۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۵۵۴۱۹۲
تولیت آستان قدس رضوی:

تواضع در برابر حق سبب سربلندی در برابر دشمن می شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تواضع در برابر حق و خداوند را سبب سربلندی در برابر دشمنان دانست و گفت: محور همه پلیدی ها خودبینی، خودخواهی و خودپرستی است.
آیت الله رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در سخنرانی رواق امام خمینی(ره) بارگاه منور رضوی گفت: مؤمن اهل سجده و تسبیح پروردگار و تواضع در برابر حق است؛ روحیه او استکباری و شیطانی نیست و در نفس خویش تفرعنی احساس نمی کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به هشدار قرآن در مورد زندگی فرعونی و قارونی افزود: محور همه پلیدی ها خودبینی، خود خواهی و خودپرستی است اما اگر فردی خودستان شد و در برابر حق متواضع بود در برابر دشمن ترسی در خود احساس نمی کند.

وی خواندن پروردگار با حالت خوف و رجا را یکی از ویژگی های مؤمنان دانست و خاطر نشان کرد: ترس زیاد انسان را دچار یاس و امید زیاد او را دچار غرور و غفلت می کند و بهترین حالت برای انسان مؤمن، بودن میان این دو حالت نسبت به پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با برشمردن انفاق به عنوان یکی از صفات رفتاری مؤمنان تصریح کرد: بهترین وسیله قرب به خداوند بعد از انجام واجبات و ترک محرمات گره گشایی و دستگیری از دیگران است. انفاق از آنچه که خداوند رزق داده است صورت می پذیرد و رزق می تواند علم و توانایی های دیگری غیر از پول نیز باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: بالاترین نوع انفاق انفاق برای خدا است که از انفاق منفعت طلبانه و انفاق انسان دوستانه برتری دارد.

وی مخفی انجام دادن اعمال خیر را دارای اجری عظیم دانست و خاطر نشان کرد: انفاق و عبادت مخفیانه در قرآن کریم موجب پاداشی عظیم است که موجب جاری شدن اشک شوق مؤمن در هنگام مواجهه با آن است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با برشمردن انواع ظلم تصریح کرد: ظلم اقسامی دارد که ظلم به خود، دیگران، طبیعت و خداوند از انواع آن هستند. خطر ظالم شدن به اندازه ای است که امام سجاد(ع) به خداوند می فرمایند: «خدایا به من توفیق ده تا در برابر بازخواست هایی که از عمر، جوانی و مال من می کنی در برابر تو پاسخ داشته باشم».

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت خالص کردن نیت خدمت به خلق افزود: امروزه همه قدرت طلبان نیت خود را از اعمال قدرت خدمت به دیگران بیان می کنند اما بزرگ ترین ضایع کنندگان حقوق انسان ها هستند؛ نیت خالص خیر در خدمت به دیگران را باید از اهل بیت(ع) فرا گرفت./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات