توجه به مصادیق ارزشها در جریان روزآمدی کتابهای درسی ضروری است
به گزارش خبرگزاری رسا، دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی پیش از ظهر امروز یکشنبه (30 مهرماه) باحضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، محمود امانی تهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی و جمعی از مولفان کتابهای درسی آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
محمدیان با اشاره به برنامه تالیف کتابهای پایه یازدهم و آغاز تالیف کتابهای پایه دوازدهم گفت: در حالی تالیف کتابهای پایه دوازدهم را شروع میکنیم که زمانی که تعداد کتابها از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکرد. بحث تدوین سند تحول آموزش و پرورش در دهه 80 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که اجرای آن در زمان طولانی به سرانجام رسید؛ بهطوری که در آغاز دهه 90 سند به تدوین نهایی رسید و برنامه درسی ملی نیز همزمان با این سند ارائه شد.
به گفته این مقام مسئول در آموزش و پرورش کتابهای درسی با مشارکت و نظرخواهی دانشگاهیان و حوزویان و همچنین صاحبان حِرف و بنگاههای صنعتی تالیف میشود. بیش از هزار مولف در جریان تدوین کتابهای درسی مشارکت دارند.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به توجه این سازمان به ابزارهای کمکآموزشی مانند فیلمهای آموزشی و نرمافزارهای چندرسانهای همچنین کتابهای گویا به تغییر محیطهای آموزشی برمبنای مولفههای جریان یادگیری و یاددهی اشاره کرد.
به گفته محمدیان توجه به تکنولوژی در جریان آموزش موجب شده تا راههای نرفته را تجربه کنیم؛ بنابراین در بخش برنامه درسی در موقعیت آزمایشی قرار داریم و در سالهای آینده با جمعآوری دیدگاههای مختلف از کارشناسان حوزههای گوناگون به اجرای برنامه درسی ملی توجه بیشتری خواهد شد.
محمدیان با تاکید بر لزوم بازبینی 4سال یکبار کتابهای درسی ادامه داد: کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست و عمر مفید آن 5 سال است بنابراین اجازه دهیم مولفان کتابها با توجه به نیازهای روز کتابهای درسی را بازبینی کنند. این در حالی است که تحول تکنولوژی را نیز نباید فراموش کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به واکنشهای رسانهای درباره حذف و تغییر محتواهای درسی در سالهای گذشته گفت: حذف مطالب یا تغییر عکس بهویژه درباره مقدسات بهمعنای بیتوجهی به آنها نیست، بلکه هدف بهینهسازی کتاب است که با توجه به شرایط زمان و تشخیص متخصصان انجام میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تغییرناپذیری پایه و اساس مقدسات افزود: مصادیق مقدسات متنوع است و بهنظر میرسد برخی فقط ظاهر کتاب را میبینند درحالیکه کتاب، جزوی از یک بسته آموزشی است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش