۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۴۴۲۷۵
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم:

وحدت حوزه و دانشگاه امر تشریفاتی و شعاری نیست

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها یک امر تشریفاتی و شعاری نیست؛ بلکه نیاز اصلی و اساسی جامعه است، ضرورت این مقوله را باید اندیشمندان و نخبگان مورد تحلیل و بازشناسی قرار دهند.
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین واعظی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در حوزه علمیه بناب برگزار شد، اظهار داشت: مسأله وحدت حوزه و دانشگاه باید به دور از شعارگرایی در فضایی عقلایی مورد تحلیل و بررسی شود.

وی با اشاره به این‌که وحدت به عنوان نیاز اساسی جامعه و به صورت خاص در میان حوزه و دانشگاه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه برای ایجاد وحدت مورد نیاز جامعه باید کنار هم بوده و به دور از برنامه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های نمایشی و تشریفاتی به دنبال تحقق اهداف مشترک باشند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این‌که روی آوردن به فعالیت عملیاتی باید مورد توجه متولیان حوزوی و دانشگاهی باشد، تصریح کرد: باید دانست که وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها یک امر تشریفاتی و شعاری نیست؛ بلکه نیاز اصلی و اساسی جامعه است، ضرورت این مقوله را باید اندیشمندان و نخبگان مورد تحلیل و بازشناسی قرار دهند.

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که برای تحقق واقعی وحدت حوزه و دانشگاه همه باید آستین ها را بالا بزنیم، افزود: تحقق نظام اسلامی و اداره جامعه تنها با انتقاد و شعار محقق نمی شود؛ بلکه باید کاری کرد که زمینه برای عملیاتی شدن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی فراهم شود.

وی افزود: اگر امروز غربی ها در تولید علم و تکنولوژی پیشرفت داشته اند در سایه همگرایی بوده است؛ نمی‌توان حرف از وحدت حوزه و دانشگاه زد، اما در عمل مشاهده کرد که این نهاد علمی این تعامل و همگرایی با یکدیگر ندارند، حوزه و دانشگاه در عرصه‌های مختلف می‌توانند تعاملات گسترده با یکدیگر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به این‌که موفقیت نظام در چهار مرحله تثبیت انقلاب، تثبیت دولت و نهادهای حاکمیتی، تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت با تشکیل تمدن اسلامی قابل تحقق است، گفت: گام اول را برداشته ایم، اما هنور در مرحله دوم مانده ایم؛ این رسالت حوزه و دانشگاه است که تکمیل این فرآیند را تسریع بخشند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحول در علوم انسانی و تولید علم برای کسب ثروت گفت: حوزه و دانشگاه هم در عرصه تولید علم و فناوری‌های نوین و هم در رهایی جامعه علمی کشور از محتوای علوم انسانی غرب مسؤول هستند؛ باید با احساس تکلیف در این عرصه گام برداریم./935/پ204/ب1

ارسال نظرات