۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۴۲۱۹۵
علمای شیعه و سنی لبنان:

تجاوز آمریکا به قدس از ضعف و سستی امت اسلامی نشأت می‌گیرد

علمای شیعه و سنی لبنان از ضعف و سست امت اسلامی و همدستی برخی حاکمان عرب به عنوان عامل اصلی تجاوز آمریکا به قدس یاد کردند.
قدس شریف

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان در مراسمی که از سوی موسسه جهاد البناء در حاره حریک بیروت برگزار شد، پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا را محکوم کرد و گفت: این مساله یک دیدگاه قدیم نزد رؤسای جمهور سابق آمریکا بود ولی جرأت اتخاذ چنین تصمیمی را نداشتند چرا که کشورهای عربی همانند امروزه در شکاف و اختلاف نبودند.

وی افزود: آنچه سبب شد ترامپ چنین جرأتی پیدا کند ضعف و سستی و ناتوانی نظام های عربی و تلاش برخی از آنها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و به فراموشی سپردن مساله فلسطین و انحراف نزاع از چارچوب اصلی خود بود.

این روحانی لبنانی تصریح کرد: برخی کشورهای عربی به جای اینکه به مقابله با اشغالگران صهیونیستی بپردازند در حال مبارزه با جنبش ها و دولت های محور مقاومت هستند. تصمیم دونالد ترامپ یک تصمیم گستاخانه و مخالفت واقعیت های تاریخ بوده و توهین به مقدسات اسلامی و مسیحی به شمار می آید.

وی این تصمیم را نشان دهنده شکست گفت وگوها و طرح های صلح دانست و اظهار داشت که صلح بدون بازپس گیری قدس و فلسطین و حقوق عربی و مقدسات اسلامی و مسیحی هیچ معنایی ندارد.

حجت الاسلام دعموش تأکید کرد که تحولات کنونی بر درستی گزینه مقاومت و ناکامی گزینه گفت وگوی ذلیلانه دلالت دارد و امروزه دولت های آزاده باید به آمریکا جهت عقب نشینی از این موضوع فشار بیاورند و شاهد بازگشت اعتماد میان کشورهای عربی و اسلامی، تحکیم مفهوم وحدت و دوری از فتنه و تفرقه و تمسک به گزینه مقاومت به عنوان تنها گزینه جهت شکست اشغالگران و آزادی قدس باشیم.

فلسطینیان از اعتماد به نظام های خائن دوری کنند

حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این تصمیم آمریکا را مغایر همه عرف ها و مسلمات انسانی و مقررات بین المللی توصیف کرد.

وی بیان داشت: ملت های عربی و اسلامی باید با قدرت و با همه امکانات و شیوه های مشروع در برابر این تصمیم بایستند و دولت ها نیز موظف هستند دیدگاه درخشانی در یاری قدس و ملت مظلوم فلسطین از خود نشان دهند.

حجت الاسلام الخطیب ادامه داد: ملت فلسطین و گروه های مقاومت پایه و اساس این مقابله قرار دارند و رهبران این کشور باید مسؤولیت بزرگی که بر دوش آنان قرار گرفته است را به بهترین شکل انجام دهند.

وی فلسطینیان را به وحدت و یکپارچگی فراخواند و تصریح کرد: فلسطینیان باید به گزینه هایی که فقط ضرر به همراه دارد، دوری کرده و از اعتماد به نظام های خائن و ذلیل و خوار که خواسته های دشمنان را اجرا می کنند به شدت دوری ورزند.

هیچ کس حق فروش قدس به رژیم صهیونیستی را ندارد

حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش امل بر لزوم تلاش همگانی جهت دوری قدس از یهودی سازی تأکید کرد و گفت: قدس یک شهر عربی و جایگاه معراج رسول اکرم(ص) و نزول رسالت های آسمانی است و هیچ کس حق تصرف و فروش آن را به رژیم غاصب صهیونیستی ندارد. این رژیم به اشغال زمین و اخراج فلسطینیان می پردازد و برنامه گسترده ای جهت شهرک سازی دارد.

وی افزود: مساله فلسطین محور تلاقی امتی به شمار می آید که از سال 1948 تاکنون دچار ضعف و سستی شده است. فلسطین همواره مساله اساسی در فعالیت های ما به شمار می آید و نقطه ای است که همه ملت های عربی در آن اتفاق نظر دارند.

عضو ارشد جنبش امل همه جنگ های رخ داده در منطقه را ساخت رژیم صهیونیستی خواند و تأکید کرد: مدارس باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت کنند که در آینده دچار ناامیدی نشویم به ویژه اینکه در عصر پیشرفت رسانه ای و فرهنگی و هجمه رسانه ای گمراه کننده قرار داریم.

انتقال سفارت آمریکا به قدس پیامدهای خطرناکی دارد

شیخ شریف توتیو عضو شورای رهبری جبهه العمل اسلامی تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس و پذیرش رسمی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی گستاخانه و دارای پیامدهای خطرناک توصیف کرد.

وی خاطرنشان ساخت: این تصمیم آمریکا که مخالف حقوق ملت مظلوم فلسطین است و در چارچوب مواضع جنایتکارانه اشغالگران صهیونیستی قرار دارد، کاملا مغایر تصمیم ها و قوانین بین المللی و سازمان ملل محسوب می شود.

این روحانی اهل تسنن افزود: جبهه العمل اسلامی با سیاست های خودخواهانه دولت شرور آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی و تصمیم دولت آمریکا به شدت مخالف بوده و بازگرداندن حقوق ملت فلسطین و بازگشت آنان به سرزمینشان را خواستار است.

شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل اسلامی نیز با اشاره به مظلومیت ملت فلسطین گفت: ملت فلسطین در معرض ظلم و محاصره و تبعیض نژادی شدیدی قرار گرفته است و اکثر جهانیان از یاری این ملت مظلوم طفره می روند.

وی افزود: مقاومت اسلامی لبنان و کشورهای همپیمان و دوست به ویژه ایران و سوریه به مبارزه با داعش پرداخته و روسیه و چین نیز در این مساله نقش داشتند. این مساله سبب شد تا سیاست سلطه طلبی آمریکا در منطقه با شکست مواجه شود.

هیچ مسلمانی نمی تواند قدس را فراموش کند

شیخ محمد عسیران از علمای شیعه صیدا مساله فلسطین را در صدر همه امور خواند و همه آزادگان جهان را به یاری ملت فلسطین و نجات قدس از شرارت های رژیم صهیونیستی فراخواند.

وی اظهار داشت که قدس قبله اول و سومین حرم مسلمانان است و از قداست خاصی در دین اسلام برخوردار است؛ بنابراین هیچ مسلمانی نمی تواند آن را به فراموشی بسپارد.

این عالم لبنانی از فلسطین به عنوان مهد مسیحیت یاد کرد و افزود: اعلام رییس جمهور آمریکا مبنی بر پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی یک ایستگاه برای امتی به شمار می آید که بارها موفق به شکست اشغالگران شده است و باید این رژیم را برای همیشه با شکست مواجه کند.

وی تصریح کرد: زوال اسرائیل از وعده های الهی است و این تصمیم ترامپ نیز بر لزوم زوال رژیم تأکید می ورزد. ما به مقاومت پایبند هستیم و از برادران دینی و ملی و همه ملت های آزاده می خواهیم به یاری ملت فلسطین در برابر صهیونیست ها بپردازند./980/ب915/د

ارسال نظرات