۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۳۲۷۸۸

گزارش روزنامه عراقی در مورد وقایع اخیر این کشور

یک روزنامه‌ عراقی در مطلبی با اشاره به حوادث چند روز عراق، نوشت: دولت این کشور به ریاست حیدرالعبادی توانست بی‌هیچ جنگی، پیروزی بزرگی را به دست آورد.
نیروهای عراقی

به گزارش خبرگزاری رسا، «عباس عبود» سردبیر روزنامه الصباح عراق در سر مقاله روز پنج‌شنبه این روزنامه، به حوادث اخیر این کشور پرداخت.

وی در ابتدای این مقاله به کتاب «ریچارد نیکسون» رییس جمهور اسبق آمریکا تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ» اشاره می‌کند که در سال 1988 چاپ شده است.

به گفته این روزنامه‌نگار عراقی، نیکسون در این کتاب راهبرد آمریکا مبنی بر تحقق پیروزی‌ها بدون متوسل شدن به جنگ و درگیری‌ها را تبیین می‌کند.

عبود همچنین می‌نویسد، نیکسون پمپاژ رسانه‌‌ای، تهدید به استفاده از قدرت و شکستن اراده طرف مقابل را مقدمه‌ای برای این راهبرد معرفی می‌کند.

سردبیر روزنامه الصباح با این مقدمه، به حوادث اخیر عراق در چند سال گذشته اشاره می‌کند که به رغم تحقق پیروزی بر تروریست‌های داعش، دولت و ملت این کشور مجبور است به نوع دیگری از درگیری‌ پیچیده وارد شود و آن نبرد برای حفظ وحدت و یکپارچگی عراق است.

بر اساس این یادداشت، بحران عراق با زیر پا گذاشتن قوانین و قانون اساسی این کشور، تعطیل کردن پارلمان کردستان، چپاول منابع ملی بدون رجوع به دولت فدرال عراق و چنگ یازیدن به قدرت بدون رعایت اصل چرخش مسالمت آمیز آن شروع شد.

این بحران و چالش، با اعلام برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق به صورت یک جانبه و تشکیل کشوری جدید در شمال این کشور بدون موافقت بغداد به اوج خود رسید و دولت عراق در این مقطع باید به وظیفه خود در حفظ وحدت این کشور و جلوگیری از تجزیه آن عمل می‌کرد.

به نوشته روزنامه الصباح، دولت عراق توانست حمایت بین‌المللی را به دست آورده و رؤیای جدایی طلبان را نقش بر آب کند و در آخر کار نیز موفق شد با استقرار نیروهای امنیتی در کرکوک و مناطق مورد مناقشه پیروزی بزرگی را به دست آورد که همان پیروزی بدون جنگ بود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات