۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۴۰۸۷۸

نیازها و آفت­‌های جوانی در یک اثر

بهرامی در کتاب «جوان» ایام جوانی را فرصت‌ بی‌نظیر زندگی و راه رسیدن به سعادت را در دنیا و آخرت استفاده از این فرصت‌ دانسته است.
کتاب «جوان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دلیل ما، دومین جلد نخست مجموعه «دین و زندگی» را با عنوان «جوان» به قلم غلامرضا بهرامی منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب را در دو بخش با عناوین جوانی؛ قله زندگی و نیازها و آفت‌ها تنظیم کرده است.

او در بخش اول و در سه فصل به بررسی موضوعات جوان و جوانی، فرصت‌های جوانی و الگوی جوان پرداخته و همچنین در بخش دوم در دو فصل نیازهای حوانی و آفتهای جوانی را شرح داده است.

جوانی، نقطه پرگار زندگی و کلید زرین حیات مادی و معنوی انسان است و با توجه به نقش هدایتگر این دوره حساس در سرنوشت آدمی، نگارنده در این کتاب درصدد بوده که بایدها و نبایدهای زندگی جوانی را با استفاده از آیات محکم الهی و احادیث و روایات معصوم(ع) بیان کند؛ از این رو بهرامی در پیشگفتار درباره این کتاب چنین آورده است:

در بخش اول نخست ضمن بیان برترین هدف زندگی بشر، از ایام جوانی به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر زندگی یاد گردیده و راه رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت، استفاده از این فرصت‌ها دانسته شده است.

در بخش دوم نیز ضمن برشمردن نیازمندی‌های این دوره از زندگی؛ به منظور حفظ و صیانت از این نعمت بی بدیل، آفت‌ها و راه مبارزه با آن معرفی شده است.

همچنین نویسنده در خلاصه بخش اول چنین نوشته است:

در این بخش ضمن بیان اهمیت جوانی از دیدگاه اسلام و روانشناسی و با بهره‌گیری از آیات و روایات ائمه معصومین(ع) که راهنمای بشر به سوی سعادت ابدی است؛ زمانه جوانی بهترین دوران برای شخصیت‌سازی دانسته شده و به فرصت‌های طلایی و بی بدیل این دوره از زندگی از جمله توجه به خدا، عبادت، خودسازی، آموزش و مدیریت جوان اشاره شده است.

آنگاه به منظور ارائه الگو، از جوانی پیامبر گرامی اسلام، جوانی یوسف پاک و جوانی سردار کربلا حضرت علی اکبر(ع) در جایگاه اسوه‌های جوان نمونه بارز و کامل‌ترین انسانها یاد شده است.

همچنین بهرامی در خلاصه بخش دوم نیز چنین نگاشته است:

پس از بیان اهمیت جوانی و نقش سرنوشت‌ساز آن در زندگی گفتیم که هر فرآیندی مستلزم تأمین امکانات و نیازهای است که در سایه آن می‌توان به هدف و نتیجه مطلوب رسید و همچنین به دو گونه نیازهای انسان یعنی نیازهای جسمی و نیازهای روحی پرداخته و در این راستا تعلیم و تربیت، انتخاب دوستان شایسته، مطالعه، امید، آرامش روحی، ازدواج، آراستگی و ورزش از جزو مهم‌ترین نیازمندی‌های جوان بیان شده است.

سپس به منظور حفظ و صیانت از نعمت بزرگ جوانی در برابر هر گونه لغزش و انحراف، آفت‌ها را شناسایی کردیم و از میان آنها به آفت‌های زیانبار، دوستان ناشایست و شهوت‌رانی، اعتیاد و بیکاری پرداخته و راه‌های آفت زدایی و مبارزه با آنها را بیان نمودیم.

با نگاهی عمیق به زندگی انسان معاصر درمی‌یابیم که او اگرچه در اوج تمدن و فناوری و سرمایه و زندگی ماشینی، بهتر زیستن و لذت جویی بیشتر را تجربه می‌کند، اما با افسردگی و ناکامی و اضطراری و کمبودهای روانی دست و پنچه نرم می‌کند و به شدت از آنها رنج می‌برد، از این رو مؤلف در بخش پایانی نیز درباره بازگشت نسل جوان به فرهنگ دینی مطالبی را نگاشته و گفته است:

جهان کنونی به دنبال ضعف روحی؛ در آستانه تحولی بزرگ و انقلابی عظیم قرار دارد و آن، گرایش به نیازهای فطری است و این خلأ تنها با پرستش و اخلاق و معنویات پر خواهد شد و دین مبین اسلام به پیروان مکتب حیات بخش خود آموخته است که ضمن اهمیت دادن به زندگی دنیا و بهره‌وری از امکانات و رفاه مادی و تمامی لذت‌های مشروع، حیات بشر را به زندگی مادی منحصر نکنند و ماورای این جهان مادی و محدود، جهان وسیع نامحدود را ببینند و اسلام بشر را فراتر از ماده دانسته است.

 همچنین سعادت و کمال را خصیصه انسان قرار داده و ایمان و عمل صالح و اخلاق را رمز بقای او شمرده به طوری که سعادت دنیا و آخرت در گرو آن است.

تألیفات حجت الاسلام غلامرضا بهرامی

نیایش و تکامل انسان، به سوی ملکوت، مجموعه ۵ جلدی دین زندگی، گزارشی از کربلا(بر اساس آمار)، حریم خصوصی، سلامتی و طول عمر، بهداشت دهان و دندان، وحدت اسلامی، یاران خورشید(سلحشوران نهضت امام حسین علیه السلام) و اتحاد ملی و انسجام اسلامی برخی از آثار حجت الاسلام غلامرضا بهرامی است.

انتشارات دلیل ما، کتاب «جوان» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۱۱۱ صفحه به قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات