۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۲۸۹۷۱
روحانی لبنانی:

خطر جدایی اقلیم کردستان کمتر از اشغال فلسطین نیست

معاون رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان گفت: خطر جدایی اقلیم کردستان کمتر از اشغال فلسطین نیست.
حجت الاسلام علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ علی الخطیب معاون رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته که در منطقه لبابا در بقاع غربی برگزار شد، از ربط دادن مسائل سیاسی با مسائل اجتماعی در این کشور ابراز تاسف کرد و گفت که این مساله به معنای هدر دادن وقت و تعطیلی مصالح ملی به شمار می آید.

وی افزود: همگان باید مسؤولیت پذیر بوده و اختلافات سیاسی و مسائل سیاستمداران را از مساله ملی جدا کنند. توجه به این مساله سبب حل مشکلات و بحران‌هایی می‌شود که شهروندان با آنها دست و پنجه نرم کرده و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد.

حجت الاسلام خطیب تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد مسائل لبنان را با مسائل کشورهای خارجی منطقه و جهان گره بزند و این مساله باید درباره روابط میان لبنان و سوریه نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که مصلحت امنیتی و اقتصادی و سیاسی لبنان در گرو برقراری روابط مثبت با سوریه است.

وی با اشاره به اینکه سوریه تنها مرز زمینی با لبنان است، اظهار داشت: آوارگان سوری نیز در لبنان حضور دارند که حضور آنان پیامدهای امنیتی و اقتصادی و سیاسی سختی به دنبال دارد و حل کردن این بحران بدون هماهنگی با دولت سوریه امکان پذیر نیست.

این روحانی لبنانی ادامه داد: از کسانی که نسبت به ارتباط میان دولت سوریه و لبنان اعتراض دارند می‌خواهیم مصالح ملی لبنان را مقدم شمرده و این کشور را از دایره کشمکش‌های سیاسی که به پیچیدگی داخلی منجر می‌شود، دور کنند.

وی همچنین درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: بسیار واضح است که برخی از جریان ها و کشورهای جهان بر ادامه سیاست گسترش تنش در منطقه عربی و اسلامی پافشاری می‌کنند و می‌خواهند منطقه همچنان در تیررس قرار داشته باشد.

حجت الاسلام خطیب بیان داشت: آنها تلاش می کند تا کشورهای منطقه را به کشورهای کوچک طایفه ای و نژادی در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی تقسیم کنند. گرچه آنها برای تحقق نقشه در عراق و سوریه از گروه های تروریستی استفاده می کردند اما با شکست این پروژه به سوی گزینه جدایی اقلیم کردستان رفتند.

وی ادامه داد: مطمئنا جدایی اقلیم کردستان عراق، وحدت عراق و کشورهای همسایه را در معرض خطر قرار داده و خواسته رژیم اشغالگر مبنی بر درگیر کردن منطقه را محقق می کند. جدایی اقلیم کردستان از عراق از خطر اشغال فلسطین کمتر نیست بنابراین از همه قدرت های جهان عرب و اسلام می خواهیم که در عملکرد خود تجدیدنظر کرده و در راستای ایستادگی در برابر این پروژه همکاری کنند./980/ب901/د

ارسال نظرات