۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۵۳۷۵۸
نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

کسی که به وظایف ایمانی خود بی‌اعتنا باشد شرایط سختی در قیامت دارد

نماینده ولی‌فقیه در قزوین گفت: در روز قیامت ستمکاران در یک عذابی که عذاب مقیم است قرار می‌گیرند، عذابی که موقتی نیست و دوام دارد یعنی بنا نیست که بساطش جمع شود از این رو، آن کسی که به وظایف ایمانی و الهی خود بی‌اعتنا بوده در آنجا در شرایط سختی قرار دارد.
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد با اشاره به آیه 37 سوره الرحمن گفت: در این آیه در خصوص شکافته شدن آسمان چنین آمده است «پس آسمان از هم شکافد و چون چرم گلگون شود».

وی در ادامه با اشاره به تفسیر آیه 37 سوره الرحمن افزود: وقتی که آسمان منشق می‌شود و انشقاق اتفاق می‌افتد کوه‌ها و ستاره‌ها و سیارات همه مانند آرد و گرد و غبار می‌شوند البته قرآن در برخی جاها می‌فرماید که کوه‌هایی که به عنوان مهم‌ترین اجرام و اجسام زمین در مقابل چشمان شما بودند تبدیل به سراب می‌شوند.

این استاد تفسیر در ادامه با بیان اینکه انشقاق آسمان با دمیده شدن نفخ صور واقع می‌شود اظهار کرد: وقتی که آسمان‌ها به هم می‌ریزد و آن انشقاق اتفاق می‌افتد می‌بینید آنهایی که در دنیا بدی کردند گنه‌کاران و طفیان‌گران به آتش جهنم عرضه شده و در یک حالت ذلت و زبونی قرار می‌گیرند در حقیقت این افراد زیانکارانی هستند که روز قیامت خود و نزدیکان‌شان را تباه کرده‌اند.

وی در ادامه عذاب قیامت را برای ستم‌کاران عذابی مقیم دانست و خاطرنشان کرد: در روز قیامت ستمکاران در یک عذابی که عذاب مقیم است قرار می‌گیرند مقیم یعنی عذابی که مقاومت و ایستادگی دارد یعنی بنا نیست که بساطش جمع شود موقتی نیست و دوام دارد از این رو، آن کسی که به وظایف ایمانی و الهی خود بی‌اعتنا بوده در آنجا در شرایط سختی قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه برداشت علامه طباطبایی پیرامون آیه 37 سوره الرحمن حاکی از کنایه‌ای بودن آیه است گفت: علامه می‌فرماید شاید منظور این باشد که در آن روز ابر جهل کنار می‌رود و عالم آسمان برای انسان آشکار می‌شود و ساکنان آسمان که ملائکه هستند مشهود انسان می‌شوند و به زمین ما که موطن انسان است نزول می‌کنند.

امام جمعه قزوین در ادامه با بیان اینکه زمانی که انشقاق آسمان اتفاق می‌افتد هشت ملک هشت فرشته و هشت حامل عرش بیاناتی را به خداوند متعال عرضه می‌دارند ابراز کرد: ذکر چهار فرشته این است که خدایا تو منزه هستی تو را حمد می‌کنیم به خاطر عفو و بخشش پس از قدرت یعنی ما قدرت تو را می‌بینیم اگر قدرت تو را باور هم نکرده بودیم این وضعیت بهم‌ریختگی عالم که پیش آمد و قدرت تو را فهمیدیم باز هم تو را ستایش کرده و امیدوار به حمد پس از قدرت تو هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ذکر چهار فرشته دوم و سوم اضافه کرد: این گروه خطاب به خداوند می‌گویند خدایا تو علم داشتی دیدی که ما چگونه با بندگانت رفتار کردیم ما علم تو را می‌دانیم که همه چیز ما را دیدی و خبر داری اما ستایش می‌کنیم تو را به خاطر حلم پس از علمت با اینکه می‌دانی اما حلیم هستی و با بندگان خودت به گونه دیگری رفتار می‌کنی.

این استاد تفسیر در ادامه با بیان اینکه هشت نگهبان نگهدار و حمل‌کننده عرش هستند افزود: پیرامون نگهبانان نگهدار و حمل کننده عرش احادیث مختلفی آمده است از جمله اینکه فرمودند حاملان عرش هشت تا هستند، چهار فرشته از اولین و چهار فرشته آنها از آخرین هستند نوح و ابراهیم و موسی و عیسی از اولین‌های حاملان عرش و محمد و علی و حسن و حسین از آن چهارتایی هستند که بعد می‌آیند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنگام انشقاق آسمان فزع اکبر در عالم طنین‌انداز خواهد شد عنوان کرد: فزع اکبر یک فریاد و صحیه‌ بلند آسمانی است که در عالم طنین انداخته و هیچ میتی نیست مگر اینکه با آن فریاد از جایش بلند می‌شود و هیچ زنده‌ای هم نیست مگر اینکه با این فریاد می‌میرد مانند اینکه عالم زیر و رو می‌شود مگر کسی را که خداوند متعال استثنا کرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه افزود: پس از این صیحه و صور نخست صور و فریاد دیگری طنین می‌اندازد آن جمعیتی هم که با آن صیحه نخست مرده بودند آنها هم بلند می‌شوند و برمی‌خیزند و همه در صف قرار می‌گیرند، آسمان و زمین بهم ریخته و کوه‌ها متلاشی می‌شوند و شعله‌های آتش فوران می‌کند.

وی در پایان گفت: در آستانه فرارسیدن قیامت هیچ موجودی که جان دارد باقی نمی‌ماند مگر اینکه جانش از او جدا می‌شود، تمام انسان‌ها گناهان خود را به یاد آورده و تمام هوش و حواس‌شان متوجه خودشان می‌شود در آن روز بزرگ هر کسی دل‌مشغولی‌هایی دارد که او را مشغول خودش می‌کند و به او فرصت نمی‌دهد که به دیگران بپردازد./۸۷۳/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات