۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۴۵۰۹۱
با عنوان هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت؛

کتاب المنح الالهیه فی طمس الضلاله الوهابیه ترجمه شد

ترجمه کتاب «المنح الالهیه فی طمس الضلاله الوهابیه» اثر اسماعیل تمیمی مالکی با عنوان هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت با تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.
هدیه های الهی در رد افکار وهابیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب «المنح الالهیه فی طمس الضلاله الوهابیه» اثر اسماعیل تمیمی مالکی را با ترجمه کاظم حاتمی طبری و عنوان «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر کرد.

ابوالفداء اسماعیل بن محمد تمیمی مالکی (۱۷۶۵ تا ۱۸۳۲م) شاگرد عمر المحجوب، از عالمان و نویسندگان زبردست تونس و از پیروان شیخ صوفی احمد بن سلیمان بود. وی در زمان نوشتن این کتاب قاضی بود و در دانشگاه زیتونیه تدریس می‌کرد.

او در سال ۱۸۱۴ صاحب مقام فتوا شد و در سال ۱۸۲۷ ریاست فتوای مالکیه را برعهده گرفت. از استادان وی بنابر آنچه در کتاب «شجره النور الزکیه» آمده است، می‌توان به شیخ کواش و شیخ شحمی اشاره کرد. ابراهیم الریاحی، شیخ بحری، شیخ صالح الغنوشی و شیخ الاسلام محمد بن احمد خوجه نیز نزد وی شاگردی کرده‌اند.

براساس آنچه در دیباچه این اثر آمده، مقام علمی نگارنده کتاب به گونه‌ای بوده است که پیروان مالکی در فتوا و مسائل فقهی به او رجوع می‌کردند.

گویند که در زمان وی و در دوران حاکمیت ابومحمد حموده پاشا حسینی در تونس (۱۷۸۲ تا ۱۸۱۴) که حجاج تونسی نوشته‌هایی از وهابیت را با عنوان «کشف الشبهات» و «الورقه الوهابی الوارده من المشرق» در میان مردم تونس منتشر کرده، سبب گمراهی آنان می شد، حاکم تونس از شیخ ابوالفداء می‌خواهد تا به ادعاهای وهابیت پاسخ دهد.

کتاب «المنح الالهیه فی طمس الضلاله الوهابیه» که در قالب سه بخش و یک خاتمه به همت گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت ترجمه شده، در حقیقت، پاسخ اسماعیل تمیمی به شبهات وهابیت و اثبات بی‌اساس بودن باورهای این جماعت متعصب است.

بخش اول اثر در سه فصل معنای لغوی عبادت، معنای عبادت در اصطلاح شریعت و نذر، قربانی کردن، استغاثه، طلب شفاعت از اولیا، حیات برزخی انبیا و اولیا و ادراک مردگان، در بیان معنای عبادت به لحاظ لغت و شریعت تنظیم شده است.

بخش دوم که ملازم نبودن یکسانی انگیزه اعمال با یکسانی حکم آنها نام دارد در بیان این‌ مطلب است که اگر دو کار به لحاظ انگیزه یکسان بودند، الزاما در حکم نخواهند بود و دارای سه فصل با عنوان‌های توسل به اولیا، زیارت قبر پیامبر و اولیای الهی و ساختن بنا بر قبور اولیا است.

بخش سوم درباره سخنانی از  احادیث نبوی است که پیش‌تر به آنها پرداخته نشده و بررسی فرازهای دیگری از نامه محمدبن عبدالوهاب است و نویسنده در پایان درباره بیان حکم شرعی این فرقه از زندان یا تنبیه بدنی در صورت دستگیری و جنگیدن با آنها در صورتی که با هم متحد شوند سخن می‌گوید.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر کتاب هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت را در قطع وزیری، 296 صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار و پانصد تومان منتشر کرده است./920/

ارسال نظرات