۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۵۳۷۲۶
گزارش تحلیلی رسا؛

حمایت از منافقین به نام دفاع از دموکراسی/ رضا پهلوی بازی‌گردان طرح عربستان

عربستان سعودی در حالی از دشمنان جمهوری اسلامی ایران با شعار دفاع از دموکراسی حمایت می‌کند که شدیدترین مجازات‌ها را برای مخالفان سیاسی خود در نظر گرفته است.
عربستان آل سعود

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در ایام الله دهه فجر و در آستانه فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) شاهد پخش برنامه‌های مختلف از رسانه‌ها پیرامون سال‌های انقلاب و چگونگی پیروزی این انقلاب شکوهمند هستیم.

در میان سخنان و تحلیل‌های مختلف از انقلاب اسلامی ایران در شبکه‌ها و رسانه‌های متعدّد داخلی و خارجی، آنچه که نظر برخی تحلیل‌گران سیاسی منطقه را به خود جلب کرده است، موضوع ظهور رضا پهلوی فرزند محمد رضا پهلوی در رسانه‌ها و سخن گفتن در مناسبت‌های مختلف از وقایع درون ایران است.

شاید به نظر برسد که اپوزسیون‌ها و دشمنان قسم خورده نظام مقدّس جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها همواره در برنامه‌های گوناگون علیه جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، عملکرد نظام و .... سخن گفته‌اند و سخنان رضا پهلوی نیز در این راستا تفسیر می‌شود هرچند که این سخن اجمالا صحیح است اما نکته اساسی که پرسش‌های فراوانی را برای بسیاری از کارشناسان سیاسی منطقه‌ای به همراه داشته، ظهور رضا پهلوی در عرصه سیاست در سایه چتر حمایتی عربستان سعودی است.

عربستان سعودی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بارها از دشمنان جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است و اگر بخواهیم تنها به یک شاهد برای این ادعا اکتفا کنییم باید به حضور ترکی الفیصل رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در جمع نشست سالانه مجاهدین خلق اشاره کرد؛ حضوری که توجه همگان را به حمایت مالی هنگفت عربستان از این سازمان تروریستی به واسطه ترکی الفیصل جلب کرد.

مساله اما تنها به حمایت مالی یا رسانه‌ای از دشمنان جمهوری اسلامی ایران ختم نمی‌شود بلکه به اعتقاد برخی کارشناسان عربستان سعودی دست دوستی به سوی مجاهدان خلق و اپوزوسیون‌ها دراز کرده و با آنان در براندازی نظام ولایت فقیه هم قسم شده است. این نکته را رضا پهلوی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های سعودی به صراحت بیان کرده و گفت: «من این تعهّد را می‌دهم که اگر نظام سیاسی ایران تغییر کند دست دوستی و صلح را به همسایگان عربی و در رأس آن عربستان سعودی دراز کنم.»

این سخن به وضوح نشان از برقراری توافق میان دو طرف دارد و اگر بخواهیم در عمق این ارتباط تامّل کنیم می‌توان دو تفسیر را مطرح کرد: مطابق تفسیر اول عربستان سعودی با فشار به مخالفان و معارضان و حمایت از آنان به دنبال استخدام سازمان‌ها و گروه‌ها برآمده تا به بر حکومت‌ها و ملت‌های مختلف تاثیر گذاشته و به منافع خود دست یابد. در تفسیر دوم و به اعتقاد برخی کارشناسان، دشمنان و معاندان نظام اسلامی می‌دانند که در عمل موفقیتی به دست نخواهند آورد اما عربستان سعودی با حمایت مادی و رسانه‌ای از دشمنان به چشم «گاوی شیرده» به آنان نظر می‌کند.

پارادوکس دموکراسی و نظام سعودی
عربستان سعودی در حالی از مخالفان جمهوری اسلامی با نام مدافعان دموکراسی، آزادی، برابری و عدالت اجتماعی دفاع می‌کند که خود بسیاری از کسانی که در درون خاک عربستان به دنبال اصلاحات اجتماعی، آزادی بیان و مطبوعات و دموکراسی هستند را به شدت سرکوب می‌کند. شاید خوانندگان با برخی شخصیت‌های معارض رژیم قبیله‌ای سعودی مانند سعد الفقیه و یا محمد المسعری آشنا باشند که تنها به دلیل مخالفت با ظلم و تبعیض، بی‌عدالتی و فساد، موروثی بودن حکومت، غارت ثروت ملّی و ... حق بازگشت به کشورشان را ندارند.

هنگامی که سخن از مخالفان رژیم آل‌سعود به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود سلسله‌ای از سرکوب‌ها و کشتارهای خونین مخالفان داخلی و خارجی است. بزرگترین گواه بر این مطلب نیز ربوده شدن سه شاهزاده و امیر سعودی (سلطان بن تركي بن عبد العزيز، تركي بن بندر آل سعود، سعود بن سيف النصر) است که به دلیل انتقاد از جنایت‌های داخلی و تلاش برای رفع تبعیض در کشور ربوده شده و تا کنون مشخص نشده که آیا مرده و یا هنوز در قید حیات هستند.

 این سه شخص تنها برخی از افرادی هستند که در طی این سال‌ها یا از عرصه سیاست کنار زده شده، یا به زندان افکنده شده و یا به صورت نامعلومی کشته شدند. با آنکه آل‌سعود با به راه انداختن خیمه شب بازی و انجام چندین اصلاحات اجتماعی در مدت زمان اندک مانند اجازه رانندگی کردن به زنان، حضور در ورزشگاه‌ها و ... در صدد اثبات این مطلب است که عربستان کشوری دموکراتیک با آزادی‌های اجتماعی است اما به عقیده نگارنده این اقدامات در پوششی صوری و برای فرار از فشار افکار عمومی انجام شده است.

مهمتر آنکه با وجود چنین اقداماتی اما همچنان صورت مساله باقی است. عربستان سعودی که مدّعی حمایت از دموکراسی در جهان است، با تصویب قانون جرایم الکترونیکی و سخت‌گیری در اجرای آن اجازه هرگونه انتقاد به حکومت را از فعالان و نخبگان سیاسی را نداده و با منتقدان به شدت برخورد می‌کند. بازداشت، زندان و تبعید بخشی از احکامی است که علیه افرادی که به ایراد نظر در عرصه سیاست بپردازند، تحمیل می‌شود. بنابر این مسؤولان سعودی حق سخن راندن از دموکراسی و حمایت از آن را ندارند چه آنکه «فاقد شیء معطی شیء» نمی‌شود./981/ب952/ر

محمد رایجی پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات