۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۲۹۹۹۹
از سوی آیت الله غریفی بررسی شد؛

دلایل عدم ادامه فضای عاشورایی پس از دهه اول محرم

یکی از علمای شیعه بحرین به دلایل عدم باقی ماندن فضای عاشورایی پس از دهه اول محرم پرداخت.
آیت الله سید عبدالله الغریفی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه قفول به بررسی اهداف عاشورایی پرداخت و گفت: موسم عاشورا دو هدف اصلی تولید حزن عاشورایی و تولید بیداری عاشورایی دارد. عاطفه عاشورایی باید مقدمه ای برای بیداری عاشورایی باشد و برعکس. 

وی افزود: خطر اصلی اینست که میان این دو هدف جدایی رخ دهد و هر کدام به تنهایی به وجود آیند. عاطفه عاشورایی خالی از بیداری عاشورایی به انحراف از اهداف منجر شده یا اقداماتی جاهلانه و پسرفته به شمار می آیند. اندیشه عاشورایی خالی از عاطفه نیز به سوی رکود و خط پایان گام برمی دارد.

آیت الله غریفی بر لزوم تشکیل جنبش عاشورایی برگرفته از این دو هدف تأکید کرد و اظهار داشت: جنبش عاشورایی یک شیوه، اقدام، ارزش، الگو، رسالت و جهاد است. عاشوراییان واقعی نیز از طاغوت، فساد، ظلم، فتنه، اختلاف، دشمنی، تعصب، خشونت، تندروی، تروریسم کاملا به دور بوده و حامی اصلاح، محبت، همبستگی، وحدت، آمر به معروف و ناهی از منکر، نگهبان ارزش ها، حامی وطن و امنیت هستند. 

بی توجهی به اهداف عاشورا به معنای ناکامی عزاداری‌ها است

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا اهداف عاشورایی پس از عاشورا به پایان می رسد، تصریح کرد: عاشورا موسمی 10 روزه است که طی آن شاهد اوج آمادگی وجدانی، عاطفی، ولایتمداری، فکری، فرهنگی، ایمانی، اجتماعی، رسانه ای و احیای شعائر از سوی شیعیان هستیم.

این عالم بحرینی ادامه داد: این آمادگی پس از عاشورا به پایان می رسد و غیرممکن است که بتوانیم این آمادگی را پس از عاشورا حفظ کنیم چرا که این دهه از ویژگی هایی برخوردار است که سایر زمان ها ندارند. بنابراین باقی ماندن این آمادگی غیرممکن است اما نباید ویژگی های عاشورایی را پس از این دهه به فراموشی بسپاریم.

وی ارزش واقعی موسم عاشورا را ریشه دواندن اهداف برای ادامه راه از سوی نسل های آینده توصیف کرد و گفت: اگر اهداف عاشورا را تنها در این دهه حفظ کرده و پس از آن به این اهداف بی توجه باشیم مطمئنا در برگزاری مراسم با شکست مواجه شده ایم. مراسمی موفقیت آمیز است که بتواند نسل های عاشورایی ساخته و حزن و اندوه را با همه دلالت ها و افکار و مفاهیم و ارزش ها و اخلاق ها و دستاوردهای آن به همراه داشته باشد.

جهان نیازمند وجدان عاشورایی است

آیت الله غریفی از اندوه عاشورایی به عنوان یکی از اهداف مهم این موسم یاد کرد و بیان داشت: حزن و اندوه عاشورایی دارای پیامدهایی است که سبب ساخت وجدانی می شود که انسان را به سوی همدردی با مصائب انسان ها در هر زمان و مکان سوق می دهد. عاشورا به ما یاد داد که برای همه مصائب انسان ها با همه وابستگی ها و ادیان گریه کنیم، با همه دردهای بشریت همبستگی کنیم، در کنار همه مظلومان بایستیم، دل ما نسبت به محرومان به درد آید، برای همه قربانیان خشونت و تروریسم اشک بریزیم، و از حالت ضعف و شکست دور شویم.

وی حزن واندوه را عامل خشم در برابر فتنهآفرینان و قاتلان و ظالمان برشمرد و تأکید کرد: جهان به شدت به وجدان عاشورایی نیاز دارد چرا که هم اکنون از وجدان و ارزش و محبت و تسامح و انصاف و عدالت به دور است. اگر بتوانیم عاشورا را در سراسر جهان گسترش دهیم شاهد پدید آمدن ارزش های فوق خواهیم بود. بنابراین حزن و اندوه عاشورا یک عکس العمل و حالت نشان دهنده ضعف نیست بلکه همبستگی با فاجعه آمیز ترین رخداد تاریخ انسان به شمار می آید. 

عدم اخلاص سبب تبدیل موسم عاشورا به یک حادثه گذار می شود

این عالم بحرینی افزود: بیداری عاشورایی زمانی محقق می شود که پس از  این دهه نیز رعایت شود. این هدف باید در افکار و عقل ریشه دوانده و بتواند ادامه یابد. البته عدم باقی ماندن فضای عاشورایی در سایر اعمال نیز دیده می شود زیرا هر عمل عبادی دارای ویژگی های خاص خود هستند مثل ماه رمضان که شاهد برقراری حالت ایمانی و روحی و عبادی و فرهنگی ویژه روزه و همچنین ایام حج که دارای ویژگی های خاص خود است.

وی به دلایل فراموشی کامل موسم عاشورا پس از دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: عدم اخلاص و بی توجهی به ابعاد ایمانی، روحی و عبادی از مهمترین دلایل این مساله هستند. عدم توجه به این دو مساله سبب می شود که ما به صورت واقعی در فضای عاشورا قرار نگیریم و تنها یک حادثه گذرا را تجربه می کنیم که پس از پایان مراسم به فراموشی سپرده می شود. 

آیت الله غریفی تصریح کرد که حجاج و روزه داران و عزاداران حسینی که در بالاترین درجه آگاهی نسبت به موسم حج و روزه و عزا قرار داشته باشند، پس از این دوران همچنان از برکات این ایام بهره می گیرند.

لزوم اخلاص و آگاهی خطیبان و مداحان به اهداف عاشورایی

وی به بُعد دیگری از تاثیرگذاری موسم عاشورا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: خطیبان و مداحان حسینی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و اگر از اخلاص عاشورایی برخوردار نباشند نمی توان انتظار اخلاص نزد مردم باشیم. عدم اخلاص، دوری از آگاهی و عدم پایبندی خطیبان و مداحان از خطرهای پیش روی اهداف عاشورا به شمار می آید. 

آیت الله غریفی در پایان گفت: مبلغان و خطیبان و مداحان عاشورا باید در اوج اخلاص و آگاهی و پایبندی به اهداف عاشورا باشند تا رسالت عاشورا را با صداقت و امانتداری و واقع گرایی بیان کنند. بسیار زشت و ناپسند است که آنان به بیان اهداف بپردازند در حالی که خودشان با آنها مخالفت کنند./980/ب960/د

ارسال نظرات