۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۵۴۴۵۴۶

رهاوردهای اخلاقی حج منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب رهاوردهای اخلاقی حج را به قلم ناصر علی محمدی در پنج فصل منتشر کرد.
رهاوردهای اخلاقی حج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب رهاوردهای اخلاقی حج به قلم ناصر علی محمدی به همت پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

نویسنده در این اثر با جست‌وجوی کارکردهای مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کارکردهای اخلاقی حج پرداخته و این عبادت بزرگ را از بعد اخلاق فردی و اجتماعی بررسی کرده است.

او در مقدمه کتاب به مهم‌ترین اهداف خود برای نوشتن این اثر اشاره می‌کند و شناسایی کارکردهای اخلاق فردی حج از آیات و روایات و شناسایی کارکردهای اخلاق اجتماعی حج از آیات و روایات را دو هدف مهم تدوین آن نام می‌برد.

وی همچنین شناسایی موانع رسیدن به این کارکردها و مقابله با این موانع و معرفی این کارکردها به حج‌گزاران و سازمان‌های مجری حج و روحانیان کاروان‌ها برای توجه به این کارکردها و بهره‌گیری از آنها و ارتقای بعد اخلاقی زائران را از دیگر اهداف مطرح کرده است.

علی محمدی با بیان این‌که در بیشترین تحقیقات صورت گرفته درباره حج به بعد اسرار، آداب و عرفان حج پرداخته‌ شده استو آثار کمی را می‌توان یافت که در آنها به صورت جامع به بعد اخلاقی حج پرداخته شده باشد، مزیت و هدف اصلی این نوشته را بررسی کارکردهای اخلاقی حج دانسته است.

در بخشی از دیباچه اثر درباره آن چنین می‌خوانیم:

حج، اقیانوس بی‌کرانی است که تنها اهل بیت علیهم‌السلام می‌توانند به ژرفای آن دست یابند. این عمل عبادی عرفانی، دارای ابعاد، آثار و کارکردهای مختلفی است که در قرآن و روایات معصومان علیهم‌السلام به مواردی از آنها اشاره شده و محققان با بهره‌گیری از آن معارف بلند، از زوایای گوناگون، این فریضه الهی را بررسی کرده‌اند.

فقیهان با تألیف مناسک، انجام صحیح حج را به مردم آموزش می‌دهند؛ مورخان با بررسی تاریخ حج، پیشینه حج را قبل و بعد از اسلام بررسی می‌کنند؛ اهل سیاست به کارکرد سیاسی حج می‌پردازند و عارفان نیز با ابعاد اخلاقی و عرفانی آن سروکار دارند.

کتاب رهاوردهای اخلاقی حج در پنج فصل مفاهیم، انواع کارکردهای حج، کارکردهای اخلاق فردی حج، کارکردهای اخلاق اجتماعی حج و موانع رسیدن به کارکردهای اخلاقی تنظیم شده که نویسنده در فصل نخست به تبیین مفاهیم حج، کارکرد و اخلاق پرداخته است.

همچنین وی کارکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حج را در فصل دوم و کارکردهای اخلاق فردی حج را در دو مرحله با عنوان زدودن رذایل و کسب فضایل در فصل سوم بررسی می‌کند.

نویسنده اثر در فصل چهارم کتاب توجه به خانواده، کمک به فقرا و نیازمندان، بزرگداشت شعائر الهی، ایجاد برابری و برادری، همدلی با امت اسلامی و شریک کردن دیگران در اعمال، تعاون و تلاش برای رفع نیازهای دیگران، امر به معروف و نهی از منکر و تقویت خوی استکبارستیزی و یاری ستمدیدگان را از کارکردهای اخلاق اجتماعی حج نام می‌برد.

وی در بررسی موانع رسیدن به کارکردهای حج به موانع قبل از حج و موانع حین حج نیز اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که برای تحقق هر فعلی در عالم امکان و رسیدن به نتیجه مطلوب، فقط فراهم بودن شرایط آن فعل کافی نیست، بلکه باید علت تامه آن فعل نیز وجود داشته باشد.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب رهاوردهای اخلاقی حج را به قلم ناصر علی محمدی، در قطع رقعی، ۲۰۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است./۹۲۰/ ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات