرد: باید کسانی انتخاب شوند که به هنگام سختی و مشکلات در کنار مردم ایستاده و آنان را فراموش نکنند، افرادی که به آبادانی کشور با شروع از زیرساخت‌ها و سپس مدارس و دانشگاه‌ها اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام شریفه با بیان لزوم بهبود شرایط اجتماعی و تقویت وحدت ملی ابراز داشت: انتخابات مرحله سرنوشت سازی برای کشور است. ما باید از امانتی که امام موسی صدر در اختیار ما قرار داد به درستی امانت داری کنیم. امانت ایشان حفظ وحدت و یکپارچگی لبنان بود.

لزوم در اولویت قرار دادن مبارزه با فساد
حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان در خطبه‌های نماز جمعه مسجد الکبیر منطقه عینثا بر ضرورت توجه به منافع کشور مطابق با قوانین کشوری تاکید کرد.

حجت الاسلام فضل الله با اشاره به لزوم جداسازی مشکلات و نیازهای مردم از دایره اختلافات سیاسی و انتخاباتی گفت: رشوه‌های انتخاباتی باید از نظام کشور حذف و انتخاب بر مبنای شایسته سالاری و توانایی های اخلاقی و علمی صورت بگیرد.

وی همچنین با بیان عدم استفاده سیاسی از مساله پناهندگان در بازی انتخابات خاطر نشان کرد: استفاده سیاسی و ابزاری از این پرونده به موازنه ملّی، معیارهای اخلاقی و انسانی آسیب جدی وارد می‌سازد.

رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان اظهار داشت: مبارزه با فساد باید اولویت مسؤولان در هر زمان و مکانی باشد نه آنکه در یک برهه زمانی بدان پرداخته شود. افرادی که در فساد دست داشتند باید به دور از دخالت‌های سیاسی تحت پیگرد و مجازات قرار گیرند.

خطیب جمعه مسجد الکبیر عینثا با هشدار نسبت به افزایش بهای برق و هزینه درمانی، توقف کشتار مردم فلسطین، سوریه و یمن و نیز حمایت از انسان‌های بیگناه و آوارگان جنگی را خواستار شد.

ایران حامی مقاومت است نه دشمن کشورهای عربی
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و امام جمعه منطقه صیدای لبنان در خطبه‌های امروز نماز جمعه خاطر نشان کرد که ملت ایران دوست و حامی مقاومت است نه دشمن کشورهای عربی.

شیخ حمود افزود: هر مسلمانی پس از مشاهده ذلّت و خفّت فردی که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند در برابر رییس جمهور دیوانه آمریکا احساس شرم و اهانت می‌کند که ثروت‌های مسلمانان را به غارت برده و به آنان توهین‌ می‌کند.

وی با اشاره به بی‌سابقه بودن اهانت‌ها به مسلمانان در زمان ترامپ گفت: رییس جمهور آمریکا به ثروت شما چشم دوخته است. او نیز اعلام کرده که عربستان مانند گاوی است که پس از دوشیدن، ذبحش می‌کنیم.

رییس جهانی اتحادیه علمای مقاومت خاطر نشان کرد: چرا چنین حکومتی که این میزان از ثروت و قدرت را دارد اینچنین ذلیلانه برخورد می‌کند. ضعف ایمان و فقدان عقل سبب شده تا آمریکا ما را قانع کند که قدرت در نزد آنان است.

امام جمعه صیدای لبنان با بیان آنکه قدرت، رزق و عزّت در دست خداست نه در آمریکا اظهار داشت: محمد بن سلمان به دلیل ضعف ایمان به توانایی خدا در نابودی اسرائیل ایمان ندارد بنابراین در راستای عادی سازی با اسرائیل گام بر می‌دارد.

شیخ حمود تصریح کرد: ولیعهد سعودی ایمان ندارد که مومنان برادران یکدیگرند که اگر ایمان داشت ایرانی را دشمن خود نمی‌دانست. این فکر را آمریکا در ذهن ملت‌های عربی جای داد که ایران دشمن آنان است اما ایران همپیمان مقاومت است و به نابودی اسرائیل ایمان قلبی دارد.

مبارزه با فساد از صندوق رأی آغاز می‌شود
شیخ صهیب بلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت در خطبه‌های مسجد ابراهیم منطقه صیدا از گروه‌های مختلف سیاسی لبنان خواست تا به دعوت سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله در مبارزه با فساد پاسخ مثبت دهند.

شیخ حبلی با اشاره به ضرورت مبارزه با فساد تاکید کرد که این شعار باید سرلوحه مرحله سیاسی پیش رو باشد زیرا مبارزه با فساد مهمترین اولویت کشور است و اهمیت آن از مبارزه با دشمن و حفظ وحدت اراضی کشور کمتر نیست.

وی افزود: مبارزه با فساد از صندوق‌های رأی پارلمانی آغاز می‌شود زیرا شهروندان خود مسؤول انتخاب طبقه سیاسی حاکم هستند که به مجلس راه یافته و چهارسال امور کشور را به دست می‌گیرد.

عالم اهل سنت لبنان خاطر نشان کرد: انتخاب نمایندگان باید مبتنی بر آگاهی باشد. باید افرادی انتخاب شوند که توانایی صیانت کشور در بعد امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را داشته و ضمن مبارزه با فساد از هدر رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری میکنند.

عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت در پایان با اشاره به موفقیت ارتش سوریه در سیطره بر بخش قابل توجهی از غوطه شرقی و آزادسازی آن از چنگال تروریست‌ها اظهار داشت که این پیروزی نتیجه پایداری ملت سوریه و اعتماد دولت به ارتش و مردم است./981/ب950/ر

ارسال نظرات