۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۵۷۸۱۰
رییس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات:

علم کلام در مراکز علمی مغفول مانده است

حجت الاسلام رضایی مهر علم کلام را از مظاهر شکوفایی تمدن اسلامی دانست و نسبت به مغفول ماندن آن در مراکز علمی ابراز تاسف کرد.
حجت الاسلام رضایی مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نرم افزار «پاسخ» ویژه کلام اسلامی از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی برگزار شد.

حجت الاسلام رضایی مهر رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در این مراسم با اشاره به این که در این مرکز کارهای علمی، فرهنگی و تمدنی در حوزه علوم اسلامی صورت می گیرد، ابراز داشت: امروز نیز نرم افزار جامع کلام رونمایی می شود که همه نرم افزارهای ما عنوان کلی «پاسخ» را نیز در خود جای داده است.

وی افزود: همه می دانیم موضوعات علوم جدای از این که منشأ تمایز علوم هستند، معیار شناسایی ارزش علوم نیز هستند، یعنی شرافت هر علمی از رهگذر موضوعات آنها مشخص می شود و یکی از موضوعاتی که به لحاظ موضوع در اوج اهمیت است، علم کلام است.

حجت الاسلام رضایی مهر عنوان کرد: موضوع علم کلام ذات و صفات خداوند است که اشرف موجودات به شمار می روند و البته اهداف و فواید و ابزار این علم نیز بر جایگاه علم کلام افزوده است تا جایی که در سیره علمی و عملی اهل بیت(ع) نیز جایگاه بلندی پیدا کرده است.

وی با بیان این که دفاع از عقاید دینی و مرزهای عقیدتی اسلام از اهداف مقدسه انبیاء و ائمه طاهرین بوده است، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند: «بهترین و واجب ترین فریضه بر انسان شناخت خدا و اقرار به عبودیت او است» همین مسلک شیوه متکلمان زمان های بعد بوده است.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات یادآور شد: امام صادق(ع) شاگردان بسیار زیادی داشتند ولی متکلمان از شاگردان حضرت بیشتر مورد عنایت و توجه ایشان بودند که از جمله آنها می توان به هشام بن حکم اشاره کرد و تعریفات حضرت از هشام بن حکم به دلیل مهارت ویژه او در علم کلام و مناظرات او در دفاع از وجود خدا و صفات خداوند بود.

وی بیان داشت: محقق طوسی اساس همه علوم دینی را علم اصول عقاید دانسته اند، زیرا مسائل آن بر محور یقین استوار شده است و دیگر علوم بدون کلام مثل بنای بدون پایه است و شیخ طبرسی در تفسیر مجمع البیان دفاع متکلمان از آموزه های دینی را جهاد اکبر عنوان کرده است.

حجت الاسلام رضایی مهر با تأکید بر این که عمده سؤالات و شبهات و چالش های فکری و فرهنگی و اختلافات بین جوامع قدیم و جدید اسلامی و غیر اسلامی که منجر به فجایع دردناک شده، منشأ اعتقادی داشته است، گفت: اگر امام حسین(ع) به قربانگاه می رود به دلیل همین اختلافات اعتقادی بود، اعتقادی که تضعیف آن مساوی سرگردانی در بادی حیرت و گمراهی است.

وی تصریح کرد: بدون تردید یکی از مظاهر اصلی و مؤلفه های مهم شکوفایی تمدن اسلامی علم کلام است ولی در مواردی توجه به این علم شریف و فقه اکبر مغفول مانده است و کاری که امروز رونمایی می شود یک قدم کوچکی در همین مسیر است.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ابراز داشت: وظیفه همه ما دفاع از عقاید دینی است ولی این کار یعنی دفاع از عقاید تشیع به ویژه در فضاهای مجازی بسیار ضروری است و دفاع در قالب تبیین، تبلیغ و پاسخ به شبهات مخالفان از اهمیت دوچندان برخوردار است./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات