۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۷۲۸
آیت الله نوری همدانی:

اجرای اقتصاد اسلامی فقر را در جامعه ریشه کن می کند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به لزوم اجرای برنامه های اقتصادی اسلام تأکید کرد که اجرایی شدن اقتصاد اسلامی فقر را در جامعه ریشه کن می کند.
حضرت آيت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی ظهر امروز در دیدار رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعی از مدیران بخش زکات ادارات کل کمیته امداد سراسر کشور با بیان این که ولایت رکن دین و اساس اسلام است، ابراز داشت: این مسأله بسیار اهمیت دارد و خداوند این توفیق و عنایت را به ما عنایت کرده که در کشوری بر اساس نظام ولایی زندگی کنیم.

وی افزود: پنج موضوع در مورد ولایت باید توجه داشت، نخست محبت عمیق قلبی است که در سوره شوری و در روایات بر آن تأکید شده و سرلوحه برنامه زندگی مسلمان ها دانسته شده است؛ دوم هدایت است که ما آن را از اهل بیت(ع) می دانیم و تفاوت ما با اهل سنت در همین مسأله است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که روایات در حقیقت سخن خداوند است، عنوان کرد: امام صادق(ع) می فرماید: «حدیث من حدیث پدرم بوده و حدیث پدرم به رسول خدا می رسد و سخن رسول خدا صحبت خداوند است»؛ سومین مسأله در ولایت بحث حکومت و رهبری جامعه است که باید از جانب خداوند برای مردم معین شود.

وی عنوان داشت: اگر رهبر الهی حتی یک روز غایب باشد باید نائب برای او معین شود که در این روزگار ولایت فقیه در این جایگاه قرار دارد؛ چهارمین مطلب آن است که ولی واسطه فیض الهی است و پنجم آن که آنها آن قدر در درگاه الهی تقرب دارند که خواسته ها و دعاهای آنها مستجاب است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که ولایت امام هچنان ادامه دارد، گفت: در روایت داریم هرکس بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است، به همین جهت ما امروز با افتخار منتظر امام عصر(عج) هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اسلام یک دین اجتماعی است و می خواهد امتی بدون ظلم و فقر و جهل تشکیل بدهد؛ این سه هرکدام در جامعه باشد هنوز هدف متعالی دین به دست نیامده است یعنی انسان ها باید طوری زندگی خود را ترتیب دهند که همه در مساوات و برابری باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به لزوم اجرای برنامه های اقتصادی اسلام عنوان داشت: اگر اهداف اقتصادی اسلام در جامعه اجرا شود هیچ فقیری در جامعه نمی ماند و به همین جهت است که در روایات ما بسیاری از مشکلات و موانع را معلول فقر می داند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی یکنواخت در رفاه برای همه مردم هدف اسلام است که باید محقق شود نه این که یکی در فقر مطلق باشد و دیگری در پول و ثروت غرق شود؛ امروز گرانی، بیکاری و مشکلات معیشتی در کشور ما بیداد می کند و همین مسأله نیز فقر را رقم می زند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که احتیاجات فروانی در جامعه وجود دارد که باید برطرف شود، گفت: اسلام جامعه ای می خواهد که ظلم و حق کشی در آن نباشد، به همین جهت همه مردم به ویژه کسانی که در مصدر امور هستند باید سعی کنند که عدالت را برقرار کنند.

وی یادآور شد: بر آوردن حقوق یک دیگر به معنای برقراری عدالت است ولی خلاف این مسأله به معنای ظلم است؛ جهل نیز مسأله مهمی است، چراکه اسلام می خواهد همه مردم در سطح بالای علمی باشند هرچند استکبار و دشمنان از جمله صهیونیست ها و منافقان هیچگاه نخواستند که مسلمانان پیشرفتی داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که فقر و ظلم و جهل نتیجه مسلط بودن دشمنان بر مسلمانان است، خاطرنشان کرد: مسلمان از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید همیشه برومند باشند، امروز امکانات زیادی در جامعه وجود دارد که می توان این سه مسأله خطرناک را از بین برد و غنا و توازن و تکامل را در جامعه حاکم کرد./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات