۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۵۷۸۵۳

گزارشی از اجلاسیه مدیران مدارس علمیه کشور در قم

اجلاسیه مدیران مدارس علمیه سراسر کشور با حضور علما،شخصیت های برجسته حوزوی و با سخنرانی آیت الله اعرافی،‌ آیت الله مروی و معاونان مرکز مدیریت حوزه ها در شهر مقدس قم برگزار شد.
اجلاسیه مدیران مدارس علمیه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاسیه مدیران مدارس علمیه سراسر کشور از صبح امروز در شهر مقدس قم با حضور شخصیت های برجسته حوزوی، علما، مدیران، اعضای شورای عالی، اعضای جامعه مدرسین و دیگر شخصیت ها آغاز به کار کرد.

این اجلاسیه با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، آیت الله مروی عضو شورای عالی حوزه و حجج اسلام والمسلمین رستم نژاد و ملکی و همچنین مدیران مدارس علمیه سراسر کشور امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

برای سنن علمی و تاریخی حوزه علمیه ارزش قائل شویم

بر اساس این گزارش، آیت الله اعرافی در این اجلاسیه با اشاره به این که مدیریت جدید حوزه های علمیه درصدد محقق کردن دو هدف است، گفت: این اهداف عبارت از به نتیجه رساندن طرح های سابق و طراحی برنامه های جدید و اجرای آن ها هستند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: امروزه در حوزه علمیه قم بانکی از ایده های ناب از سخنان بزرگان را شاهد هستیم و تلاش  مدیریت جدید و معاونین این بوده که همه نقد و نظرات را برای رشد حوزه شنیده و اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای تربیت مدرسه تراز یک سلسله مشخصه هایی نیاز داریم که اصل اول این تحول آن است که باید برای سنن علمی و تاریخی حوزه علمیه ارزش قائل شویم، بنابراین باید به گونه ای فعالیت کنیم که وقتی یک طلبه وارد حوزه می شود، احساس هویت و اصالت حوزوی داشته باشد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: استاد و طلبه تراز کسی است که برای هویت حوزه ارزش قائل باشند و نگاهش به غیر حوزه نباشد و به عمق بخشی عملی و تهذیبی خود غنا دهد.

رسیدن به حوزه تراز انقلاب مبتنی بر اخلاق مداری اساتید و مدیران است

آیت الله مروی در ادامه با بیان این که باید سیاست اقناع بر مدارس علمیه حاکم باشد، از نظامند نبودن مباحث اخلاقی و تهذیبی و تربیتی در مدارس علمیه انتقاد کرد و گفت: باید مدیران بر بحث تهذیب و اخلاق در همه مسائل اشرافیت کامل داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان این که استاد درس خاص بودن کار درستی نیست، تصریح کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند نمی توانیم شاهد تربیت طلبه تراز انقلابی باشیم.

وی افزود: اگر طلبه تراز می خواهیم همه اساتید و مدیران باید به بحث اخلاقی و تهذیبی اشرافیت داشته و خود را موظف به بیان مباحث اخلاقی در کلاس درس بدانند.

راه اندازی بیش از 170 گروه علمی در مدارس علمیه

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در ادامه از راه اندازی بیش از 170 گروه علمی در مدارس علمیه خبر داد و عنوان داشت: تقویت علمی اساتید و راه اندازی گرو ه های علمی و تربیتی از جمله این موارد است. تا کنون بیش از 170 گروه علمی و تربیتی در 92 مدرسه علمیه کشور به معاونت آموزش معرفی شده اند.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه بحث تحول حوزه از منویات رهبر انقلاب، مراجع و بزرگان حوزه بوده و این پرچم را مدیریت جدید به دست گرفته است، اضافه کرد: برای تحول در حوزه سهم آموزش بیش از همه است.

وی با اشاره به این که برای رشد علمی و تحول حوزه، نیازمند تعریف افق، طراحی ها برنامه و سیاست و راهبردهایی هستیم، به مهم ترین راهبردها و رویکرد دوره جدید در موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: اولین سیاست، ایجاد فضای مناسبتی برای بهره گیری از فکر جمعی و مشارکت مدارس و اساتید در امور آموزشی است. مدرسه جایی است که همه چیز در آن شکل می گیرد و خط فرمان است. باید نظر دهنده باشند.

رویکرد علمی و تهذیبی تنها نمره و اجبار نباشد

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که برای اثرگذاری در مباحث تربیتی و اخلاقی، نگاه به مباحث اخلاقی باید عوض و ویژه شود، گفت: برای این امر کارهای باید انجام شود، اساتیدی معین شوند، طرح های تربیتی ارائه و اجرا شود. این مسئله الان به تصویب شورای عالی رسیده است؛ نباید رویکرد علمی و تهذیبی تنها نمره و اجبار باشد، بلکه باید هدف ایجاد انگیزه و عشق و عقبه فکری باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: در  اجلاسیه گذشته معاونین تهذیبی و مدیران مدارس علمیه، طرح تربیتی ارائه و تبیین شده است و الان شاهد اجرایی طرح جامع تربیتی در مدارس علمیه هستیم.

وی عنوان کرد: این طرح مدتی است در مدارس علمیه قم آغاز شده است و اساسا اجرای طرح به تغییر نگاه برمی گردد. مدیر باید مسئول برنامه تهذیبی باشد. مدیر موفق کسی است که نگاه تربیتی و رفتاری داشته باشد. اگر این نگاه شد، شاهد اجرای درست طرح جامع تربیتی خواهیم بود و در اجرای این طرح تنها مدیران، مسئول خواهند بود.

گفتنی است، این اجلاسیه که امروز در قم آغاز به کار کرده، فردا نیز ادامه خواهد داشت و مسائل مختلف حوزه های علمیه در کمیسیون های تخصصی به بحث گذاشته می شود. /841/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات