۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۴۴۳۷۷
امام جمعه موقت ساری تأکید ‌کرد؛

ضرورت پرهیز از برخورد سلیقه ای و جزیره ای مسؤولان با مسائل فرهنگی

امام جمعه موقت ساری با بیان این که نگاه مسؤولان به مسائل فرهنگی در کشور باید تغییر کند، گفت: در حال حاضر یک استراتژی و راهبرد مشخصی در حوزه فرهنگی کشور وجود ندارد و ما شاهد برخوردهای سلیقه ای و جزیره ای با مباحث فرهنگی هستیم.
امام جمعه موقت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، محمد قاسمی، امام جمعه موقت ساری امروز در اجلاسیه کمیسیون های فرهنگی شوراهای اسلامی استان در ساری با تأکید براین که فرهنگ هر جامعه اسلامی اصل اصیل و غیر قابل انکار آن جامعه است، گفت: فرهنگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موضوعی استراتژیک و راهبردی است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران با شعار فرهنگی به پیروزی رسید، افزود: به طور حتم می توان فرهنگ را وجه تمایز انقلاب ملت ایران با دیگر انقلاب های جهان عنوان کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ایران اسلامی کشوری فرهنگ دوست و با پشینه تاریخی و فرهنگی کهن است، بیان داشت: به همین دلیل مسائل و مباحث فرهنگی همواره جز اصول مهم و اولیه کشورمان مورد توجه بوده است.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که متأسفانه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ کشور به دلایل وابستگی های حکومت وقت به غربی ها به ابتذال کشیده شده بود، خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب نجات فرهنگ کهن و دینی ملت ایران در برابر سیاست های غرب زده پهلوی شد.

امام جمعه موقت ساری با اشاره به این که یکی از مهم ترین سیاست های غرب به سرکردگی آمریکا در برابر ملت ایران، ایجاد ابتذال فرهنگی با ترویج اصول و عقاید غرب در جامعه ایرانی بود، بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) مانع تحقق یک رویای دیریه نظام سلطه در ایران شد.

استاد حوزه علمیه مازندران، مردم کشورمان را ملتی دیندار و مؤمن معرفی کرد و با بیان این که فرهنگ غربی با هیچ یک از اصول و آرمان های دینی و معنوی ملت ایران سازگاری ندارد، خاطرنشان کرد: فرهنگ غرب بر پایه یک سری اصول مادی و غیر الهی پایه گذاری شده که به هیچ عنوان سعادت و تعالی مردم را تأمین و تضمین نخواهد کرد.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که امروز باید از وضعیت فرهنگی غرب درس عبرت بگیریم، تصریح کرد: غرب به دلیل بی توجهی به معارف الهی و ارزش های دینی امروز در باتلاقی از فساد و بی بندوباری گرفتار شده و نمی تواند خود را از این بحران به وجود آمده رهایی دهد.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به این که فرهنگ ملت ایران همواره بر مبنای اصول و عقاید دینی و الهی استوار بوده است، خاطرنشان کرد: امروز نیز نباید بگذاریم خرده فرهنگ های بیگانه فرهنگ اصیل و دینی جامعه ما را خدشه دار و تضعیف کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر تقویت فرهنگی بومی و اسلامی در بخش های مختلف جامعه، تصریح کرد: متأسفانه برخی ها در کشور همچنان تأکید بر بهره گیری از فرهنگ های بیگانه در جامعه دارند که این نگاه بسیار خطرناک است.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که شهرداری ها نیز باید به جای بهره گیری از سبک های غربی، معماری های ایرانی و اسلامی را در شهرها گسترش دهند، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز چهره شهرهای کشورمان با فرهنگ اسلامی ایرانی ما در تضاد است.

حجت الاسلام قاسمی با تأکید بر این که چهره شهرها باید با فرهنگ و عقاید دینی و اسلامی مردم همسو و متناسب باشد، تصریح کرد: کمیسیون های فرهنگی شوراهای اسلامی شهر در تحقق این مسأله مهم نقش و اثرگذاری بسیار مطلوبی خواهند داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نگاه مسؤولان به مسائل فرهنگی در کشور باید تغییر کند، افزود: در حال حاضر یک استراتژی و راهبرد مشخصی در حوزه فرهنگی کشور وجود ندارد و ما شاهد برخوردهای سلیقه ای و جزیره ای با مباحث فرهنگی هستیم.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که فرهنگ یک کشور که جز اصول راهبردی و غیر قابل تغییر است نباید با جابجایی دولت ها دستخوش تغییر شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز با مسائل فرهنگی نیز برخوردهای سیاسی و جناحی می شود که این سهم مهلکی برای فرهنگ یک جامعه است.

حجت الاسلام قاسمی با تأکید براین که مسؤولان کشور وظیفه دارند در مسائل فرهنگی به رهنمودها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع تقلید و دلسوزان کشور توجه ویژه داشته باشند، تصریح کرد: متأسفانه کم توجهی به این دغدغه ها امروز مشکلات و معضلات فرهنگی بسیاری را به جامعه ما تحمیل کرده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که برگزاری همایش ها و نشست ها در حوزه فرهنگی باید با دستور کار و خروجی مشخصی برگزار شود، افزود: این گونه همایش ها باید به یک نتیجه مشخصی برای توسعه فرهنگی جامعه منتهی شود.

وی با تأکید براین که مازندران باید دارای یک چشم انداز مشخصی در حوزه فرهنگی باشد، گفت: امروز مازندران دارای یک ظرفیت  و پتانسیل بسیاری قوی ای در مسائل فرهنگی است که نیازمند یک برنامه ریزی مشخصی در این حوزه هستیم.

هزینه سالانه شش هزار میلیارد ریالی در حوزه فرهنگی

علی اصغر یوسف نژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید براین که کار فرهنگی با همکاری و وحدت رویه به شکوفایی خواهد رسید، گفت: همه مجامع فرهنگی کشور باید برای تحقق یک آرمان فرهنگی مشخص همدل و یکصدا باشند.

وی طلاق، افزایش سن ازدواج، حاشیه نشینی و اعتیاد را از جمله مهم ترین مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه عنوان کرد و افزود: باید برای رفع همه این آسیب ها یک برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم.

یوسف نژاد به هزینه سالانه شش هزار میلیارد ریالی در حوزه فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: باید از این میزان بدوجه نهایت استفاده و بهره برداری صحیح در تقویت حوزه فرهنگی کشور صورت گیرد.

نماینده مردم ساری در مجلس با تأکید براین که امروز حوزه فرهنگی کشور نیازمند وحدت و همصدایی است، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع موازی کاری ها در این حوزه می تواند ضمن هدر رفت بودجه، عدم رسیدن به یک خروجی مشخص را شامل خواهد شد./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات