۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۵۳۸۲۸۱
دیده بان حقوق بشر:

حربه عربستان از«سلاح گرسنگی» علیه مردم یمن ضد انسانی است

دیده بان حقوق بشر ادعاهای عربستان مبنی بر این که با اجازه فعالیت به بنادر تحت کنترل خود محاصره یمن کاهش داده است، نادرست دانست و از شورای امنیت خواستار تحریم کسانی شد که در ارسال کمک ها به یمن اخلال ایجاد می کنند.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، دیده بان حقوق بشر(Human Rights Watch) در گزارشی اعلام کرد: عربستان سعودی تلاش می کند همگان را قانع کند تا تغییراتی که در محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن اعمال کرده را پیشرفتی بشردوستانه جلوه دهد اما این صحیح نیست.

پیش از این، عبدالله المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که ائتلاف عربستان می خواهد به بنادر تحت کنترل نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهور مستعفی یمن اجازه فعالیت دهد اما بنادر تحت کنترل نیروهای انصار الله تا زمان اتخاذ تدابیری لازم برای جلوگیری از ورود اسلحه به یمن، همچنان بسته خواهند ماند.

دیده بان حقوق بشرافزود: طبق قوانین جنگ، ائتلاف عربی می تواند جلوی وصول اسلحه به دشمن خود را بگیرد اما باید اجازه ورود کمک های بشردوستانه را بدهد و از سلاح گرسنه نگه داشتن استفاده نکند. اما محاصره همه جانبه و محاصره جدیدی که گفته شده شدت آن کاهش یافته، ناقض این موازین قانونی است.

این نهاد حقوق بشری اعلام کرد: اعضای شورای امنیت باید مواضعی روشن نسبت به این موضوع اتخاذ کرده و هر کسی را که در رسیدن کمک ها به یمن اخلال ایجاد می کند، تحریم کنند.

با گذشت سه سال از محاصره یمن از سوی ائتلاف عربستان، مردم یمن دوشنبه گذشته (22 آبان) در اعتراض به این محاصره در صنعاء تظاهرات کردند. در این تظاهرات 'صالح الصماد' رییس شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به این که پایان دادن به جنگ و محاصره علیه ملت یمن گزینه صحیح پیش روی عربستان است، تاکید کرد تمام گزینه ها برای مقابله با دشمن برای ما فراهم است./۸۴۷/ب۱۰۲/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات