۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۵۲۹۷۱

نگاهی بر کتاب «عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال»

دغدغه اصلی نویسندگان در کتاب «عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال» آن است تا جایگاه عدالت را از دو منظر اسلامی و دموکراسی لیبرال بررسی کنند.
کتاب «عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال» به قلم سیدمحمدرضا شریعتمدار و سیدکاظم سیدباقری به همت کانون اندیشه جوان و نشر معارف منتشر ش خبرنگارده است.

نویسنده در  مقدمه درباره این کتاب چنین آمده است:

مفهوم بنیادین عدالت به مثابه دغدغه­ای خاموشی­ناپذیری در تاریخ اندیشه­ورزی سیاسی ـ اجتماعی،  آوردگاه بحث و نظر اندیشمندان بوده است. عدالت مبتنی بر پی‌رنگ اصول دموکراسی لیبرال سرانجامبه سامان خود را در تأمین همه نیازهای فرد می‌جوید؛ اما عدالت در رویکرد مردم سالاری دینی و خاستگاه اسلامی­اش از ریشه­های خلقت فطری این نیاز در انسان معنا می­گیرد.

 دغدغه اثر حاضر آن است تا جایگاه عدالت را از دو منظر اسلامی و دموکراسی لیبرال بررسی کند و به سؤالاتی مانند اصول دموکراسی لیبرال و مردم سالاری دینی پاسخ دهد.

نویسندگان این کتاب را در هفت گفتار تنظیم کرده‌اند، آنها در گفتارهای اول و دوم به تبیین مفاهیم بحث و اصول نظری هر یک از مکاتب پرداخته‌اند؛  و همچنین نگارندگان در گفتارهای سوم، چهارم و پنجم به نگرش هریک از این دو مکتب به عدالت، اشاره کرده‌اند و نظرگاه هریک به عدالت را  بررسی کردهاند.

 بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، پس از روشن شدن مرزهای مردم سالاری دینی و جداسازی آن از دموکراسی لیبرال، نویسندگان  در گفتار ششم، عدالت را از منظر دو مکتب، مورد مقایسه قرار داده­اند و همچنین آنها در گفتار هفتم به بررسی ساز و کارهای تأمین عدالت اجتماعی از منظر مردم‌سالاری دینی پرداخته­اند.

نشر معارف،  کتاب «عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال»  را در 160 صفحه و به قیمت 8000 تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات