۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۵۲۵۰۱
نماینده آیت الله سیستانی:

شبکه‎های اجتماعی از آفات زبان خطرناک‎تر است

نماینده حضرت آیت الله سیستانی خاطرنشان کرد که شبکه‎اجتماعی به علت انتشار اکاذیب از آسیب‎های بسیار زیادی برخوردار است.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در صحن مطهر امام حسین (ع) برگزار شد، گفت: اسلام بر برقراری روابط اجتماعی در جهت حفظ جامعه در مقابل مشکلات و خطرهای موجود تاکید بسیاری دارد.

وی نسبت به هر بی توجهی به نظام و همزیستی اجتماعی و فرهنگی هشدار داد و افزود: توسعه و پیشرفت فرد و جامعه از آثار و برکات افزایش روابط اجتماعی است.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: نظام همزیستی اجتماعی میان مؤمنان به منظور فراهم آوردن وظایف فردی به وجود می آید و در عین حال خطراتی وجود دارد که نظام اجتماعی را تهدید می کند و منجر به تضعیف انسجام اجتماعی می شود.

وی اضافه کرد: تعصب، خود برتربینی و استفاده از خشونت علیه دیگران بخشی از اموری هستند که سلامت نظام اجتماعی را به شدت تهدید می‎کند.

تولیت شرعی آستان مقدس حسینی بیان داشت: انسان در رفتار و کلام خود باید از شیوه‎های نیکو استفاده کند. اسلام نسبت به استفاده از هرگونه خشونت هشدار داده است زیرا مشکلات را پیچیده‎تر می‎کند. گاهی برخی از مشکلات و اختلافات بسیار ساده هستند ولی حل این مسائل با خشونت سبب پیچیدگی بیشتر آن می‎شود.

وی ادامه داد: گفت‎وگو منفی، نقد غیر سازنده و نیش زبان از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت اجتماعی است. نقد سازنده موجب رفع کاستی ها، لغزش ها و رفتار های نامناسب می شود.

حجت الاسلام کربلایی تاکید کرد که گفت‎وگو نباید با تمسخر و تحقیر همراه باشد. فرهنگ گفت‎و‎گو اغلب در محافل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ما وجود ندارد و در بسیاری از موارد برای اصول گفت‎وگو اهمیتی قائل نیستند و به صورت سطحی با آن رفتار می‎کنند، بنابراین ما به گفت‎وگو‎های دقیق، مثبت و انتقاد‎های سازنده نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اجتماعی از آفات زبان نشات می‎گیرد، اظهار داشت: شبکه‎های اجتماعی حتی از زبان هم خطرناک‎تر هستند. انتشار اکاذیب و افترا یکی از خطرهای شبکه‎های مجازی است./994/ب901/ف

ارسال نظرات