۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۴۵۴۰۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

از وخامت حال شیخ زکزاکی تا اتهامات عجیب و غریب علیه شیخ سلمان

عضو ارشد حرکت اسلامی نیجریه تصریح کرد: متأسفانه شیخ زکزاکی چشم چپ خود را بر اثر حمله نظامیان در دو سال قبل از دست داده‌اند و چشم راستشان نیز با مشکل مواجه است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

فعالیت گسترده علمای شیعه و سنی لبنان در دفاع از قدس
شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل اسلامی لبنان مساله فلسطین را مهمترین مساله مسلمانان خواند و از گروه های فلسطینی خواست به خداوند متعال توکل کرده و عملیات نظامی خود را در برابر دشمن صهیونیستی گسترش دهند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله از دستاوردهای مقاومت به عنوان عامل شگفتی رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت: رژیم صهیونیستی معاهده های مختلفی نظیر کمپ دیوید را امضا کرد اما هیچگاه نتوانست عادی سازی روابط با ملت مصر و اردن را محقق سازد. این در حالی است که عربستان به شدت تلاش کرد عادی سازی را به وسیله پول نفت گسترش دهد.

شیخ احمد القطان از علمای اهل سنت لبنان از مواضع علمای مسیحی و مسلمان و ایستادگی در یک صف در برابر این تصمیم آمریکا و همچنین رأی جهانیان به قطعنامه قدس تقدیر کرد و اظهار داشت که قدس همچنان عربی و پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

شیخ شریف توتیو از رهبران جبهه العمل اسلامی تصریح کرد: توطئه اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی که به معاهده قرن شهرت یافته است کاملا با معاهده بالفور که رژیم صهیونیستی را در سال 1917 به رسمیت شناخت، مشابهت دارد و شاهد تکرار آن در سال 2017 هستیم.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: سیاست عربستان امروزه مانعی در برابر قدرت و وحدت اعراب برای یاری قدس و فلسطین است. آنچه درد قدس را می افزاید هتک حرمت ها در یمن با عنوان حرمین شریفین به شمار می آید که دل قدس را به درد می آورد.

حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت اظهار داشت: در حالی که آمریکا تلاش دارد قدس را به زندانی یهودی مبدل کند خداوند متعال اراده کرده است که میلاد مسیح به میلاد رحمت و محبت و مراسمی برای همه ادیان مبدل شود. لبنان نیز باید به کشور محبت و همزیستی مشترک و سیاست پاک مبدل شده و از خیانت به دور باشد.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با تأکید بر حتمی بودن زوال رژیم صهیونیستی گفت: زمان زیادی تا نابودی رژیم باقی نمانده است و البته این به معنای نشستن و انتظار برای نابودی دشمن نیست بلکه باید با قدرت به فعالیت بپردازیم.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه تصریح کرد: گرچه رأی سازمان ملل علیه تصمیم رییس جمهور آمریکا بسیار مهم و سیلی محکمی به شمار می آید، اما دولت آمریکا با چنین سازمان های بین المللی با گستاخی و با دیدی حقیرانه می نگرد و با استفاده از وتو علیه تصمیم سایر اعضا به مجازات سازمان هایی می پردازد که به تصمیم آن رأی منفی داده اند.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: کار به جایی رسیده است که رژیم صهیونیستی به واسطه اقدامات ترامپ و همکاری رژیم های عربی تشویق به گسترش شهرک سازی و درج نام ترامپ بر پروژه شهرک سازی در قدس شود. درخواست لیبرمن وزیر جنگ صهیونیستی برای اعدام اسیران فلسطینی نیز در این چارچوب قرار دارد.

الیاس کفوری اسقف اعظم صیدا در کلیسای ارتدکس های لبنان با اعلام محکومیت قاطع تصمیم ترامپ از سوی کلیسای ارتدوکس ادامه داد: قدس شهر و قبله مسیحیان و قبله مسلمانان و پایتخت معنوی ما است و هیچگاه به این شهر پشت نخواهیم کرد.

نقش آیت‌الله سیستانی در شکست داعش و عدم تجزیه کردستان
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق با تاکید بر لزوم فراهم شدن شرایط سیاسی، امنیتی، خدماتی و اجتماعی برای بازگشت آوارگان به مناطقشان، خواستار برگزاری انتخابات آینده پارلمان در تاریخ مقرر خود شد و افزود: اگر انتخابات در تاریخ مقررش برگزار شود، کشور به یک ثبات سیاسی مناسبی دست پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حکیم استاد سطوح عالی حوزه علمیه نجف اشرف بیان داشت: مردم عراق در دوران پساداعش با مشکلات و خطرهای بسیاری مواجه هستند بنابراین باید نسبت به هر گونه دسیسه و فتنه دشمنان هوشیار باشند. وی افزود: مبارزه با فساد از مسائل مهم و بسیار حائز اهمیت است که بارها مراجع تقلید نسبت به اجرای آن تاکید کردهاند.

حضرت آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع تقلید خواستار هوشیار جوانان نسبت به دسیسههای دشمنان شد و بیان داشت که آنان هویت اسلامی جوانان را هدف قرار دادهاند.

حضرت آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید در دیدار با جمعی از رزمندگان بسیج مردمی خاطرنشان کرد که جایگاه شهدا در کنار یاران امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف به انتقاد از سیاستهای مداخله جویانه عربستان در مسائل داخلی عراق پرداخت و گفت: همکاری دو حکومت عربستان و عراق در سایه دخالتهای این کشور در سیاست داخلی عراق سازگار نیست.

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی اظهار داشت: همان گونه که فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی نقش بسیار تاثیر گذاری در نابودی داعش در عراق داشت، فتوای این مرجع تقلید مانع از تجزیه عراق و جدایی اقلیم کردستان شد.

لزوم پایان اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین گفت: بهبود وضع و پایان اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم، آرام شدن فضای امنیتی برای درمان بحران ها، پایان پرونده زندانیان در راستای محافظت از ثبات و محبت و همبستگی کشور و لغو احکام اعدام با هدف توقف تنش ها و واکنش ها از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و می تواند قدرت را به وطن بازگرداند.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با صدور پیامی به محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل این جمعیت به اتهام جاسوسی برای قطر واکنش نشان داد و نوشت: پافشاری نظام بحرین بر محاکمه رهبر معارضان به اتهام مشارکت در طرح آمریکایی و سعودی و قطری جهت حل بحران این کشور که زیر نظر دولت بحرین انجام می گرفت نشان دهنده پسرفت بزرگ و خطرناک سیاسی و قانونی و دیپلماسی است.

بحرین تاریخ محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق این کشور را به اتهام آنچه «جاسوسی برای قطر» نامیده شده، به تعویق انداخت. تاریخ این دادگاه 4 ژانویه (14 دی ماه) اعلام شده است.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین با صدور پیامی، حکم اعدام 6 تن از شهروندان این کشور در دادگاه نظامی آل خلیفه را محکوم کرد و اظهار داشت این احکام نشان دهنده پافشاری دیکتاتوری تروریستی حمد آل خلیفه بر ریختن خون شهروندان اصیل و بی گناه بحرینی است. آل خلیفه در سایه قوانین توهمی به جنایت های انتقام آمیز خود علیه معارضان بحرینی ادامه می دهد.

سعید الشهابی دبیرکل جنبش آزادگان بحرین نیز این احکام را جنون آمیز عنوان کرد و اظهار داشت که چنین مسائلی نشان می دهد دولت عقل خود را از دست داده و در معرض تسمخر جهانیان قرار گرفته است.

جریان الوفای اسلامی بحرین هم در این رابطه تصریح کرد: حکم اعدام علیه این 6 انقلابی که روحانیانی نیز در میان آنان دیده می شود، بی ارزش شمردن عدالت و انصاف در زمینه های مختلف به شمار می آید.

حجت الاسلام شیخ حسن الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با محکومیت صدور حکم اعدام از سوی دادگاه نظامی گفت: اجازه چشیدن طعم آرامش را به آل‌خلیفه نمیدهیم.

حجت الاسلام سید مرتضی السندی از رهبران جریان الوفاء اسلامی بحرین با انتقاد شدید از مواضع آل خلیفه در قبال فلسطین گفت: پیوستن آشکار نظام آل خلیفه در پروژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و کوتاه آمدن از قدس و فلسطین نشان دهنده فروپاشی اخلاقی و سیاسی در دولت بحرین است.

مصر: احمد طیب شیخ الازهر مصر در نامه‌ای به پاپ فرانسیس میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی را به مسیحیان جهان تبریک گفت و نوشت: امیدواریم که در این مناسبت مبارک، خداوند گام‌های مشترک ما را به سمت تقویت فلسفه همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم و احیای گفت‌وگو و احترام به عقاید دیگران هدایت کند.

علی جمعه مفتی سابق مصری در سخنانی تصریح کرد: عدم فهم صحیح آیات قرآن و سنت نبوی و تطبیق نادرست مفاهیم قرآن علت ظهور خوارج است.

فلسطین: ابومجاهد سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد که مقاومت به تنهایی می‌تواند از تجاوزهای رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. وی افزود: هیچ چشم اندازی برای روند صلح وجود ندارد. روند صلح  به پایان رسیده و دل بستن کردن به آن سراب است.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس، اعلام کرد: سلاح تا آزادی قدس در دست ما باقی خواهد ماند.

یمن: انجمن علمای یمن در بیانیه‌ای تصریح کرد: علمای مسلمان در قبال جنایات عربستان به منزله شراکت آن‌ها در ریختن خون مردم یمن است و ما آن دسته از علمای جهان اسلام را که سکوت کرده‌اند، مسؤول حوادث یمن می‌دانیم. آن‌ها در پیشگاه خداوند متعال مسؤول این جنایات هستند و با سکوت خود در ریختن خون مردم یمن شریک هستند.

نیجریه: شیخ آدم سوهو عضو ارشد حرکت اسلامی نیجریه تصریح کرد: متأسفانه شیخ زکزاکی چشم چپ خود را بر اثر حمله نظامیان در دو سال قبل از دست داده‌اند و چشم راستشان نیز با مشکل مواجه است؛ وضع بهداشتی و سلامتی ایشان و همسرشان رو به وخامت است و هر دوی آنها به پزشک برای معالجه و مداوای خود نیاز دارند اما به ما اجازه این کار را نمی‌دهند./983/ب952/ک 

ارسال نظرات