۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۵۴۸۸۶
سخنران حرم رضوی:

تعلیم و تربیت از حقوق مردم بر گردن حاکم اسلامی است

استاد حوزه علمیه خراسان تعلیم و تربیت را از حقوق مردم بر گردن حاکم اسلامی دانست و گفت: بنابر فرمایش امیرمومنان(ع) آموزش و برطرف کردن جهل مردم نیاز و حق مبرم مردم بر گردن والیان است.
رضائی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه خراسان و سخنران حرم رضوی، ظهر امروز در سخنرانی پیش از نماز ظهر بارگاه منور رضوی با تشریح حقوق مردم بر گردن حاکمان جامعه اسلامی گفت: امیرمومنان(ع) فرمودند که شما مردم از من چهار حق طلب دارید و من نیز از شما چهار حق طلب دارم.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به نخستین حق مردم بر گردن حاکم جامعه افزود: امیرمومنان(ع) می فرمایند: «اولین حقی که شما بر گردن من دارید این است که نسبت به شما ناصح، خیرخواه و دلسوز باشم». رسول خدا(ص) نیز فرمودند: «من و علی پدران این امت هستیم». میان مردم و والی رابطه ای عاطفی و حمایتی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: امیرمومنان(ع) در جمله ای نیز در این رابطه می فرمایند: «آیا من باید به همین لقب امیرمومنان راضی باشم و با مومنان در سختی ها همراه نباشم؟ من می توانم از بهترین غذاها اطعام کنم اما هیهات از نفس! شاید کسانی باشند که غذای سیر نخورده باشند و برخی مردم  آرزوی داشتن قرص نانی را داشته باشند».

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه امیرمومنان(ع) مسؤولیت ها را امانتی بر گردن کارگزاران می دانند تصریح کرد: ایشان به کارگزاران خود هشدار می دهند که مبادا گمان کنند که مسئولیت ها شکار و طعمه ای برای آنان است. ایشان همچنان به آنان متذکر می شوند که باید به فکر باشند که باید این امانت را به صاحبان آن بازگردانند.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به تقسیم عادلانه ثروت های عمومی در بین مردم به عنوان دومین حق مردم بر گردن والی افزود: انفال به معنی ثروت های عمومی است و باید آن را میان مردم به طور عادلانه تقسیم کرد. در توزیع ثروت عمومی در جامعه اسلامی نباید به دسته بندی هایی از قبیل شهری روستایی توجه کرد.

وی آموزش و رشد علمی را سومین حق مردم دانست و خاطر نشان کرد: بنابر فرمایش امیرمومنان(ع) آموزش و برطرف کردن جهل مردم نیاز و حق مبرم مردم بر  گردن والیان است. البته نمی توان با وجود تبعیض در توزیع ثروت عمومی رشد علمی را از همه جامعه به طور یکسان انتظار داشت.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه حق چهارم امت مدیریت رشد تربیتی مردم توسط حاکم است تصریح کرد: جامعه اسلامی با مدیریت والی الهی باید دارای رشد الهی ملموسی باشد و ارزش های دینی در اوج شکوفایی خود باشند. 

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: حاکم الهی تنها نقش رییس‌جمهور را در حکومت ایفا نمی کند و فقط با جسم مردم سر و کار ندارد، بلکه باید جان مردم را نیز اعتلا بخشد و خود راه های پر پیچ و خم مبارزه با نفس و تقرب الهی را به خوبی بشناسد.

وی حکومت امام زمان(ع) را حکومتی الهی دانست و خاطر نشان کرد: در عهد حکومت ایشان تنها دنیای مردم آباد نمی شود، بلکه جان های مردم نیز آباد و عقل آنان کامل می شود. حجت خدا عقل انسان ها را به کمال می رساند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات