۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۴۰۰۴۱

چند خبر کوتاه از دنیای نشر

برگزاری نشست کتابخانه‌های کشورهای عضو اکو، آغاز مسابقه کتابخوانی «فروغ ابدیت» و فروش بیش از ۷۰ هزار نسخه کتاب در روز کتابگردی از مهمترین از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری نشست کتابخانه‌های کشورهای عضو اکو، آغاز مسابقه کتابخوانی «فروغ ابدیت»، فروش بیش از 70 هزار نسخه کتاب در روز کتابگردی و سهم ناچیز کتاب کودک از ویترین کتابفروشی‌ها از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

نشست کتابخانه‌های کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود

چهارمین اجلاس سران کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو سازمان اکو، ششم تا هشتم آذرماه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

  اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و به همراه معاونان و مشاوران سازمان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور دارند.

دبیرخانه دائمی و مسئولیت ایجاد و تولید محتوای برنامه این نشست بر عهده بخش امور بین‌الملل کتابخانه ملی ایران است؛ بنابراین هیاتی ایرانی به ریاست هانیه گرائیلی، مشاور اجرایی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برای نظارت بر حسن برگزاری این کنفرانس به کشور تاجیکستان اعزام شده است.

گرائیلی، درباره اقدامات صورت گرفته برای نشست چهارم گفت: با وجود اینکه این نشست به صورت دوره‌ای در کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود، وظیفه داریم به‌عنوان دبیرخانه دائمی این اجلاس بر حسن انجام این نشست‌ها نظارت کنیم؛ به همین منظور پیش از اجلاس هیاتی از کتابخانه ملی ایران به دوشنبه عزیمت کرده است.

به گفته نماینده سازمان اسناد و  کتابخانه ملی ایران، دولت تاجیکستان اهتمام ویژه‌ای برای حسن برگزاری این اجلاس انجام داده است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد، اجلاس چهارم کتابخانه‌های عضو اکو با موفقیت برگزار شود.

اجلاس این نشست پس از هفت سال وقفه با همکاری کتابخانه‌های ملی ایران، تاجیکستان و موسسه فرهنگی اکور  برگزار می‌شود.

مسابقه کتابخوانی «فروغ ابدیت» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری رسا، مسابقه کتابخوانی «فروغ ابدیت» در آستانه فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر (ص) و هفته وحدت از روز شنبه 4 آذرماه در کتابخانه علامه طباطبایی (ره) واقع در فرهنگسرای کار و تعاون برگزار می‌شود.

این مسابقه با هدف گسترش و تعميق شناخت شهروندان از فرازهای زندگی و سیره حضرت محمد (ص)، درباره زندگی پربار و رسالت آن حضرت برگزار می‌شود.

مسابقه کتابخوانی «فروغ ابدیت» از محتوای کتاب «پیامبر اُمی» نوشته استاد مرتضی مطهری طراحی شده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند تا 20 آذرماه سال جاری از ساعت 9 تا 17 به کتابخانه علامه طباطبایی (ره) به نشانی بزرگراه یادگار امام جنوب (ره)، تقاطع خیابان هاشمی، پلاک 76، فرهنگسرای کار و تعاون، مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 66046946 تماس بگیرند.

فروش بیش از 70 هزار نسخه کتاب در روز کتابگردی

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از فروش بیش از 70 هزار نسخه کتاب در روز کتابگردی خبر داد.

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد:‌ خوشبختانه مراسم کتابگردی امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار باشکوه‌تر برگزار شد و افراد بیشتری در این برنامه حضور داشتند؛ مخصوصا در فضای مجازی اتفاق‌های بسیار خوبی رخ داد و ما شاهد شور و نشاط دوست‌دارن کتاب در فضا بودیم.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به آمار میزان فروش کتاب در نخستین روز طرح «پائیزه کتاب» در روز کتابگردی گفت: خوشبختانه مردم استقبال بسیار خوبی داشتند و تا ساعت 19 امروز، 26 هزار 329 نفر از کتابفروش‌های عضو طرح پائیزه خرید داشتند که این افراد 70 هزار 76 نسخه کتاب خریداری کرده‌اند.

دبیر هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بدون شک این آمار هر لحظه در حال افزایش است؛ اما با این حال نیز، رقم موجود بیانگر حضور چشمگیر مردم در روز کتابگردی است. به اعتقاد من این آمار بیانگر یک اتفاق خوب و نگاه ویژه مردم به که کتاب و کتابخوانی است؛ چراکه در کمتر از 10 ساعت بیش از 70 هزار نسخه کتاب فروش رفته است. با این حال من تصور می‌کنم که ثمرات حاشیه‌ای این برنامه مانند شنیدن درد‌ودل‌های کتابفروشان و اراده‌ای برای حل این مشکلات خیلی مهم‌تر از تعداد کتاب فروخته شده در روز کتابگردی است.

جلیسه با اشاره به حضور پرشور مردم در روز برنامه کتابگردی عنوان کرد: علاوه بر شهر تهران، استان‌هایی مانند قم، البرز، خراسان، بوشهر و کرمان نیز بسیار فعال بودند و کتابفروشی‌های این استان‌ها روز شلوغی را سپری کردند؛ چراکه در بیشتر شهرهای کشور برای روز کتابگردی برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شده بود و خوشحالیم که شور و نشاط کتاب‌خوانی حداقل برای یک روز هم که شده در خیابان‌های سطح کشور جریان داشته است.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد:‌ امروز استانداران، شهرداران، اعضای شورای شهر، فرمانداران و مقامات فرهنگی و سیاسی کشور در کنار نویسندگان، شاعران، مترجمان، هنرمندان و ورزشکاران در این انسجام فرهنگی حضور داشتند و خوشبختانه یک همبستگی بسیار خوبی را در سطح کشور شاهد بودیم. به اعتقاد من این حضور پرشور جای تقدیر دارد؛ چراکه نشان می‌دهد توجه به سمت کتاب و کتابفروشی بیشتر شده است.

جلیسه در بخش پایانی صحبت‌هایش در توضیح نتایج برنامه کتابگردی گفت: نتایج مثبت این حضور پرشور امروز و فردا مشخص نمی‌شود؛ چراکه حاصل برگزاری این حرکت ملی در سال‌های آینده مشخص خواهد شد. با این حال چیزی که مشخص است حضور همه قشرهای جامعه در این حرکت ملی است، که به اعتقاد من بسیار ارزشمند است.

سهم ناچیز کتاب کودک از ویترین کتابفروشی‌ها

عضو هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت: متاسفانه کتاب کودک سهم ناچیزی در ویترین کتابفروشی‌‌ها دارد و عمده کتابفروشی چندان رغبتی برای عرضه و فروش این گونه کتاب‌ها ندارند.

منصور جام شیر عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت:‌ متاسفانه کتاب کودک سهم ناچیزی در ویترین کتابفروشی‌‌ها دارد و عمده کتابفروشی چندان رغبتی برای عرضه و فروش این گونه کتاب‌ها ندارند،‌ البته در سال‌‌های اخیر وضع اندکی بهتر شده است.

وی با اشاره به گردش اقتصادی نامطلوب کتاب کودک و نوجوان افزود:  اگر اکنون گردش اقتصادی در نشر بزرگسال بد است،‌ در حوزه کتاب کودک وضعیت به مراتب بدتر است،‌ طبق آمارهای موجوئد بانوان بیشترین مخاطبان بزرگسال کتاب‌ها هستند که اغلب نیز مشتری رمان هستند‌، زمانی که فروش کتاب اندک می‌شود‌، والدین برای کودکان نیز کتاب نمی‌خرند‌ و ترجیه می‌دهند صرفه‌جویی اقتصادی کنند. در این موقعیت ناشران کتاب بزرگسال شمارگان را محدود می‌کنند‌، اما شمارگان کتاب‌های کودک را نمی‌توان به کمتر از ۲ هزار نسخه کاهش داد چون چاپ رنگی را نمی‌توان با چاپ دییجتال مطلوب چاپ کرد.

جام شیر با اشاره به پایین بودن حق التالیف‌ها نیز گفت:‌ اکنون یک نویسنده کودک یک ماه تمام وقت و انرژی خود را صرف می‌کند تا مطلب تازه‌ای به من بدهد،‌ از طرفی انتظار دارد که به اندازه حقوق متوسط یک کارمند حق‌التالیف دریافت کند،‌ ناشری که گردش مالی ندارد،‌ مجبور است حق تالیف کمتری پرداخت کند‌، در نتیجه نویسنده نیز دیگر تمرکز و خلاقیت لازم را ندارد.

مدیر انتشارات نگارینه ادامه داد:‌ درخارج از کشور اگر می‌بینید نویسنده‌ها و شاعران وضع خوبی دارند،‌ برای این است که گاهی با یک کتاب یک عمر زندگی می‌کنند، سیستمی که برای توزیع کتاب وجود دارد؛ متفاوت است با ما . اکنون کمتر از ۱۳ هزار ناشر در ایران فعالیت می‌کنند،‌ از این میان رقم کلیه کتابفروشی‌ها و لوازم‌التحریری‌ها کمتر از ۳ هزار واحد نیست. کتابفروشی برای هر ۲۰ سانتی که یک کتاب اشغال می‌کند،‌ باید هزینه بپردازد،‌ اگر بخواهد سرمایه‌اش را در بانک بخواباند،‌ کلی پول نصیبش می‌شود،‌ به همین دلیل است که بسیاری از کتابفروشی‌ها در سال‌های گذشته تغییر کاربری داده‌اند.

این ناشر کودک و نوجوان تصریح کرد:‌ متاسفانه بده بستان اقتصادی کتاب رونق ندارد اگر کسی هم مانده است به دلیل علاقه وافری که به این کار دارد مانده است./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات